XXL Nutrition

Op welke manier variëren jullie met het aantal herhalingen?

HrvaticZzZ

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
87kg
Vetpercentage
13%
Hallo allemaal,

Ik vroeg me af op welke manier jullie het aantal herhalingen afwisselen. Tussen de 8-12 wordt geadviseerd voor massa, maar is dit aantal daadwerkelijk zo belangrijk? Alsof je lichaam bij 6 herhalingen denkt van '' geen massa!''.

Maar in ieder geval, hoe variëren jullie dit aantal? Oefeningen veranderen en vervolgens ook de herhalingen? Bv 3x8, vervolgens 10-8-6?

Ik kijk meer naar het gewicht. 70-90% 1RM en dan op een redelijk fatsoenlijke manier uitreppen. Aantal hh is dan afhankelijk van de vorm van de dag.

Eerste setje meestal rond de 10 herhalingen. Setjes daarna tussen de 6 en 9 keer. Als ik het maar 6 of minder doe, mag ik van mezelf niet zwaarder gaan ;)

Ik wissel in de week tussen ~6 en ~14. En je lichaam reageert niet op het aantal reps. Een gewicht dat je 8-12x omhoog krijgt is zwaar genoeg om groei te veroorzaken, ga je zwaarder dan wordt je er meer op getraind om meer spiervezels te gebruiken. En stel je kan datzelfde gewicht dan 15x doen is het gewoon te licht voor een groeirespons (dan wordt t meer cardiovasculair vanwege hoge aantal reps) en ga je dus zwaarder om weer tussen de 8-12 reps te zitten.

---------- Post toegevoegd Wed 4 Jan 2012 om 23:16 ----------

Je moet trouwens gewoon om de zoveel tijd van reprange wisselen, af en toe powerliften en af en toe gewoon aan de hoge repkant zitten.

• Topic Starter Topic Starter
Ik kijk meer naar het gewicht. 70-90% 1RM en dan op een redelijk fatsoenlijke manier uitreppen. Aantal hh is dan afhankelijk van de vorm van de dag.

Dat snap ik, maar je gaat toch wel uit van een bepaald schema? M'n vraag was dan ook voornamelijk op welke manier je dit moet afwisselen. Is het niet vooral belangrijk van oefeningen te wisselen? En wat die reprange betreft, is een aanpassing van bv 3x10 naar 10-8-6 al bv voldoende?

Dat snap ik, maar je gaat toch wel uit van een bepaald schema? M'n vraag was dan ook voornamelijk op welke manier je dit moet afwisselen. Is het niet vooral belangrijk van oefeningen te wisselen? En wat die reprange betreft, is een aanpassing van bv 3x10 naar 10-8-6 al bv voldoende?

kijk naar wat ke kan halen en wissel het gewoon af naar wat goed voelt. zodra jij tussen de 6-12 repps zit kan er weinig fout gaan

Nee, niet oefeningen. Ik bedoel het aantal herhalingen. Dus bv 3x10 en vervolgens 10-8-6, even een simpel voorbeeld. Is een dergelijke aanpassing al voldoende voor het afwisselen van reps?

4 weken 4sets- 12-10-8-6
4 weken 4sets- 8-12
4 weken 4sets- 6-8

Je kunt ook dit doen ( van harpep )

- Verzwaar trainingsgewichten in de loop van weken/maanden door vermindering van aantal reps per set, bij een verhoging van het aantal sets.

4x12 -> 5x10 -> 6x8 -> 8x6

hoi,

yup wat lovebench zegt, en uiteraard ook met je snelheid varieren
en sessie snellere reps, andere keer 'norm' andere keer super langzaam.
voornamelijk langzaam->feel the burn :D

Ik begin met de basis en de belangrijkste oefeningen die dag. Bijvoorbeeld squat en bench, deze doe ik op hogere intensiteit en lagere reps maar ik kijk naar totaal volume. Als ik deze afgewerkt heb ga ik over naar bij- en/ of assisterende oefeningen, deze doe ik op lagere intensiteit en hogere reps en kijk weer naar totaal volume. Alles valt gemiddeld genomen qua werksets tussen de 70-90% 1rm.

yup wat lovebench zegt, en uiteraard ook met je snelheid varieren
en sessie snellere reps, andere keer 'norm' andere keer super langzaam.
voornamelijk langzaam->feel the burn :D

Ja idd, als een bepaalde reprange heel goed voor je werkt, zou ik het ook zo doen ;)

4 weken 4sets- 12-10-8-6
4 weken 4sets- 8-12
4 weken 4sets- 6-8

Je kunt ook dit doen ( van harpep )

- Verzwaar trainingsgewichten in de loop van weken/maanden door vermindering van aantal reps per set, bij een verhoging van het aantal sets.

4x12 -> 5x10 -> 6x8 -> 8x6

hoi,

Dat is inderdaad een goed idee! Thanks. En verder varieren met snelheid zeggen jullie, maar wel zelfde gewicht of?

Terug
Naar boven