Het probleem met landen als NL en BE is dat ze zo ongelooflijk gastvrij, zachtaardig en democratisch zijn (lees:spineless), dat ze zicht door alles en iedereen laten omverlopen. In plaats van dat ze eisen dat nieuwkomers zich aanpassen aan het land, gaan zij en hun land zich aanpassen aan de nieuwkomers. In de waan dat dit zal leiden tot een multiculturele en vreedzame samenleving, waar zij de controle over kunnen behouden. De waarheid is dat een volk dat zich zwak opstelt op termijn altijd veroverd wordt door anderen die daar misbruik van maken. Europa heeft die evolutie nog niet in de gaten, dat komt pas als het te laat is.
Waar het gedrag vandaan komt niet, het kan zijn dat we allemaal slappelingen zijn, maar het kan ook zijn dat we vanuit een groot empathisch vermogen een misplaatst verantwoordelijkheids gevoel hebben (dat is in ieder geval heel wat positiever als ruggegraatloos

).
Feit is in ieder geval dat we in Nederland wel heel erg snel de verantwoordelijkheid van andermans problemen op ons nemen.
Want als iemand zich niet thuis voelt, wie zijn probleem is dat dan?
In dit geval kan ik mezelf als voorbeeld nemen, ik ben 29 in een klas van gemiddeld 20 jaar oud. Daar voel ik me ook niet echt thuis omdat die mensen zich met hele andere zaken bezig houden als ik (de eerste schaamhaartjes, de eerste tongzoen, dat soort zaken). Echter, het is wel een open klas waarin mensen contact met je zoeken. Kortom, als ik compleet buiten de boot val dan is dat in ieder geval voor een deel mijn eigen keuze.
En dat geldt ook voor moslims die zich buitengesloten voelen. Dat ligt in ieder geval voor een deel aan zichzelf. Volgens mij geef je een heel slecht signaal af als je dan maar eenzijdig de verantwoordelijkheid op je neemt en iedereen bij elkaar in 1 klas stopt. Ik voel me thuis in een klas vol nymfomane fotomodellen van rond de 25, kan dat effe geregeld worden?
Tot slot loop je nog het gevaar dat in een groep met mensen met allemaal dezelfde overtuiging, dat ze elkaar versterken in die overtuiging. En die overtuiging kan heel onfris zijn. Bijvoorbeeld dat homo's minderwaardige mensen zijn. Of in een klas met alleen maar autochtonen dat moslims allemaal onverdraagzaam zijn.
Ik denk dat er nog veel problemen gaan onstaan door een toenemend Wij -Zij gevoel onder zowel Moslim's als niet Moslim's. Iedereen met dezelfde culturele achtergrond bij elkaar in een klas stoppen, dat gaat echt niet helpen.