MuscleMeat

NHG beperking van de leencapaciteit

Anoniem8600

Huge Freak
uitgeschakeld
Waardering
499
Lengte
1m76
Massa
101kg
Vetpercentage
11%
Januari worden er strengere eisen gesteld mbt de nationale hypotheekgarantie. Voor wie het niet zo gevolgt heeft, vanaf minuut 19 ongeveer:

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1025720

Nu heeft ongeveer 1/3 een hypotheek met NHG. Het verbaasd me wel dat er nu 'een run' is op de woningmarkt voor stelletjes die nog even snel wat willen kopen. Imo het stomste wat je kan doen, als men minder te besteden heeft zakt de prijs vanzelf wel. Het is nu eenmaal zo dat je of een hogere rente betaald, of een hypotheek met NHG en een lagere rente neemt.

Wat is jullie mening :)?

Het is nog maar de vraag of de huizenprijzen hierdoor significant dalen. Ik denk dat het eerder tot gevolg heeft dat mensen iets mindere hogen eisen stellen aan huizen wat in de breedte wat prijzen betreft een stabiliserende werking zal hebben. Het is niet zo dat mensen ineens minder hard een woning nodig hebben of gemakkelijker aan een huurwoning zullen komen.

• Topic Starter Topic Starter
Wat bedoel je met iets minder hoge eisen? Een goedkopere woning dan wat voorheen bij het inkomen paste? Als er steeds minder mensen kunnen verkassen doordat de rente hoger wordt of dat ze simpelweg geen lening krijgen zal er toch iets gaan gebeuren.. Ook wanneer de hogere inkomens zich gaan richten op een lager segment woningen zullen de prijzen van duurdere woningen zakken, wat ook weer een gevolg heeft voor de woningen in het lagere segment.

Ik zie het probleem niet... je kiest voor zekerheid.. starters ed.. of je bent zeker van je huidige situatie en kiest niet voor NHG.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zie het probleem niet... je kiest voor zekerheid.. starters ed.. of je bent zeker van je huidige situatie en kiest niet voor NHG.

Met nhg heb je lagere maandlasten (0,9%). Met hogere maandlasten kun je een minder lenen. Er is geen probleem, alleen ik kan er hierdoor niets anders van maken dat de prijzen door dit beleid meer zullen dalen waarom het dus nogal stom is om nu wat te kopen als de prijzen nog gaan zakken.

Terug
Naar boven