XXL Nutrition

Noten en pinda's carcinogeen

Flyboy

Dutch Bodybuilder
Waardering
22
Wat de meeste mensen niet weten is dat sojabonen, noten en dan met name pinda´s en produkten die zijn gemaakt van pinda´s schimmels bevatten die alfatoxines bevatten. Alfatoxines zijn sterk carcinogene stoffen, carcinogeen wil zeggen kankerverwekkend.
Een van de schadelijkste gifstoffen voor de lever is alfatoxine. Aflatoxine verhoogt het risico op het krijgen van leverkanker sterk. AflatoxineB1 het is overal in ons voedsel in de lucht en in water. Het is hittebestendig en bestand tegen pasteurisatie.

In bijna alle pinda´s, sojabonen,granen en de meeste andere noten komen aflatoxinen voor. Aflatoxines zijn chemicalien die worden uitgescheiden door bepaalde pathogene schimmels. De meest voorkomende zijn de Aspergillus flavus en de Aspergillus parasiticus. De hoeveelheid van deze schimmels is beangstigend hoog op de meeste pinda´s.

Zowel Aspergillus flavus als parasiticus zijn wijdverspreid, maar A. parasiticus is dominant intropische en subtropischelanden. Ze groeien op een ruime variatie aan voedingsmiddelen. Afhankelijk van het klimaat kunnen ze voedingsmiddelen infecteren voor de oogst en ze met aflatoxinen besmetten. De voedingsmiddelen kunnen maïs zijn, maar ook eetbare noten (aardnoten, paranoten, pimpernoten, dadels, enz.). Landen in gematigde klimaatzones worden minder of helemaal niet door de besmetting getroffen. In die landen kan aflatoxicose enkel voorkomen via besmette, ingevoerde voedingsmiddelen.

De sterke carcinogene eigenschappen van aflatoxines zijn onomstotelijk vastgesteld. Epidemologische studies hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen de consumptie van met alfatoxine besmet voedsel en leverkanker.

Bron: [Link niet meer beschikbaar]
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/31838-aflatoxines-en-kanker.html

Je word tegenwoordig overal ziek van joh -.-

toch sympathiek dat hij het even meldt :)

goed dat ik amandelen eet dan

Ik heb geen schimmel op mijn noten :mad:

---------- Toegevoegd om 16:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:05 ----------

Trouwens, pinda's zijn geen noten maar peulvruchten.

Tegenwoordig is het niet de vraag OF, maar HOE schadelijk iets is.. Volgens mij zijn in dit geval bijvoorbeeld de hoeveelheid carcinogene stoffen dermate laag in noten etc. dat het niet echt noemenswaardig is..

• Topic Starter Topic Starter
Kwam het tegen en dacht, deel het maar direct, staat ook nog niet veel over op DBB. Maakt vaak wel reacties los. Maar ik las ook ergens dat pindakaas ook aardig alfatoxines bevat. En dat er ooit ergens een partij zijn vernietigd omdat het ontiegelijk veel bevatte.

Maar goed. Net als gesjenk over lijnzaadolie en oestrogeen kraanwater, vind ik ook hier, neem met mate en je zit relatief veilig. Wat moeten we anders? Grijpen naar junkfood?

Maar toch maar minderen in pinda's en liever noten eten, bevatten ook meer goede voedingsstoffen.

Yoyo

De sterke carcinogene eigenschappen van aflatoxines zijn onomstotelijk vastgesteld.

, MAAR de carcinogene eigenschappen van pinda's zijn dat niet. Volgens het uitgebreide literatuuroverzicht van het WCRF uit 2007 is het OR van 5 patiënt-controle onderzoeken 1.22 (0.91-1.63) met significante heterogeniteit tussen de studies. Dat wil zeggen dat de effecten nogal verschilden tussen de studies onderling. Slechts 1 x werd een significant verhoogd risico gevonden (OR = 3.51; 95% CI = 1.45-8.48). Daarnaast was het risico 2 x niet-significant verhoogd, en 2 x niet-significant verlaagd.

Epidemologische studies hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen de consumptie van met alfatoxine besmet voedsel en leverkanker.

Ik heb er zelf niet lang naar gezocht, maar het WCRF rapport gebruikt. Hieruit blijkt dat er alleen gegevens zijn van patiënt-controle onderzoek, wat slechts matig betrouwbaar is. Het WCRF geconcludeert niet dat pinda's de kans op leverkanker verhogen.
Bron: http://www.dietandcancerreport.org/?p=systematic_literature_reviews&search=true

, MAAR de carcinogene eigenschappen van pinda's zijn dat niet. Volgens het uitgebreide literatuuroverzicht van het WCRF uit 2007 is het OR van 5 patiënt-controle onderzoeken 1.22 (0.91-1.63) met significante heterogeniteit tussen de studies. Dat wil zeggen dat de effecten nogal verschilden tussen de studies onderling. Slechts 1 x werd een significant verhoogd risico gevonden (OR = 3.51; 95% CI = 1.45-8.48). Daarnaast was het risico 2 x niet-significant verhoogd, en 2 x niet-significant verlaagd.

Ik heb er zelf niet lang naar gezocht, maar het WCRF rapport gebruikt. Hieruit blijkt dat er alleen gegevens zijn van patiënt-controle onderzoek, wat slechts matig betrouwbaar is. Het WCRF geconcludeert niet dat pinda's de kans op leverkanker verhogen.
Bron: http://www.dietandcancerreport.org/?p=systematic_literature_reviews&search=true

Okey, vet. Ik heb het ook maar van internet.

Wat adviseer je?

Okey, vet. Ik heb het ook maar van internet.

Wat adviseer je?

Volgens mij zijn er aardige aanwijzingen dat consumptie van noten de kans op hartziekten laat dalen. Daarom zou ik wel een x aantal keer per week noten eten. Verder weet ik er ook niet genoeg van.

A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease.
Mente A, de Koning L, Shannon HS, Anand SS.

Population Health Research Institute, Hamilton General Hospital, 4-East Room 441, 237 Barton St E, Hamilton, ON L8L 2X2, Canada.

BACKGROUND: Although a wealth of literature links dietary factors and coronary heart disease (CHD), the strength of the evidence supporting valid associations has not been evaluated systematically in a single investigation. METHODS: We conducted a systematic search of MEDLINE for prospective cohort studies or randomized trials investigating dietary exposures in relation to CHD. We used the Bradford Hill guidelines to derive a causation score based on 4 criteria (strength, consistency, temporality, and coherence) for each dietary exposure in cohort studies and examined for consistency with the findings of randomized trials. RESULTS: Strong evidence supports valid associations (4 criteria satisfied) of protective factors, including intake of vegetables, nuts, and "Mediterranean" and high-quality dietary patterns with CHD, and associations of harmful factors, including intake of trans-fatty acids and foods with a high glycemic index or load. Among studies of higher methodologic quality, there was also strong evidence for monounsaturated fatty acids and "prudent" and "western" dietary patterns. Moderate evidence (3 criteria) of associations exists for intake of fish, marine omega-3 fatty acids, folate, whole grains, dietary vitamins E and C, beta carotene, alcohol, fruit, and fiber. Insufficient evidence (< or =2 criteria) of association is present for intake of supplementary vitamin E and ascorbic acid (vitamin C); saturated and polyunsaturated fatty acids; total fat; alpha-linolenic acid; meat; eggs; and milk. Among the dietary exposures with strong evidence of causation from cohort studies, only a Mediterranean dietary pattern is related to CHD in randomized trials. CONCLUSIONS: The evidence supports a valid association of a limited number of dietary factors and dietary patterns with CHD. Future evaluation of dietary patterns, including their nutrient and food components, in cohort studies and randomized trials is recommended.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364995

woot

Terug
Naar boven