het klopt dat het animo voor het powerliften in nederland afneemt. dit is jammer, zeker omdat de sport in andere landen groeiende is (kijk maar eens naar het aantal inschrijvingen voor het komende wk). zelf denk ik dat powerliften 1 van meest onderschatte sporten is. dit voornamelijk voor de hoeveelheid en constante trainen wat je hebt te doen. kortom het vergt veel doorzettingsvermogen. terugkomend op je vraag betreffende 'breedte sport': dit is heel belangrijk en helaas wil het nog niet lukken dit om te buigen. voor het open nk waren er maar 8 inschrijvingen en dat was de reden van annulering.
kortom, de bond wil graag faciliteren, alleen dienen er zich dan wel atleten aan te melden die wedtrijden willen tillen. dit gebeurt te weinig en de reden daarvan heb ik mijn inziens hierboven beschreven.
groeten, wimwam
"Ze moeten zich maar aanmelden"...
Kijk, ik weet niet hoe de situatie in Nederland is, maar hier in België neemt de animo evenzeer zienderogen af, en dan is het antwoord ook steevast simpelweg "ze moeten zich maar aanmelden". Niemand die oplossingsgericht denkt.
Wat mij betreft zit je met je reden er behoorlijk naast (althans voor de situatie in België, maar misschien toch deels vergelijkbaar) en zie ik de oorzaak puur en alleen bij de bonden die de zaak volledig naar de kloten helpen. Er zijn in Vlaanderen maar liefst 4 federaties voor een sport die hooguit door enkele tientallen mensen serieus wordt beoefend. Dat zorgt voor verdeeldheid, gebrek aan geloofwaardigheid, lage budgetten, hoongelach in de media, slechte organisatie, etc... De enige die daar beter van worden zijn een bende gepensioneerde officials die hun ego's masseren met fraaie "president"-badges.
Pas op, ik vind powerlifting als sport fantastisch en ik train als een powerlifter, maar om het te stellen zoals het is : wij gaan echt niet iedere morgen braaf onze eitjes en havermout klaarmaken en trainen als een gek, om dan naar één of ander armzalig marginaal "kampioenschap" te trekken ergens in een rokerig parochiezaaltje met 3 toeschouwers waar de plaatselijke Ma Flodder met haar op haar benen achter de toog staat, en waar iedere deelnemer zonder uitzondering de titel van "nationaal kampioen" krijgt. Twee weken later is er dan in een ander dorp alweer een ander "nationaal kampioenschap". Nee, atleten verdienen beter dan dat, ze hebben recht op een klein beetje respect en glorie. Mijn vriendin wou ooit eens naar een PL "kampioenschap" gaan kijken, ik ben blij dat ze niet geweest is, want ik zou mij geschaamd hebben.
De enige federatie die hier werk maakt van mooie en degelijk georganiseerde wedstrijden is de GPC. Nu voel ik zelf meer voor de regels van IPF, maar de Vlaamse tak daarvan is zo oubollig en vastgeroest als maar kan zijn. Stel je voor, we hadden een drievoudig wereldkampioen IPF (Wim Elyn), en die man - een echte topsporter - heeft daar van frustratie en ergernis zijn boeltje gepakt en dan maar vorig jaar in Gent het WK GPC georganiseerd. Ik vind het triestig dat de zaken zo moeten lopen.
Nochtans staan er genoeg mensen klaar die geïnteresseerd zijn in krachtsport en die keihard trainen, maar het is niet verwonderlijk dat de meesten overschakelen naar strongman : degelijke organisatie, prijzen, geen 30 categorieën, publiek, etc... De SM van Vlaanderen en de SM van België zijn pas binnen een jaar, maar de inschrijvingslijsten zijn nu reeds volledig volzet !
Ach wat, ik kan tal van redenen opsommen waarom powerlifting compleet SUCKT in België maar dat gaat een post van drie pagina's opleveren. Maar ik weet één ding : de enigen die de teloorgang vh powerlifting bevorderen zijn die bekvechtende demente oude knarren van de bonden, niet de sporters.
"Ze moeten zich maar aanmelden"... Wel potverdomme men doet hier zeer goed zijn best om ons de redenen te ontnemen om ons aan te melden !