MuscleMeat

ogenschijnlijk "simpele" voedingsvraag, maar ook simpel antwoord...?

Patrickd

Novice
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
69kg
Vetpercentage
12%
Ik ben geen BB'er, voornamelijk loper en algemeen begaan met mijn conditie.
Maar aangezien BB'ers wel heel erg bezig (moeten) zijn met voeding dacht ik van hier wel een antwoord te vinden op volgende vraag:
Ik heb altijd gelezen dat indien je meer calorieën opneemt dan je verbruikt je verzwaart.
Maar sommige etenswaren kunnen b.v. evenveel calorieën bevatten, maar het één ook heel veel vet, en het ander dan weer bijna geen vet.
Volgens mij gaan deze toch niet beide voor een even grote gewichtstoename zorgen?
Ik stel me dan ook voor dat dat vet zich ergens ophoopt, b.v. op de buik, billen, enzovoort...
Maar wat met "niet verbruikte calorieën" van voedingswaren die geen vet bevatten?
Slaan koolhydraten zich dan gewoon op in de lever, en zwelt die lever dan ook gewoon op?
En eiwitten? Waarschijnlijk gaat het niet zo gemakkelijk dat deze zich dan rechtstreeks in de spieren opslaan?
En waarschijnlijk gaan bepaalde voedingswaren veel niet-opgenomen overschotten hebben die maar tijdelijk voor een gewichtstoename zorgen en dan gewoon weer met de stoelgang verdwijnen?
(dit is mijn persoonlijke ervaring met pasta: daar eet ik veel van en dat kan gemakkelijk voor één à twee kilootjes extra zorgen, maar daarna moet ik wel meer naar het toilet en verlies ik die extra kilo's weer even snel)
Kan iemand dit een beetje uitleggen?

Maar aangezien BB'ers wel heel erg bezig (moeten) zijn met voeding dacht ik van hier wel een antwoord te vinden op volgende vraag:
Ik heb altijd gelezen dat indien je meer calorieën opneemt dan je verbruikt je verzwaart.
Maar sommige etenswaren kunnen b.v. evenveel calorieën bevatten, maar het één ook heel veel vet, en het ander dan weer bijna geen vet.
Volgens mij gaan deze toch niet beide voor een even grote gewichtstoename zorgen?

Ongeveer wel. Al kost het minder energie om vet om te zetten in vet dan om kh om te zetten in vet. Dus als de energie niet verbruikt wordt zal je door het vet iets meer vet aanzetten dan de kh.

Ik stel me dan ook voor dat dat vet zich ergens ophoopt, b.v. op de buik, billen, enzovoort...
Maar wat met "niet verbruikte calorieën" van voedingswaren die geen vet bevatten?
Slaan koolhydraten zich dan gewoon op in de lever, en zwelt die lever dan ook gewoon op?
En eiwitten? Waarschijnlijk gaat het niet zo gemakkelijk dat deze zich dan rechtstreeks in de spieren opslaan?

Die zullen ook worden opgeslagen als vet. Of als glycogeen in spieren en lever.

En waarschijnlijk gaan bepaalde voedingswaren veel niet-opgenomen overschotten hebben die maar tijdelijk voor een gewichtstoename zorgen en dan gewoon weer met de stoelgang verdwijnen?
(dit is mijn persoonlijke ervaring met pasta: daar eet ik veel van en dat kan gemakkelijk voor één à twee kilootjes extra zorgen, maar daarna moet ik wel meer naar het toilet en verlies ik die extra kilo's weer even snel)

Alles wordt gebruikt door het lichaam. Calorieën gaan niet zomaar verloren.

Zoals je idd aangeeft worden (verzadigde) vetten sneller opgeslagen als vetopslag op buik ed. Maar de pasta die bestaat uit gecompliceerde koolhydraten wordt in princiepe omgezet naar glycogeen en opgeslagen in de lever (als deze nog niet vol zit) . Eiwitten (aminozuren) worden opgeslagen in spieren en de lever (correct me if 'm wrong). Maar voor de koolhydraten en eiwitten geld als je er teveel van binnen neemt kan het wel naar vet worden omgezet omdat ze dan niet nodig zijn als brandstof of ter 'reparatie'van spieren. Maar in principe worden eiwitten niet gauw omgezet naar vet omdat dit een vrij lastig proces is voor het lichaam, en zou daarom altijd eerst voorradige vetten en koolhydraten willen omzetten. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen

waar staat de bewijs dat vetten sneller worden opgeslagen dan carbs?

• Topic Starter Topic Starter
Moeilijk te vatten voor mij...

Als ik het goed begrijp zouden etenswaren met ongeveer dezelfde calorische waarde inderdaad voor ongeveer dezelfde gewichtstoename zorgen.
Maar als dit dan grotendeels uit vet zou bestaan wordt dit rechtstreeks als vet opgeslaan, dat lijkt me nog min of meer logisch.
Maar als het geen vet zou bevatten, maar b.v. eiwitten en/of koolhydraten, kunnnen deze toch ook als vet opgeslaan worden maar hangt het er een beetje vanaf...? Van wat dan allemaal?

Als je het onmiddelijk verbruikt kan ik het wel nog een beetje begrijpen, want bij het sporten ga je die koolhydraten en eiwitten waarschijnlijk toch eerder en gemakkelijker verbruiken/nodig hebben dan vet, maar het gaat hem vooral over méér eten dan je verbruikt.

En wanneer het niet als vet wordt opgeslaan gaat je gewichtstoename dan veroorzaakt worden door toename van de spiermassa en/of lever die uitzet?
Dit lijkt me wel heel gemakkelijk dan: als je wil verzwaren in spiermassa (waarschijnlijk wat de meesten hier willen...), zorg dan dat je veel dingen eet met hoge calorische waarde, méér dan je verbruikt bij het trainen, maar die wel uit voornamelijk eiwitten bestaan, en dan krijg je gewoon spiermassa bij...!
Zo gemakkelijk gaat het waarschijnlijk toch niet...?

Als je het onmiddelijk verbruikt kan ik het wel nog een beetje begrijpen, want bij het sporten ga je die koolhydraten en eiwitten waarschijnlijk toch eerder en gemakkelijker verbruiken/nodig hebben dan vet, maar het gaat hem vooral over méér eten dan je verbruikt.

Niet noodzakelijkerwijze, dit hangt ook weer af van welke inspanning je levert, ruw gezegd: hoe hoger die is, hoe meer koolhydraten het lichaam zal gebruiken, terwijl bij inspanningen met geringe hartslag het lichaam eerder de voorkeur zal geven aan vetten voor de verbranding.

---------- Post toegevoegd Sun 17 Feb 2013 om 17:28 ----------

Ik denk dat je eens een goede tekst moet opzoeken op internet, waarin dit allemaal netjes wordt uitgelegd.

Moeilijk te vatten voor mij...

Als ik het goed begrijp zouden etenswaren met ongeveer dezelfde calorische waarde inderdaad voor ongeveer dezelfde gewichtstoename zorgen.
Maar als dit dan grotendeels uit vet zou bestaan wordt dit rechtstreeks als vet opgeslaan, dat lijkt me nog min of meer logisch.
Maar als het geen vet zou bevatten, maar b.v. eiwitten en/of koolhydraten, kunnnen deze toch ook als vet opgeslaan worden maar hangt het er een beetje vanaf...? Van wat dan allemaal?

Als de glycogeenvoorraden van spieren en lever vol zijn zal het meeste als vet worden opgeslagen. Eiwitten kunnen gebruikt worden bij het herstellen en opbouwen van spiermassa of ander weefsel bv. Maar als het eiwit daarvoor niet gebruikt wordt en glycogeenvoorraden zijn vol zal het ook als vet worden opgeslagen.

Vet hoeft trouwens niet per se direct opgeslagen worden, kan ook gebruikt worden voor allerlei processen in het lichaam.

Je verbruikt constant een mix van vetten en koolhydraten. Eiwitten op zichzelf worden volgens mij niet gebruikt als brandstof maar kunnen wel omgezet worden in brandstof (e.g. vetten of glucose)

En wanneer het niet als vet wordt opgeslaan gaat je gewichtstoename dan veroorzaakt worden door toename van de spiermassa en/of lever die uitzet?
Dit lijkt me wel heel gemakkelijk dan: als je wil verzwaren in spiermassa (waarschijnlijk wat de meesten hier willen...), zorg dan dat je veel dingen eet met hoge calorische waarde, méér dan je verbruikt bij het trainen, maar die wel uit voornamelijk eiwitten bestaan, en dan krijg je gewoon spiermassa bij...!
Zo gemakkelijk gaat het waarschijnlijk toch niet...?

Zo eten de meesten hier ook bij het opbouwen van spiermassa. Meer calorieën dan ze verbruiken en genoeg eiwitten.

En nee, zo makkelijk gaat het niet. Zelfs als je perfect eet en traint kom je geen honderden grammen spiermassa aan op 1 dag.

Ik vrees dat het voor mij er niet gemakkelijker op wordt...

Als ik het goed begrijp, wanneer je lever "vol zit" met koolhydraten (wanneer is dat, hoe weet je dat...), dan kunnen koolhydraten bij manier van spreken gewoon omgezet worden naar, en opgeslagen worden als vet?

Op dat moment doet het er dan eigenlijk niet toe wanneer iets al dan niet vet is, het resultaat is toch de toename van de hoeveelheid vet...?
Eigenlijk komt het er in dat geval op neer dat het dan toch de calorische waarde is die telt, ongeacht of het uit veel of weinig vet, veel of weinig koolhydraten, enz... bestaat...?

Ik zit op 150g+ vet per dag (40%+) en gain nauwelijks vet.

Het gaat puur om het totaal aantal kcal en hoe groot je overschot is. Je macro verdeling doet er niet toe.

Koolhydraten houden bloedsuiker op peil, en vullen glycgeen voorraden aan. Als deze vol zijn wordt de rest omgezet naar vet.

Als je te veel aankomt komt dat omdat je te veel kcal eet, niet omdat je te veel kh of vet eet.

En vergeet niet dat een gram glycogeen 3 ml water vasthoudt (dus 3g extra gewicht). En maag/darm inhoud zal ook varieren.

ALLES wat je op een bepaalt moment opneemt wordt opgeslagen of verwerkt naar een andere stof, waarbij koolhydraten en vetten makkelijk naar vet kunnen worden omgezet maar bij eiwitten veel minder snel gebeurt. In theorie kunnen al deze voedingsstoffen naar elkaar omgezet worden (om het ff simpel te houden) en dat zal je lichaam dus in de post-absorptie fase doen. Dit is direct het aanvullen van spier en leverglycogeen (100-200g in lever, 100-200 in spieren ofzo) en als je dan meer eet dan je kan verwerken ga je vet aanzetten. Dit is niet slecht, na vrijwel elke normale maaltijd sla je vet op, en een tijdje daarna verbrand je het weer. Eet je puur vet als gerecht, wordt het sowieso opgeslagen maar omdat je insuline niveaus laag zijn en glucagon/adrenaline/(cortisol) hoger is zul je gewoon vet blijven verbranden, al hoewel niet perse direct het vet dat je net gegeten hebt.
Je lichaam is ook heel efficiënt in het opnemen van voedingsstoffen aangezien er echt heel weinig verloren gaat met de ontlasting, ook afhankelijk van hoeveel vezels je eet.
En ook heel logisch: eet je een kilo voedsel, dan kom je direct een kilo aan. In de loop der komende uren verlies je pas gewicht via je adem en ontlasting en je pis
Ik stel voor dat je wat gaat lezen over metabolisme op www.bodyrecomposition.com, daar kan je van alles vinden.

...Ik denk dat je eens een goede tekst moet opzoeken op internet, waarin dit allemaal netjes wordt uitgelegd...

Heb ik eerst naar gezocht, vooraleer ik mijn vraag hier geplaatst heb.
Maar meestal gaat het te ver en heb ik te weinig kennis om het voldoende te begrijpen.
(ik moet nu natuurlijk geen diëtist of voedingsdeskundige worden...)

Maar dit zijn toch een beetje de antwoorden waarnaar ik op zoek was:

...Het gaat puur om het totaal aantal kcal en hoe groot je overschot is. Je macro verdeling doet er niet toe.
Koolhydraten houden bloedsuiker op peil, en vullen glycgeen voorraden aan. Als deze vol zijn wordt de rest omgezet naar vet.
Als je te veel aankomt komt dat omdat je te veel kcal eet, niet omdat je te veel kh of vet eet...

...ALLES wat je op een bepaalt moment opneemt wordt opgeslagen of verwerkt naar een andere stof, waarbij koolhydraten en vetten makkelijk naar vet kunnen worden omgezet maar bij eiwitten veel minder snel gebeurt...
...en als je dan meer eet dan je kan verwerken ga je vet aanzetten...
...Eet je puur vet als gerecht, wordt het sowieso opgeslagen maar omdat je insuline niveaus laag zijn en glucagon/adrenaline/(cortisol) hoger is zul je gewoon vet blijven verbranden, al hoewel niet perse direct het vet dat je net gegeten hebt...
...Je lichaam is ook heel efficiënt in het opnemen van voedingsstoffen aangezien er echt heel weinig verloren gaat met de ontlasting, ook afhankelijk van hoeveel vezels je eet...
...En ook heel logisch: eet je een kilo voedsel, dan kom je direct een kilo aan. In de loop der komende uren verlies je pas gewicht via je adem en ontlasting en je pis...

Die "nieuwe inzichten" vormen nu wel enigszins een probleem voor mij: ik wil wel nog een paar kilootjes afvallen en dacht dat veel eten daarvoor eigenlijk niet zoveel kwaad kan, voor zover het maar weinig vet bevat. Ik dacht dan ook van koolhydraatrijke voeding toch gewoon allemaal te verbranden met het intensief sporten. Niet dus...

Ik vraag me daardoor ook wel af hoe je kan weten als je koolhydraatvoorraad nog kan aangevuld worden of niet. Misschien verbruik ik bijlange niet de hoeveelheid koolhydraten die ik eet...?

Ik eet ook veel noten. Ik doe dit al een tijdje om allerlei soorten ongezonde tussendoortjes zoals b.v. chips en chocolade te vervangen. Maar ik heb nu even gekeken hoeveel calorieën deze bevatten...: gigantisch veel!!!! Mijn vetgehalte zal nu wel afgenomen zijn vermoed ik, maar daarmee krijg ik dan toch mijn gewicht niet naar beneden...

Ik zal me nu allezins meer beginnen focussen op de calorieën i.p.v. op het vetgehalte!

...Ik stel voor dat je wat gaat lezen over metabolisme op [Link niet meer beschikbaar], daar kan je van alles vinden....

Ga ik doen...

Ik zit op 150g+ vet per dag (40%+) en gain nauwelijks vet.

Het gaat puur om het totaal aantal kcal en hoe groot je overschot is. Je macro verdeling doet er niet toe.

Als je te veel aankomt komt dat omdat je te veel kcal eet, niet omdat je te veel kh of vet eet.

En vergeet niet dat een gram glycogeen 3 ml water vasthoudt (dus 3g extra gewicht). En maag/darm inhoud zal ook varieren.

De verdeling van de macro's hebben wel degelijk invloed op je resultaat.

Die "nieuwe inzichten" vormen nu wel enigszins een probleem voor mij: ik wil wel nog een paar kilootjes afvallen en dacht dat veel eten daarvoor eigenlijk niet zoveel kwaad kan, voor zover het maar weinig vet bevat. Ik dacht dan ook van koolhydraatrijke voeding toch gewoon allemaal te verbranden met het intensief sporten. Niet dus...

Ik vraag me daardoor ook wel af hoe je kan weten als je koolhydraatvoorraad nog kan aangevuld worden of niet. Misschien verbruik ik bijlange niet de hoeveelheid koolhydraten die ik eet...?

Ik eet ook veel noten. Ik doe dit al een tijdje om allerlei soorten ongezonde tussendoortjes zoals b.v. chips en chocolade te vervangen. Maar ik heb nu even gekeken hoeveel calorieën deze bevatten...: gigantisch veel!!!! Mijn vetgehalte zal nu wel afgenomen zijn vermoed ik, maar daarmee krijg ik dan toch mijn gewicht niet naar beneden...

Ik zal me nu allezins meer beginnen focussen op de calorieën i.p.v. op het vetgehalte!

Ga ik doen...

Wat zijn je macro's?

Overigens moet je met koolhydraten gewoon een beetje uitproberen. Ik zou zeggen dat 100g + 50g per trainingsdag wel voldoende is, mits meer dan de helft complex is (je wilt zo veel mogelijk complexe carbs).
Als je training er niet onder lijdt, zit je prima toch? Als je het gevoel hebt dat je meer nodig hebt, dan eet je meer. Simpel als dat.

De verdeling van de macro's hebben wel degelijk invloed op je resultaat.

Zeker waar.
Het betekent ook vooral dat je niet naar totaal aantal kcal moet kijken die je volgens berekeningen moet eten, maar naar totaal aantal kcal die jou op fatsoenlijk tempo laten aankomen of afvallen.

Stel je eet 3000 kcal.
Op een e20 / k50 / v30 verhouding (om het simpel te houden) kom je 1kg per week aan.
Op een e20 / k30 / v50 verhouding kom je 0,5kg per week aan.

Onthoudt dat het allebei 3000 kcal zijn. Als je in situatie 1 minder wil aankomen, eet je gewoon wat minder kcal in totaal. Als je in situatie 2 wat meer wil aankomen, eet je wat meer kcal in totaal.

Snap je wat ik bedoel?

Laatst bewerkt:
Ja oke, maar los van dat is het de hoeveelheid kcal het enige wat telt bij aankomen/afvallen.

Verschillende verhoudingen zullen verschillende resultaten hebben, maar daar moet je dan gewoon je totaal aantal kcal op afstemmen. Trial and error

Stel je eet 3000 kcal.
Op een e20 / k50 / v30 verhouding (om het simpel te houden) kom je 1kg per week aan.
Op een e20 / k30 / v50 verhouding kom je 0,5kg per week aan.

Onthoudt dat het allebei 3000 kcal zijn. Als je in situatie 1 minder wil aankomen, eet je gewoon wat minder kcal in totaal. Als je in situatie 2 wat meer wil aankomen, eet je wat meer kcal in totaal.
Werk het echt zo? Dacht dat het totaal aantal kcal er toch wel voor zorgt hoeveel je aankomt in tegenstelling tot je verhoudingen.

Werk het echt zo? Dacht dat het totaal aantal kcal er toch wel voor zorgt hoeveel je aankomt in tegenstelling tot je verhoudingen.
Bruto is het totaal aantal kcal misschien wel gelijk, maar netto niet.
Eiwitten hebben bijvoorbeeld een veel hoger thermisch effect (30%).

Belangrijk is daarom je progressie bijhouden en daarop je voeding aanpassen. Berekeningen zijn er slechts om je op weg te helpen. Zit vaak wel in de goede richting, maar het meest effectieve is trial and error.

Zoals je idd aangeeft worden (verzadigde) vetten sneller opgeslagen als vetopslag op buik ed. Maar de pasta die bestaat uit gecompliceerde koolhydraten wordt in princiepe omgezet naar glycogeen en opgeslagen in de lever (als deze nog niet vol zit) . Eiwitten (aminozuren) worden opgeslagen in spieren en de lever (correct me if 'm wrong). Maar voor de koolhydraten en eiwitten geld als je er teveel van binnen neemt kan het wel naar vet worden omgezet omdat ze dan niet nodig zijn als brandstof of ter 'reparatie'van spieren. Maar in principe worden eiwitten niet gauw omgezet naar vet omdat dit een vrij lastig proces is voor het lichaam, en zou daarom altijd eerst voorradige vetten en koolhydraten willen omzetten. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb geholpen

Stop.:rolleyes: bro science

Terug
Naar boven