AndroidHealthClinic

Noten laten wellen

tsss... fonteine.com ....

(trouwens, ik kan het woord "wellen" anders niet eens vinden op die pagina)

• Topic Starter Topic Starter
wellen.. weken whatever..

owkeeeeeuuj maar waaaarom nu laten weken/welle doen jullie dit ook allemaal?

Misschien hadden ze dit artikel beter "Het grote sprookjesverhaal over noten, notenpasta en notenmelk" kunnen noemen.

Om er eens wat uit te pikken:

Slechte ervaringen met noten komen voornamelijk door verkeerd gebruik ervan: het roosteren (alsof de natuur het niet goed heeft gedaan), het zouten (slecht voor nieren, bloeddruk, hart, vertering enz.).

[...]

Noten zijn eiwitrijk voedsel en dienen daarom 's avonds te worden gegeten. De verklaring hiervoor ligt in de cyclus van drie van de voedselbenutting: per etmaal zijn er drie perioden van 8 uur, in welke steeds één proces het overwicht heeft

In de natuur eten de meeste dieren toch echt op zeer onregelmatige tijden. Is het 'natuurlijk zijn' dan ineens wel een waardevrij gegeven? :rolleyes:

In die tijd kunnen andere voedingsmiddelen, zoals bij voorbeeld zetmeel (brood, deegwaren) niet correct worden verteerd, waarbij deze voor een groot deel in vet omgezet worden.

Dus onverteerde zetmeel kan worden omgezet in vet? Dat vind ik knap. :eek:

(als men dierlijk eiwit gebruikt, heeft men meer nodig)

Natuurlijk. Vanwege de dan veel slechtere (minder efficiente) vertering zeker he? :rolleyes:

Als u deze tekst leest, hebt u misschien de neiging extra veel noten te gaan eten [...] Wees echter voorzichtig met de hoeveelheid eiwit: teveel eiwit leidt tot...

Oppassen dus! (Hoe je door het eten van noten (geen pinda's en pistache, want die mag je volgens het artikel niet eten) een teveel aan eiwitten naar binnen kunt werken met voedingswaarden-verhoudingen van rond de 10 % E - 90 % V (in energie) is me een compleet raadsel maar goed.) :rolleyes:

De World Health Organization van de Verenigde Naties (WHO) stelt de behoefte aan eiwit momenteel op 0,5 g eiwit per kg lichaamsgewicht,

Misschien is dit advies ook wel niet gericht op de mensen in de westerse wereld hmm? Hoeveel mensen op de wereld hebben de beschikking over vlees/vis en andere dierlijke producten? :rolleyes:

lol ;) Weet nou niemand andwoooooord op mn vraahaaaag.. ;)

Staat er toch gewoon bij (in je link)

Noten zijn voor veel mensen zware kost omdat ze zwaar op de maag liggen. Ze bevatten namelijk enzyme-blokkeerderd die vertering lastiger maken. Door de noten en zaden een nacht in het water te leggen ontdoe je ze namelijk van deze stoffen waaronder het beruchte fytinezuur

Waarom => om ze van bepalde stoffen te ontdoen.
Hoe => in ruim water gooien
Hoelang => 1 nacht

o.. okee en doen jullie dit allen??

Echt niet!

Had ik ook nog van gehoord om noten te wellen.

Naast die minder goede stoffen zullen ook de vitamientjes en mineralen lekker in het water gaan zwemmen.

Ik doe het niet en eet toch 0,5 - 0,750 kg noten per week zonder enige (verterings)last.

groet :thumb:
Kim

volgens mij laat je alleen rozijnen wellen ??? en week je noten.

Juist.. Ik heb het vanacht met walnoten gedaan en ze worden dan wel iets zachter wat ook wel weer lekker is..

Terug
Naar boven