Mijn bescheiden mening als niet-powerlifter en niet-strongman die wel aan krachtsport doet:
Een powerlifting-wedstrijd is gewoon oersaai om naar te kijken, dat is het probleem. Wat heb je er nu aan om een hele dag in een donker zaaltje te gaan zitten kijken naar mannen in strakke pakjes die elke keer dezelfde beweging maken? Uiteraard is daar geen kat in geïnteresseerd. Een bankdrukwedstrijd is nog erger, daar wordt maar 1 enkele oefening gedaan, daar vallen de toeschouwers toch gewoon in slaap?
De enige mensen die daar naartoe gaan zijn wat familieleden die komen supporteren, en zelfs die vervelen zich dood. Voor iemand die zelf meedoet is het allemaal wel spannend wat de andere deelnemers liften, maar een leek zegt het niks. Er is gewoon te weinig spektakel. Een powerliftingwedstrijd is ongeveer even spannend als een wedstrijdje dammen, daar komt ook niemand op af.
Geen toeschouwers =>geen sponsors => geen geld. Simpele wetten van de economie.
Als je dan nog hoort hoe gezellig het er aan toe gaat met al die ruziënde bonden, is het helemaal niet aantrekkelijk.
Vergelijk dat met het strongman-circuit: spektakel en show in overvloed, de wedstrijden vinden bijna altijd buiten plaats op plekken waar ook toevallige voorbijgangers even stoppen om een kijkje te nemen, een veelheid aan onderdelen die elke keer wisselen, een combinatie van kracht en uithouding die de winnaar bepaalt, interessante karakters, een open mentaliteit van de deelnemers tegenover buitenstaanders of geïnteresseerden, geen artificiële hulpmiddelen zoals suits etc die meer met fysica dan met menselijke kracht te maken hebben, A, B en C wedstrijden zodat ook er ook voor beginners wedstrijden zijn waar ze goed kunnen plaatsen, simpele dingen die het gewicht bepalen zodat toeschouwers zich kunnen inleven (een squat van 200 of 300 kilo zegt een leek niks, een truck voorttrekken daarentegen, is erg visueel), en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Dit heeft ertoe geleidt dat de strongman-wedstrijden de PL-wedstrijden hebben voorbijgestoken qua deelnemers, toeschouwers, niveau en sponsorgeld. Strongman wedstrijden worden geregeld uitgezonden op Eurosport, dat zie ik met PL nog niet gebeuren.
Eerlijk gezegd zie ik niet in hoe deze evolutie kan worden teruggedraaid, en dat is voor mijn part niet nodig.