AndroidHealthClinic

Ongezond dieet is vele malen dodelijker dan ongezond voedsel

Little Me

Competitive Bodybuilder
Waardering
1
Ongezond dieet is vele malen dodelijker dan ongezond voedsel

Teveel eten of een onevenwichtig dieet zijn veel grotere bedreigingen voor de volksgezondheid dan voedselbesmettingen of andere vormen van onveilig voedsel.
Dit is gezegd op een studiedag van het Europees voedselagentschap over de meting van de voordelen en de risico's van bepaalde voeding.

Iedereen heeft er al over geklaagd op café of aan tafel: vis (of een ander voedingsmiddel) is gezond, maar vis bevat soms ook chemicaliën die ongezond zijn. Is vis eten dan gezond of ongezond? "Op de duur weet je niet meer wat je nog mag eten", is meestal de stelling waarmee de discussie wordt afgesloten.
Het Europees agentschap dat waakt over de voedselveiligheid EFSA hield midden deze maand een expertenconferentie over deze thematiek. Hoe kunnen we betere informatie verstrekken over de voordelen en over de risico's van bepaalde voeding?

Een Nederlandse studie stelt dat bij onze noorderburen jaarlijks een 245.000 levensjaren verloren gaan (door vervroegd sterven of vervroegd ziek worden) door een onevenwichtig dieet. Overgewicht kost nog eens 215.000 levensjaren, ieder jaar. Voedselbesmettingen en dergelijk kosten 'slechts' een 1.000 tot 4.000 levensjaren. Ter vergelijking, roken kost goed 350.000 levensjaren, per jaar in Nederland.
Op het congres werd wel gewezen op de beperkingen van deze maatstaf van verloren levensjaren. Die kan zeker niet in alle situaties gebruikt worden, omdat de schattingen niet altijd kunnen gemaakt worden.

Herman Koëter, wetenschappelijk directeur van het EFSA stelt dat momenteel nog veel maatstaven ontbreken, maar is ervan overtuigd dat over enkele jaren veel betere informatie over voordelen en risico's van specifieke voedingsproducten mogelijk zal zijn. Zijn antwoord op de vraag over vis, is dan ook: "Ja, vis kan besmettingen bevaten, maar er zit zoveel goed in, wat we ook kunnen meten, dat de mogelijke risico's niet opwegen tegen de voordelen".
De discussie gaat trouwens niet alleen over mogelijke besmettingen van voedsel, maar ook over zogenaamd functioneel voedsel (voedsel waaraan gezonde bestanddelen zijn toegevoegd). Vitaminen, voedingssupplementen en functioneel voedsel zijn nu reeds een markt goed voor miljarden euro in Europa, en de groei gaat pijlsnel.
Toch kunnen de experten de voordelen van die toevoegingen niet exact berekenen. De hoger vermelde Nederlandse studie stelt dat de meeste consumenten geen voordeel hebben bij voedingsupplementen, voor zover ze een evenwichtig dieet volgen. De experten zijn het er wel over eens dat niet iedereen over dezelfde kam kan geschoren worden. Ouderen, kleine kinderen, zwangere vrouwen moeten afzonderlijk beschouwd worden.

bron gva

Hehe viva McDonalds

op naar de snackbar dan idd.
goede reden om lekker eens te gaan junken !!!!!:meal:

oh nee ,krijg ik mijn vetjes nooit weg!!!!!:wave2:

Ik eet erg veel vis en weinig vlees, ik vraag me af wat aan te raden is hoeveel vlees je per week het beste kan eten, ik eet drie tot 4 keer per week vis.

hmm, kijk zuivelproducten als melk etc daar werd vroeger bij gezweerd dat ze goed voor je waren ook dat is nu achterhaald.
vraag is wat kun je straks nog wel eten.
ik denk dat je jezelf er niet al te obsessief mee bezig moet gaan houden, er word toch telkens iets anders geroepen, zolang je maar geen dingen eet die over de datum zijn of hele dagen patat vreet moet je je niet teveel zorgen maken vind ik.

SHUTTERSPEED zei:
hmm, kijk zuivelproducten als melk etc daar werd vroeger bij gezweerd dat ze goed voor je waren ook dat is nu achterhaald.
Huh? Omdat een groep zonder bewijs zegt dat dat zo is, betekent nog niet dat het waar is. Zuivel is nog altijd goed voor je, zolang deze in juiste mate deel uitmaken van een goed uitgebalanceerd eetpatroon. En dat is juist wat men hier aantoont: het ongezonde globale eetpatroon is veel schadelijker dan de individuele producten.

Big_T zei:
Huh? Omdat een groep zonder bewijs zegt dat dat zo is, betekent nog niet dat het waar is. Zuivel is nog altijd goed voor je, zolang deze in juiste mate deel uitmaken van een goed uitgebalanceerd eetpatroon. En dat is juist wat men hier aantoont: het ongezonde globale eetpatroon is veel schadelijker dan de individuele producten.

Is waar

Big_T zei:
Huh? Omdat een groep zonder bewijs zegt dat dat zo is, betekent nog niet dat het waar is. Zuivel is nog altijd goed voor je, zolang deze in juiste mate deel uitmaken van een goed uitgebalanceerd eetpatroon.

Volledig mee eens.
Vooral mensen die alternatieve eet- en geneesmethodes aanhangen willen je graag doen geloven dat zuivel ineens uit den boze is.
Hele generaties zijn hier probleemloos mee grootgebracht, inclusief ikzelf.
Ik ben 37, drink al vanaf kind zijn liters melk en eet kilo's kwark/yoghurt/kaas en ben kerngezond en voel me prima.

Voor mensen die allergisch reageren op bepaalde stoffen in zuivel, zoals lactose vind ik het een ander verhaal, maar voor de rest is zuivel een prima voedingsmiddel. En precies zoals Big T zegt, als het in de juiste mate deel uitmaakt van een goed gebalanceerd voedingspatroon is er niets aan de hand.

Ik wordt van moe van 'deskundigen' die ons allerlei angsten praten van dit is niet goed en dat is slecht.
Als ik alles zou moeten laten staan waarvan men ooit heeft gezegd dat het niet goed voor je is, dan zou ik echt niks meer kunnen eten!

Oud!

[Link niet meer beschikbaar]

ik heb ook niet het tegendeel beweert, afijn ik zag laatst een aflevering op tv dat zuivel dus echt niet zo goed is, hier enkele artikelen:

http://users.telenet.be/myprojects/gezondevoeding/research/zuivelk.html

[Link niet meer beschikbaar]

zoals in de artikelen geschreven staat: een teveel aan zuivel kan schadelijk zijn dus ik twijfel niet aan jouw post dus.

Terug
Naar boven