AndroidHealthClinic

Nederland gaat verkeer omleiden bij luchtvervuiling

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Automobilisten moeten in Nederland vanaf volgend jaar omrijden als zij een snelweg naderen waar de lucht ernstig is vervuild. Volgens het AD wordt in 2007 een proef gedaan om te kijken of het milieu daar baat bij heeft.

Het verkeer wordt dan omgeleid door rijstroken af te sluiten. Automobilisten kunnen alleen via toeritdosering de weg op of krijgen het advies helemaal niet te gaan rijden in 'luchtberichten' van meteorologische instituten. Bedoeling is de uitstoot van het beruchte fijn stof terug te dringen.

Iemand die de voordelen ziet? ???

Verspreiding i.p.v. accumulatie van fijn stof. Of het werkt is een tweede.

is het dan niet beter dat ze de snelheid gewoon verminderen ? dan is er toch ook een mindere uitstoot

:roflol:

Hahaha, omleiden? Het Nederlandse wegennet is één grote parkeerplaats vol stationair lopende motoren, er valt niet veel om te leiden.

kuch

Hoe slecht is luchtvervuiling voor de gezondheid?

Luchtverontreiniging kan tot acute en chronische gezondheidsklachten leiden; van keel- en neusirritaties tot zware astmatische klachten en hart- en vaatzieken. Het doel van luchtkwaliteitsbeleid is de luchtkwaliteit te verbeteren om mensen te beschermen tegen dit soort risico's. Sommige groepen mensen (ouderen, astmapatienten) zijn extra vatbaar voor luchtverontreiniging. Hoge concentraties fijn stof en ozon leiden er toe dat in Nederland jaarlijks duizenden mensen vervroegd overlijden. Het kabinet beschouwt het terugdringen van schadelijke luchtverontreiniging dan ook als een prioriteit. Pas wanneer iemand meer dan een bepaalde hoeveelheid van een vervuilende stof inademt, kan dat gevolgen hebben voor de gezondheid. Naarmate er meer van die stoffen in de lucht zijn, lopen we meer risico. In de wet staan daarom normen voor de luchtkwaliteit.

De EU-norm voor NO2 bedraagt 40 microgram per kubieke meter. Dit is de jaargemiddelde norm. Deze norm wordt met name langs zeer drukke wegen overschreden. Met het huidige beleid wordt de norm voor NO2 in 2015 in de buurt van woningen nog overschreden rond de:
A10: Westlandgracht; Overtoomseveld; De Kolenkit - Sloterdijk (Amsterdam)
A20: Kleinpolder - Blijdorp - Bergpolder (Rotterdam)
A13: Overschie - Kleinpolder (Rotterdam)
A16: Het lage Land - Prinsenland - 's Gravenland (Rotterdam)
A16: Viottakade - Zeehavenlaan - Wielwijk (Dordrecht)
A12: Utrechtsebaan (Voorburg)
A9: Badhoevedorp
A12: Nieuw Hoograven (Utrecht)
A2: Waardenburg

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Automobilisten moeten in Nederland vanaf volgend jaar omrijden als zij een snelweg naderen waar de lucht ernstig is vervuild. Volgens het AD wordt in 2007 een proef gedaan om te kijken of het milieu daar baat bij heeft.

Het verkeer wordt dan omgeleid door rijstroken af te sluiten. Automobilisten kunnen alleen via toeritdosering de weg op of krijgen het advies helemaal niet te gaan rijden in 'luchtberichten' van meteorologische instituten. Bedoeling is de uitstoot van het beruchte fijn stof terug te dringen.

Ik verwacht 1 grote filezooi zoals altijd in nederland. Leuk bedacht maar niet uit voeren in de praktijk.

Zeker een idee van links.

• Topic Starter Topic Starter

Ik veronderstel dat er in NL geen reserve-3vakswegen liggen om te gebruiken bij te hoge concentraties fijn stof. Dus al dat verkeer moet ergens anders heen waar dan weer de concentratie fijn stof verhoogt. Lijkt me enkel een verplaatsing van het probleem, niet het aanpakken ervan...

Ik zie meer in roetfilters en minder files dan omleiden, daarmee vergroot je immers alleen maar het aantal af te leggen kilometers. Ik weet trouwens niet waar dit bericht op gebaseerd is, vind het nogal vergezocht en heb er niets over gelezen in de NL media.

Als ik nu al zie wat voor ellende is als er bij een ongeluk als een rijstrook moet worden afgesloten, wordt dit echt helemaal niks.

Ik rijd 50.000 km zakelijk per jaar en ik spreek uit ervaring.

Ik zie meer in roetfilters en minder files dan omleiden, daarmee vergroot je immers alleen maar het aantal af te leggen kilometers. Ik weet trouwens niet waar dit bericht op gebaseerd is, vind het nogal vergezocht en heb er niets over gelezen in de NL media.

Over proeven van de staat lees je niet altijd wat in de media. Het is experimenteel beleid, meestal toegespitst op een paar plekken in Nederland.

omleiden = meer gereden kilometers = meer vervuiling

:dunno:

Terug
Naar boven