XXL Nutrition

Nipte meerderheid Schotten was voor onafhankelijkheid

Goed nieuws maar was te verwachten, ging me in elk geval sterk verbaasd hebben moest het anders geweest zijn. Meeste Ja - stemmers zullen wss jongeren geweest zijn, ze toonden vaak 16 jarigen op tv die voor onafhankelijkheid waren, typisch. Oudere & wijzere mensen waren gewoon tegen.

Vond het ook hartverwarmend om te zien dat Obama duidelijk aangaf dat hij tegen onafhankelijk was.

:roflol: De DBB-separatisten roeren zich.

Het is gewoon zinloos tegenwoordig. Het heeft nog wel enige zin als een land echt verdeeld is in een arm en rijk gedeelte zoals in voormalig Tsjecho-Slowakije maar voor de rest is het gewoon dom nationalisme om niets.

Dus jij bent er van overtuigd dat alle andere landen op de wereld momenteel perfect ingedeeld zijn? Dat er nergens onoverbrugbare etnische spanningen zijn? Dat minderheden zoals de Koerden niet beter af zouden zijn met een eigen land?

Ik ben trouwens geen separatist, maar een "reunionist" ;).

Inderdaad, het Heilige Roomse Rijk moet hersteld worden!

• Topic Starter Topic Starter
Erik de Rode

Op voorwaarde dat hij een Bismarckiaanse moustache laat groeien.

• Topic Starter Topic Starter
Mag er trouwens ivm grondwet, zoals in Spanje, geen referendum komen omtrent de onafhankelijkheid van Vlaanderen in Belgie?

Mag er trouwens ivm grondwet, zoals in Spanje, geen referendum komen omtrent de onafhankelijkheid van Vlaanderen in Belgie?

Neen, referenda hebben in België geen bindende kracht (de vraag is of dat natuurlijk uitmaakt, de meeste grote staatkundige veranderingen zijn op "ongrondwettige wijze" gebeurd). Nu, jammer genoeg zou er momenteel toch geen meerderheid in Vlaanderen voor onafhankelijkheid stemmen.

---------- Toegevoegd om 23:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:08 ----------

Maar de afscheiding van Nederland was evenmin grondwettig ;).

Zou weinig uithalen, slechts 37 procent stemde op uitgesproken separatistische partijen.

Dus jij bent er van overtuigd dat alle andere landen op de wereld momenteel perfect ingedeeld zijn? Dat er nergens onoverbrugbare etnische spanningen zijn? Dat minderheden zoals de Koerden niet beter af zouden zijn met een eigen land?

Ik ben trouwens geen separatist, maar een "reunionist" ;).

Het hangt van de mate van ontwikkeling af en hoe de historische verhoudingen liggen. Een gebied dat honderden jaren reeds behoort tot een land is zinloos om af te splitsen. Een achtergebleven gebied dat op zijn eigen poten wil staan en relatief kort tot een land behoort ben je beter kwijt dan rijk. Ook al heb je dan wel vaak gelijk een brandhaard in je achtertuin.

Nationalisme is meestal gestoeld op een vals gevoel van superioriteit, dat heeft nog nooit tot goede zaken geleid. De onderlinge verschillen tussen mensen zijn gewoon veel kleiner dan wordt voorgesteld door veel navelstaarders die denken dat het delen van een zelfde taal en cultuur veel meer een band schept.

Zei die ook alleen maar omdat hij het billenmaatje is van Cameron.

Ik was voor onafhankelijkheid omdat Gordon Brown en Obama tegen waren.

---------- Toegevoegd om 00:04 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:02 ----------

Het hangt van de mate van ontwikkeling af en hoe de historische verhoudingen liggen. Een gebied dat honderden jaren reeds behoort tot een land is zinloos om af te splitsen. Een achtergebleven gebied dat op zijn eigen poten wil staan en relatief kort tot een land behoort ben je beter kwijt dan rijk. Ook al heb je dan wel vaak gelijk een brandhaard in je achtertuin.

Nationalisme is meestal gestoeld op een vals gevoel van superioriteit, dat heeft nog nooit tot goede zaken geleid. De onderlinge verschillen tussen mensen zijn gewoon veel kleiner dan wordt voorgesteld door veel navelstaarders die denken dat het delen van een zelfde taal en cultuur veel meer een band schept.

Inderdaad. Nationalisme is gewoon dom: "ik ben trots op wat mijn voorouders verwezenlijkt hebben. En daardoor voel IK me beter dan de andere".

Terug
Naar boven