XXL Nutrition

Nieuws Oudste mens ter wereld overleden

Bezoekers in dit topic

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk, of je moet die + wel heel ruim nemen.

Naast de slijtage van botten, gewrichten, en het inademen en consumeren van schadelijke stoffen en opnemen van straling in de loop der jaren. Is er namelijk nog een ander "probleem" dat opgelost moet worden.

Onze cellen kunnen zich niet eindeloos blijven delen. Bij elke deling wordt het chromosoom iets korter. Ons lichaam heeft daar iets op bedacht , namelijk telomeren. Dit is een sequentie nucleotiden die aan de uiteindes van de DNA streng uit de chromosoom zit. Deze sequenties zijn niet coderend en mogen dus slijten zonder daarbij schade te veroozaken aan de wel coderende stukken ( de genen ). Maar met elke deling worden de telomeren korter. Wanneer deze telomeren "op " zijn, zal er bij elke volgende deling schade ontstaan aan de genen, en das niet gezond. Want de genen coderen voor de eiwitten die heel veel processen in het lichaam aansturen.

Er zijn al wel onderzoeken geweest naar het tijdelijk ( medicijnen ) of het permanent ( genetische modificatie ) verlengen van deze telomeren bij organisme zoals wormen. En dat bleek een gunstig effect te hebben op het verouderingsproces. Maar gaat het bij grotere organisme vaak gepaard met kanker ( het ongeremd delen van cellen ) voor de gunstige effecten op kunnen treden

( en voor de vraag komt, ja ik studeer DNA gerelateerde vakken )

nanotechnologie zou daar de oplossing bieden.
http://www.nature.com/news/2010/100321/full/news.2010.138.html



---------- Post toegevoegd Wed 5 Dec 2012 om 13:07 ----------

flauw grapje, je snapt me punt wel neem ik aan.

Ik maakte geen grap.

En nee, in feite snap ik je punt niet.
Er is in de verste verte geen consensus erover, en de onderbouwing voor elke schatting naar de tijdsduur is nergens op gebaseerd.
 
Laatst bewerkt:
Nanotechnologie heeft zijn grootste probleem nog niet opgelost: energie.

Machines kunnen waanzinnige handelingen verrichten, maar op die schaal ontbreekt de energie-aanvoer.
 
Nog 17 mensen in leven die geboren zijn voor 1900. Op een toenmalige bevolking van 1,7 miljard mensen is de kans dat je nu nog in leven bent dus 0.000001%.
 
116 lijkt nu oud maar niet vergeten dat elke generatie weer ouder zal worden. En niet alleen ouder maar ook gezonder. Dus ook de extreme gevallen gaan elke generatie een aantal jaren ouder worden. 125 is niet ver meer weg iig.

Ouder worden zie ik zelf als een vorm van ziekte die je kan genezen, het is eigenlijk gewoon een imperfectie/foutje en die worden op een gegeven moment gecorrigeerd. Dat heeft voor de mensheid natuurlijk wel enorme implicaties die eerst bekeken moeten worden.
 
116 lijkt nu oud maar niet vergeten dat elke generatie weer ouder zal worden. En niet alleen ouder maar ook gezonder. Dus ook de extreme gevallen gaan elke generatie een aantal jaren ouder worden. 125 is niet ver meer weg nu iig.

Ouder worden zie ik zelf als een vorm van ziekte die je kan genezen, het is eigenlijk gewoon een imperfectie/foutje en die worden op een gegeven moment gecorrigeerd. Dat heeft voor de mensheid natuurlijk wel enorme implicaties die eerst bekeken moeten worden.

Het aantal 110+ jarigen is rond het jaar 2000 ongeveer getopt. Zegt natuurlijk weinig over toekomstige ontwikkelingen maar voorlopig is er een licht negatieve curve in de toename van het aantal 110+ jarigen.

Supercentenarians66to09A.jpg
 
Tijdelijk dipje, maar de algemene trend is duidelijk. :)
 
Tijdelijk dipje, maar de algemene trend is duidelijk. :)

Dipje kan mede zijn beïnvloed door wereldoorlogen, crisissen en ander onheil op het pad van potentiele 110+ jarigen. Gelet op hoe lang WO II geleden is kan het zijn dat de komende 30 tot 40 jaar nog de gevolgen merkbaar zijn in een toename van het aantal 110+ jarigen. De geboortegolf na WO II zou dan over 50 jaar zichtbaar moeten zijn omdat het aantal zeer oude personen toeneemt naar gelang het aantal geboorten op een bepaald punt in de tijd.

Zou zelf 2080 in ieder geval wel willen meemaken ook al is de huidige kans dan misschien kleiner dan de kans dat ik vandaag onder een vrachtwagen terecht kom.
 
116 lijkt nu oud maar niet vergeten dat elke generatie weer ouder zal worden. En niet alleen ouder maar ook gezonder. Dus ook de extreme gevallen gaan elke generatie een aantal jaren ouder worden. 125 is niet ver meer weg iig.

Ouder worden zie ik zelf als een vorm van ziekte die je kan genezen, het is eigenlijk gewoon een imperfectie/foutje en die worden op een gegeven moment gecorrigeerd. Dat heeft voor de mensheid natuurlijk wel enorme implicaties die eerst bekeken moeten worden.

Ik las een tijdje terug dat de eerste persoon die 150 wordt nu al geboren is.

Ook niet heel gek eigenlijk als je het dagelijks leven vergelijkt met 110 jaar geleden.
 
Nanotechnologie heeft zijn grootste probleem nog niet opgelost: energie.

Machines kunnen waanzinnige handelingen verrichten, maar op die schaal ontbreekt de energie-aanvoer.

Ik zie meer in genetische manipulatie met retrovirussen. Het feit dat je lichaam aftakelt is een probleem dat in de basis moet worden aangepakt. voorkomen is beter dan genezen. Eeuwige jeugd FTW !
 
Je hebt toch ook een gen wat er voor zorgt dat je ouder wordt? Expres ingebouwd door de natuur zodat rassen zich genetisch blijven verbeteren.

correct if wrong, ik haal al mijn info hierover van discovery;)
 
Nanotechnologie heeft zijn grootste probleem nog niet opgelost: energie.

Machines kunnen waanzinnige handelingen verrichten, maar op die schaal ontbreekt de energie-aanvoer.

Lol, wut?
 
Oud? Dat noem ik nog een jong bloemske. ;)
De oudste mens ooit (officieel) is 122 jaar en 164 dagen. :) Haar naam: Jeanne-Louise Calment.
 
Laatst bewerkt:
Oud? Dat noem ik nog een jong bloemske. ;)
De oudste mens ooit (officieel) is 122 jaar en 164 dagen . :) Haar naam is Jeanne-Louise Calment.

Ze is de 8ste in het rijtje oudste mensen ooit en de eerste sinds 2006 die ouder dan 115 wist te worden.

Blijven hoe dan ook bizarre leeftijden, de eerste auto's meegemaakt, twee wereldoorlogen, zinken Titanic, een heel rijtje presidenten etc.
 
Ze is de 8ste in het rijtje oudste mensen ooit en de eerste sinds 2006 die ouder dan 115 wist te worden.

Blijven hoe dan ook bizarre leeftijden, de eerste auto's meegemaakt, twee wereldoorlogen, zinken Titanic, een heel rijtje presidenten etc.

idd, als je dat allemaal even nagaat dan heb je een behoorlijke geschiedenis meegemaakt.
 
Verbaast me dat zulke oude mensen er niet mentaal aan onderdoor zijn gegaan wegens gigantische cultuurshocks die ze hebben moeten doorstaan. Ze hebben in feite in tig verschillende werelden geleefd.
 
Gaat toch heel geleidelijk.. net als mobiele telefoons, computers etc.
 
Gaat toch heel geleidelijk.. net als mobiele telefoons, computers etc.

Moeilijk te vergelijken. Je moet beseffen dat die mensen in een tijd geboren zijn zonder enige technologische hoogstandjes. Geen auto's, geen telefoons, geen vliegtuigen, zeer primaire leefomstandigheden etc. Ze hebben zo ontzettend veel technologische doorbraken meegemaakt die het wereldbeeld totaal veranderden, dat moet niet niks zijn geweest. En naarmate men ouder wordt, zijn die grote veranderingen moeilijker te verwerken.

De enige technologische doorbraak die wij hebben meegemaakt, en een globale impact heeft gehad, is de uitvinding van het internet. Verder niets.
 
Back
Naar boven