AndroidHealthClinic

Nederlandse 'super provincies' !? Voor of tegen ?

TheUnknownKnown

Freaky Bodybuilder
Waardering
266
Plannen superprovincie:

Het eerste landsdeel dat volgens het regeringsakkoord zal worden gecreëerd omvat het grootste deel van de huidige provincies Flevoland, Noord-Holland en Utrecht. Omdat deze fusie als voorbeeld moet gaan dienen voor de vorming van overige landsdelen, is nog weinig bekend over de geplande verdere indelingen. Wel wordt al langer gesproken over de mogelijkheid om een superprovincie te maken van Noord-Nederland (de huidige provincies Friesland, Groningen en Drenthe).

Volgens minister Ronald Plasterk moet de fusie van Utrecht, Flevoland en Noord-Holland voltooid zijn vóór de Provinciale Statenverkiezingen in 2014.[1] Het kabinet van VVD en PvdA wil vóór 2015 de drie provincies fuseren, met uitzondering van de Noordoostpolder in Flevoland, die mogelijk bij een andere provincie wordt gevoegd. Hoe de nieuwe superprovincie moet gaan heten, wat de hoofdstad gaat worden en hoe de gemeentelijke onderverdeling zal zijn is nog niet duidelijk.

wiki

Nederland dus herindelen in grotere en logischerwijs minder provincies. Tel alle superprovincies maar uit.

Praktijk:

HAARLEM - Een meerderheid van de inwoners is tegen de fusie van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Dat blijkt uit een enquête van deze krant onder 1750 mensen.
Op de vraag hoe de respondenten staan tegenover de fusie van de drie provincies zegt 55 procent negatief of zeer negatief. Slechts 21 procent is positief of zeer positief. Vooral de grootte van de nieuwe provincie stuit op bezwaren. Ook verwachten de ondervraagden niet dat een fusieprovincie slagvaardig zal zijn.

Gooi en Eemlander

Bijna één op de drie Noord-Hollanders verkiest de zuiderburen boven een fusie met Utrecht en Flevoland, zoals minister Plasterk van Binnenlandse Zaken wil. Dat blijkt uit een enquete van het 1Vandaag opiniepanel en RTV Noord-Holland. Van de inwoners van onze provincie zegt 27 procent met Zuid-Holland te willen fuseren. De enquete is gehouden onder ruim vierduizend Noord-Hollanders.

rtvnh.nl

Frits Wester heeft een mooi stuk geschreven:

Neem het plan van het kabinet voor de nieuwe superprovincie door de samenvoeging van Noord-Holland, Utrecht en Flevoland

Dat gaat niet lukken. In de betreffende gebieden zien ze het probleem niet en is de weerstand door tal van eigenlijke en oneigenlijke argumenten groot bij inwoners, bestuurders en ambtenaren. Bij die laatste twee groepen speelt natuurlijk ook het verlies aan banen, functies, posities en invloed mee.

Nu is er niemand die zich Noord-Hollander voelt. Daarvoor is de provincie te divers. Je bent bijvoorbeeld West-Fries, Amsterdammer of komt uit het Gooi. In Utrecht en Flevoland is dat weinig anders. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Fries of een Limburger.

Je ziet het heel actueel ook in groter verband. Hoe groter de EU wordt, hoe meer macht en bevoegdheden verdwijnen naar een anonieme bestuurslaag op afstand, hoe groter ook de weerstand. Dat leidt in al die betrokken landen tot nieuw chauvinisme en soms ook groeiend nationalisme.

http://blogs.rtlnieuws.nl/vraaghetfritswester/1049-superprovincie-komt-er-voorlopig-niet.html

Heb niet zijn hele opinie neergezet.

Tegen, ge mot er nie an denke nie da we motten saomen gaon mee Zeeland.
Ik zie t nut er ook helemaal niet van in???

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind de voordelen ook erg vaag en die zullen wel onder het kopje 'bestuurlijk' en 'financieel' zijn.

Maar of dat praktische voordelen gaat oplveren voor de 'gewone man' dat denk ik niet echt.

Ik vind de voordelen ook erg vaag en die zullen wel onder het kopje 'bestuurlijk' en 'financieel' zijn.

Maar of dat praktische voordelen gaat oplveren voor de 'gewone man' dat denk ik niet echt.

Dat zeggen ze ja, bij de provinciale staten hebben ze soms al problemen, omdat mensen hun eigen woongebied verder willen stimuleren dan de rest van de provincie. Hoe gaan ze dat doen als deze zogenaamde bestuurders totaal geen band hebben met t grootste deel van de mensen en de provincie?

NL is zo klein, provincies gewoon afschaffen en landelijk organiseren.
Dus grote dingen gewoon door de staat laten besturen en plaatselijk door de gemeente. Ik zie het nut niet om er nog weer provincies tussen te hebben in deze tijd. 100 jaar geleden met papieren post en paard en wagen zou ik zeggen ja, maar nu mogen ze van mij wel weggelaten worden.

Als er bestuurlijke en financiele voordelen aan zitten is dat toch prima? Wat is daar vaag aan en wat heeft de gewone ma daartegen?

kan friesland niet met zeeland fuseren ofzo, gore k*tfriezen.

Goed plan, zoveel provincies is nergens voor nodig, neem Gelderland nou, daar woond geen hond, heb je daar nou echt een heel bestuur voor nodig, gewoon samen klonteren met Overijssel, daar woond namelijk ook amper een kip en een halve koe. Nederland is zo klein, dat kan best met wat minder mensen bestuurd worden.

Bijna één op de drie Noord-Hollanders verkiest de zuiderburen boven een fusie met Utrecht en Flevoland

Dit. Ik zie als NH-er niet in wat we met Flevoland moeten. De randstad als eenheid snap ik dan weer wel. Amsterdam Haarlem Den Haag Rotterdam en evt wel met Utrecht als de stedelijke kern van Nederland. Het zal ff lastig zijn om een Rotterdammer en een Amsterdammer als eenheid te zien maar er speelt dezelfde grootstedelijke problematiek. En neem de havens. De stad Amsterdam met Noord Holland en de stad Rotterdam met Zuid Holland die beide vissen in dezelfde vijver als hub in de wereldhavens maar ook Schiphol vs vliegveld Rotterdam. Dat is toch absurd met 40km verschil in afstand! Door Zuid en Noord Holland samen te voegen zal de concurrentie minder worden en de samenwerking beter. Amsterdam met hoofdkantoren en de luchthaven, Rotterdam met meer industrie en de haven.

Zolang de " nieuwe provincie maar niet Flevutrenoho word genoemd...

haha heb ik totaal niet, kom er graag. T gaat mij er meer om dat er in brabant trots is om brabander te zijn en dat is in zeeland ook. Ik denk niet dat zeeuwen er op zitten te wachten net als andersom

Dit slaat dus helemaal nergens op. Geen vernieuwing, omdat je geen 'zeeuw' bent. Hou toch op.

Wat levert het op? En hoe gaat N-H, Ut. en Fl. heten dan?

Iedereen heeft het altijd over die overbodige bestuurslaag die de provincie heet, maar als er wat aan gedaan wordt is het weer niet goed, vanwege gevoelens bij hun eigen provincie. En daarom moet je dus ook bijvoorbeeld geen referendum invoeren.

Ik ben er wel voor maar waarom heb ik het vermoeden dat dit alleen maar geld gaat kosten ipv van opleveren?

Provincies zijn onzin en gewoon een extra laag van bureaucratie. Afschaffen dus.

• Topic Starter Topic Starter
Kan er niet gewoon bestuurlijk een eenheid zijn tussen de diverse provincies en de provincies in praktijk gewoon in stand houden ?

Terug
Naar boven