Fitness Seller

Multivitaminen - kleur?

mightyQ

Novice
Waardering
0
eey mensen,
beetje vreemde post maar misschien toch wel interessant
gebruik al enige tijd multivitaminen en sinds een paar maanden hooggedoseerde, dus niet Centrum ofzo maar met 300 tot 3000 % van de ADH
nu valt mij op dat op dagen dat ik zo'n pil neem, mn pis echt vel geel wordt, bijna fluorescerend:rolleyes: iemand enig id hoe dit komt??

thx alvast:p

Q

je lichaam gebruikt vocht om het reinigingsproces in de nieren te voltooien. Waarschijnlijk werken je nieren iets harder voor de afbraak van de multi. Als er te weinig vocht aanwezig is in het lichaam dan haalt je lichaam het vocht weer terug uit de blaas. Dit betekend dat je urine steeds donkerder wordt. Als je verder geen steken in het gebied van de nieren/lever hebt of je futloos of rot voelt, niets aan de hand en gewoon lekker wat extra water drinken.

Animal Pak to the Rescue :p

je lichaam gebruikt vocht om het reinigingsproces in de nieren te voltooien. Waarschijnlijk werken je nieren iets harder voor de afbraak van de multi. Als er te weinig vocht aanwezig is in het lichaam dan haalt je lichaam het vocht weer terug uit de blaas. Dit betekend dat je urine steeds donkerder wordt. Als je verder geen steken in het gebied van de nieren/lever hebt of je futloos of rot voelt, niets aan de hand en gewoon lekker wat extra water drinken.

Onzin.

riboflavine (vitamine B2) heeft vanzichzelf een felgele kleur. Het overschot wat niet word gebruikt door je lichaam word via je urine uitgescheiden. Daardoor kleurt je urine felgeel.

niets om je zorgen over te maken.

Heb ik ook als ik Animal Pak neem. Is de uitscheiding van de overtollige vitamines. En zoals eerder aangehaald geven B vitamines de fel gele kleur.

• Topic Starter Topic Starter
Onzin.

riboflavine (vitamine B2) heeft vanzichzelf een felgele kleur. Het overschot wat niet word gebruikt door je lichaam word via je urine uitgescheiden. Daardoor kleurt je urine felgeel.

niets om je zorgen over te maken.

dank! dacht al dat het iets met de vitamine b te maken kon hebben, zijn extreem hoog gedoseerd, 300 tot bijna 3000 % ADH.
heeft dit eigenlijk nog wel nut?

grtz

Q

De ADH is een standaard die is vastgesteld voor 'gewone' mensen, die voor ons DBB-ers;)

Sporters hebben van bep. vitamines en mineralen meer dan de vastgestelde ADH nodig.

Afhankelijk van wat je van de vitamines verwacht, zijn de hvh. aangepast.

Vwb de kleur van je pis: als je maar genoeg drinkt, dan wordt je urine ook niet geel.

Als ik zwaar heb getraind en ik moet 's morgens pissen, dan is de urine ook donker van kleur.

Je moet ook veel water drinken om je afvalstoffen kwijt te raken.

Zelf vind ik het belangrijk dat vitamines time-released zijn en mineralen gecheleerd (beter opneembaar gemaakt).

Wat vinden andere ddb-ers hier van ?

bij mij is het een hoge dosis vit C die voor de gele kleur zorgt

Zelf vind ik het belangrijk dat vitamines time-released zijn en mineralen gecheleerd (beter opneembaar gemaakt).

Wat vinden andere ddb-ers hier van ?

Gecheleerde mineralen worden inderdaad beter opgenomen.

Maar aan time-released vitaminen kleeft een nadeel. Vitamine B-12 bijvoorbeeld word alleen in het eerste gedeelte van je darmen opgenomen. Wanneer jouw time-released tablet vitamine b-12 afgeeft terwijl het dat eerste gedeelte al is gepasseerd word de b-12 niet opgenomen maar verlaat het via je ontlasting je lichaam. Dit geld overigens niet alleen voor vitamine b-12 maar ook voor andere vitaminen.

Veruit de beste manier om vitaminen te nemen (in mijn bescheiden mening) is om je multi tablet te breken en deze in 2 of meerdere keren in te nemen.
Zo worden je vitaminen verspreid over de dag en word toch alles opgenomen.

Gecheleerde mineralen worden inderdaad beter opgenomen.

Maar aan time-released vitaminen kleeft een nadeel. Vitamine B-12 bijvoorbeeld word alleen in het eerste gedeelte van je darmen opgenomen. Wanneer jouw time-released tablet vitamine b-12 afgeeft terwijl het dat eerste gedeelte al is gepasseerd word de b-12 niet opgenomen maar verlaat het via je ontlasting je lichaam. Dit geld overigens niet alleen voor vitamine b-12 maar ook voor andere vitaminen.

Veruit de beste manier om vitaminen te nemen (in mijn bescheiden mening) is om je multi tablet te breken en deze in 2 of meerdere keren in te nemen.
Zo worden je vitaminen verspreid over de dag en word toch alles opgenomen.

I'm learning every day !

Breek je je multi omdat'ie dan makkelijker uit elkaar valt als je 'm hebt ingenomen, of puur voor de verdeling ?
???

Oh ja, mijn vrouw zegt net (echt waar !!!):

"Als je direct 's ochtend je multivit. in neemt, pis je ook geel.
Omdat je nl. de vet-oplosbare vit. niet goed kunt opnemen 's ochtends.
Er zit dan nl. nog niet genoeg "vet" in je bloed.

Je kunt de pillen het beste innemen met omega-3 pillen. Dan worden de vit. A, D en E beter opgenomen".

:D

• Topic Starter Topic Starter
Oh ja, mijn vrouw zegt net (echt waar !!!):

"Als je direct 's ochtend je multivit. in neemt, pis je ook geel.
Omdat je nl. de vet-oplosbare vit. niet goed kunt opnemen 's ochtends.
Er zit dan nl. nog niet genoeg "vet" in je bloed.

Je kunt de pillen het beste innemen met omega-3 pillen. Dan worden de vit. A, D en E beter opgenomen".

:D

dat is ook wel een mooie uitleg idd, en ik neem die pill idd bij het ontbijt.
enig id welke vitamines vet oplosbaar zijn?? want wil natuurlijk wel genoeg vitamientjes binnen krijgen :rolleyes:

:D Geintje!

A, D, E en K

Let op: vet-oplosbare vitamines zijn vitamines die je lichaam kan opslaan

Hier kun je dus makkelijk een overdosis van opbouwen

Daarom dat je ze misschien toch maar beter s'ochtends neemt omdat je anders misschien het risico loopt om er teveel van op te stapelen.

Ik heb al jaaaaaren het Groot Vitaminenboek van Earl Mindell.

Veel uit het boek is al achterhaald, maar het blijft voor mij een fantastisch naslagwerk.

Heeft iemand nog tips voor een recenter boek over vitamines en mineralen (vergelijkbaar met het boek van Mindell, maar dan recenter) ???

@ Het Echtpaar
Ik neem men vitamines elke keer samen in met omega 3-6-9 pillen. En toch ziet men urine er even fluo uit als ik bijvoorbeeld ze in de namiddag neem.
Vind het een beetje een raar gegeven 'vet in het bloed'.
is het niet zo dat de vetoplosbare vitamines juist in lichaamsvet kunnen worden opgeslagen en daarom juist schadelijk kunnen zijn. Maar ik kan ook fout zijn, hoor het wel.

Groeten

@babu,klopt wat je zegt. Dat verhaal van 'vet in het bloed' is ook onzin. Vit B12 wordt ook vaak als kleurstof gebruikt (bijv. in snoep), dus dat je urine knalgeel kleurt, ook al drink je genoeg, is volkomen logisch.
Vitamines beter verdelen over de dag kan geen kwaad natuurlijk. Maar je lichaam zit zo goed in elkaar dat het de vitamines die schaars zijn, ook niet zo snel weer zal uitscheiden. Tenminste, als je dagelijks voldoende vitamines inneemt.
Wat ik persoonlijk wel doe, is bepaalde vitamines uit elkaar houden (zowel supplementne als 'normale' voeding). Calcium en ijzer tegelijk innemen heeft namelijk weinig tot geen nut. Calcium verhindert de opname van ijzer in het lichaam. Vit C daarentegen, helpt om de ijzer voor een gedeelte 'vrij te maken' van de onopneembare combinatie die het met Calcium maakt. Ik eet dus bijv. nooit vlees met zuivel (bijv. biefstukje met aardappelpuree aangemaakt met een beetje melk vermijd ik als het enigszins mogelijk is). En zo zijn er nog meer vitamines die elkaar 'bijten'. Ik leest trouwens steeds vaker dat zemelen en granen de absorptie van ijzer ook belemmeren, dus een bammetje met appelstroop eet ik ook niet meer.
Maar als je gewoon elke maaltijd zo gevarieerd mogelijk eet (met zo veel mogelijk vit C), moet het wel goed komen. Je lichaam zoekt het wel uit.

Vet zorgt voor een verbeterde opname van vitamines A, D, E en K. Deze hebben namelijk vet nodig om op te lossen.

In vet oplosbaar betekent, dat deze vitamines oplossen in vet en daardoor ter beschikking van het lichaam komen en dus het best genuttigd kunnen worden in combinatie met vetrijk voedsel ;)

Het beste is om vitaminesupplementen tijdens de maaltijden in te nemen. De vetoplosbare vitamines worden namelijk beter opgenomen in combinatie met de maaltijd, tenminste als die doorgaans een hoeveelheid vet bevat. Ook vitamine C kun je beter tijdens de maaltijd innemen, omdat het de opname van ijzer uit de maaltijd verbetert.
Voor de vitamines van het vitamine B-complex maakt het tijdstip van innemen niet uit.

Het lichaam kan een aantal vitamines zelf aanmaken (zoals vitamine K) maar de meeste krijgt men via de voeding binnen. Er zijn twee soorten vitamines: de wateroplosbare en de vetoplosbare vitamines. De in vet oplosbare vitamines zitten voornamelijk in vette voedingsmiddelen en kunnen door de lichaamscellen worden opgenomen en opgeslagen (lever en lichaamsvet).

Belangrijke vitamines die urine een andere kleur geven zijn: vitamine C, vitamine B complex, vitamine B1 (thiamine), vitamine B2 (riboflavine), vitamine B3 (niacine), vitamine B5 (panotheenzuur), vitamine B6 (pyridoxine), vitamine B12 (cyanocobalamin).

Je kunt ook aan je urine zien of je genoeg vocht hebt in je lichaam. Hoe lichter de kleur, hoe meer vocht je in je lichaam hebt. Een donkere urine is vaak een teken van een vocht tekort, ook al kleuren vitaminen, zoals vitamine B, de urine ook donkerder.

Wanneer je meer wateroplosbare vitamines hebt ingenomen dan het lichaam kan gebruiken, verlaat de overmaat het lichaam via de urine. Dit effect is duidelijk zichtbaar bij riboflavine (vitamine B2), dat van zichzelf een intens gele kleur heeft, waardoor de urine een fellere gele kleur krijgt.

Zo... nu eerst een Bavaria :bierbang:

Duidelijke uitleg, zo leren we weer wat bij. Welbedankt.

Terug
Naar boven