@Masterpiece
Aan de hand van wat je beschrijft ziet het er naar uit dat het voornamelijk je gedachtes zijn.
Hier zijn wel goeie methodes voor om hiermee te leren om gaan. Praten met vrienden is naar mijn mening niet voldoende.
Voor wie geïnteresseerd is zal ik even een simpele zelfhulpmethode die erg goed werkt hieronder beschrijven, hoe je deze zelf kan toepassen. Als je meer info erover wilt hebben kun je het gewoon op Google vinden. De methode heet: The Work of Byron Katie
Neem een stressvolle gedachten. zoals bv: Mensen denken negatief over mij.
Stel jezelf dan deze 4 vragen:
1: Is het waar.
Ga bij jezelf na of je kan weten dat mensen negatief over jou denken.
2: Kan ik ABSOLUUT weten dat het waar is.
Ga bij jezelf na of je absoluut kan weten dat mensen negatief over jou denken.
Als het antwoord bij vraag 1 Nee was dan sla je deze vraag over.
3: Hoe reageer ik, wat voel ik, als ik deze gedachten geloof.
Ga grondig na wat je voelt, hoe je dan bent, wat voor andere gedachten er dan boven komen, etc.
Voorbeeld: Als ik de gedachten geloof: Mensen denken negatief over mij.
Dan voel ik mij onzeker bij anderen, en hoe groter de groep mensen hoe groter mijn onzekerheid wordt. Ik word stiller, ik probeer contact met ze te vermijden. En wat er dan voornamelijk door mijn hoofd spookt is dat ik hier weg wil, dat ik hier niet wil zijn.
(de negatieve gedachten die bij deze vraag naar boven komen kun je later deze methode weer voor gebruiken)
4: Wie ben ik of Hoe ben ik zonder deze gedachten!
Stel jezelf voor hoe je zou zijn in dezelfde situatie en je zou deze gedachte niet hebben. Hoe zou je dan zijn, hoe zou je dan voelen, wat zou je dan doen, etc. Gebruik je fantasie indien nodig om voor jezelf een beeld te scheppen hoe het er dan zou uitzien.
Voorbeeld: Zonder de gedachten: Mensen denken negatief over mij. Dan is de onzekerheid weg, de angst over hoe ze over mij denken is weg. Ik voel me dan zelfverzekerd en ik ga dan gewoon het contact met de mensen om mij heen aan. En dan merk ik dat er gezellige mensen bij zitten en dat er ook mensen zijn die wat onzeker overkomen en stil zijn, of juist heel druk.
Na deze 4 vragen komen de omkeringen.
Je gaat de gedachte als het waren omkeren.
Dit kan op 3 manieren: Naar het tegenovergestelde, Naar de ander, Naar jezelf.
Voorbeeld:
Oorspronkelijke gedachte: Mensen denken negatief over mij.
Omkering naar het tegenovergestelde: Mensen denken niet negatief over mij. Of Mensen denken positief over mij.
Omkering naar de ander: Ik denk negatief over mensen.
Omkering naar jezelf: Ik denk negatief over mezelf.
Per omkering zoek je in je verleden of heden 3 of meer voorbeelden waar deze omkering waar was.
Voorbeeld:
Omkering: Mensen denken niet negatief over mij.
1: Mijn vrienden denken niet negatief over mij. Ze denken zelfs positief over mij.
2: Mijn ouders denken niet negatief over mij. Ze zijn zelfs trots op mij.
3: Op school toen ik een feest gaf vond iedereen het helemaal te gek. Ze waren heeeeel positief over mij.
Omkering naar de ander: Ik denk negatief over mensen.
1: Ik zit zo vaak zelf te oordelen over anderen, hoe ze eruit zien, gisteren nog gedaan.
2: Op het moment dat ik denk dat andere negatief over mij denken, denk ik eigenlijk negatief over hun.
3: Ik ben wel zo vaak mensen tegen gekomen die ik niet mag dat ik het niet eens meer weet hoeveel dat er zijn geweest.
Omkering naar mezelf: Ik denk negatief over mezelf.
1: Deze is het meeste waar, als ik in de spiegel kijk zie ik meteen waar ik niet tevreden over ben.
2: Dingen die ik heb gedaan in mijn verleden schaam ik me voor. (Daarom zet ik ze hier ook niet in detail neer.

)
3: Ik heb in het verleden wel eens gedacht dat ik niet waard ben om te leven...
Na verhand van de 3 of meer voorbeelden per omkering ga je kijken of de omkeringen meer waar zijn dan de oorspronkelijke gedachte. De voorbeelden die enorm deprimirend zijn kun je weer deze hele methode op doen.
Als je alle 3 de omkeringen hebt gehad pak je de omkering die jou het meeste aanspreekt en probeer die dan de rest van de dag in je achterhoofd te houden.
Waar je wel op moet letten is doe geen dubbele omkeringen dit is als je het bijvoorbeeld naar het tegenovergestelde en naar de ander omkeert. Je krijgt dan een omkering als: Ik denk positief over mensen... Tjah allemaal heel leuk om zo over jezelf te gaan denken maar wees gewoon eerlijk naar jezelf en dan weet je dat je meestal niet positief over mensen denkt. Anders zou je ook niet paranoia zijn.

En let op bij de omkering naar de ander dat je altijd van jou naar de ander doet. En niet van de ander naar jou.
Voorbeeld:
Stel de oorspronkelijke gedachte was: Ik denk negatief over mezelf.
De Juiste omkering naar de ander is: Ik denk negatief over anderen.
Maak er niet van: Mensen denken negatief over mij.
Dit is omdat je
1: Je nooit kunt weten wat andere over je denken.
2: Met deze methode behandel je eigen gedachten, niet die van een ander. Je gebruikt tenslotte ook niet een liniaal om je gewicht te wegen.
Kleine waarschuwing:
1: Het toepassen van deze methode kan in het begin hoofdpijn en of vermoeidheid geven.
2: Na het toepassen van deze methoden hoef je niet meteen een verandering in jezelf te merken. (kan wel) Meestal merk je de verandering pas als je weer in zo'n soortelijke situatie terecht komt. Bijvoorbeeld als je snachts een bus instapt.

3: De methode werkt beter als je het vaker doet, ook hier geldt oefening baart kunst.
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd en je hier iets mee kan.
Ik gebruik de methode zelf ook en het heeft me echt geholpen een hoop shit in mijn hoofd op te ruimen.