AndroidHealthClinic

opstartprobleem xp

Alien

Ripped Bodybuilder
Waardering
10
De oude vaste computer hier thuis (ouders en zus) start de pc niet meer op, er komt een bericht "operation sytem not found". Ik heb wat gegoogled maar ik kom niet verder. Het probleem was in het weekend er ook al, maar dmv koude restart was het opgelost. Nu lukt het echter niet meer.

Het is een pc met 2schijven een met windows 98, dat nooit gebruikt wordt en een met windows xp (standaardoptie bij opstarten). ER zitten 2 schijven in. Ik heb in de bios al gezien bij primary master en slave staat "none". Secundary zijn de dvd speler en de dvdwriter.

Via google ben ik te weten gekomen dat een van de mogelijke problemen een kappotte boot.ini is; te herstellen via de opstartcd van xp. Deze heb ik echter niet :shut:

Kan iemand mij verder helpen met deze problemen? Een gecrashte(n) hd(s) zou rampzalig zijn daar mijn zus haar eindwerk erop staat en van mijn moeder ook allerlei gegevens voor haar werk.

-ontkoppel alle apparaten (cd, dvd, hds, floppy)
-sluit nu enkel de HD aan met WinXP
-boot
-check in BIOS of hij je HD vind
*vind je BIOS de HD, krijg je nog steeds deze melding, dan is wellicht de master boot record beschadigd of een opstart bestand
*vind je BIOS de HD niet dan is deze wsl kapot

-sluit cd/dvd aan en start op vanaf je winxp cd ga naar herstel console en typ vervolgens fixmbr
-reboot/cross your fingers

hier nog wat info
"Operating System Not Found" or "Missing operating system" error message when you start your Windows XP-based computer

Zou toch proberen ergens een xp-cd vandaan te halen en hiermee te repairen. Is wel het makkelijkst.

• Topic Starter Topic Starter
heb net xp gedownload, maar kan geen image bestandbranden op dvd :(

morgen komt er alvast iemand kijken die er iets meer verstand van heeft

ok even dom gedaan, moest dvd seleceren voor de iso te branden :duh:

heb nu xp pro :D

en nu nog rebooten en fixmbr, al gedaan?

nee, alles is ontkoppeld beetje lui om nu nog scherm en al die zaken terug aan te sluiten :o

Ik zou toch eens gaan denken om een backup te gaan maken van je schijf, want je zegt het zelf al, het zou rampzalig zijn aangezien er belangrijk werk op staat.

deze morgen, toen ik nar de les was, is die gast/kerel langsgeweest en concludeerde dat de schijf stuk was. Nu heeft hij de case mee en gaat hij de schijven in een andere pc steken en hopelijk wat gegevens kunnen reden. Maar dat met die xp cd heb ik dus niet kunnen proberen. Mijn vader, die overigens niets van technolgie kent, wou er een ander hd in steken (een grotere) en wou ook de pc upgraden. Ondanks ik gezegd had dat het beestje al zo oud is dat het niet hoger kan (mobo te oud,...) anyway die kerel wou een nieuwe bak samenstellen voor 500euro, hopelijk kan ik ze hiervan laten afstappen. Je kan even goed een goedkopere nemen (300 euro, hier in de pc winkel). Het is toch maar voor internet en office. Beter nog, ik had m'n ouders al eens aangeraden een oude acer travelmate 4000 over te kopen voor minder dan 250euro. Maar nee, mijn advies wordt aan de kant geschoven. De pc is trouwens een compaq amd650 :D
Overigens krijgt m'n zus met het nieuwe schooljaar haar eigen laptop. Dus ik maakt toch sence ??? Maar dat krijg je niet in m'n pa zijn gepensioneerde koppie.

heb ondertussen ontdekt dat het een defect kabeltje zal zijn, als ik de kleinste draad op de hd uittrek en terug in steek werkt het terug. (geen idee hoe dat draadje noemt, lijkt op een suikertje)

Kan je dit vervangen?

ja, ga gewoon naar de computerboer.

Terug
Naar boven