AndroidHealthClinic

Parket opent onderzoek naar racisme in 'Kuifje in Afrika'

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
Waardering
13
Parket opent onderzoek naar racisme in 'Kuifje in Afrika'

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Bij het Brusselse parket is een vooronderzoek geopend naar de strip 'Kuifje in Afrika' van Hergé nadat een Congolese student een klacht had ingediend omdat hij het album "een belediging voor alle Congolezen" vindt.

Mbutu Mondondo Bienvenu diende een klacht in bij de rechtbank van eerste aanleg tegen Moulinsart, dat de rechten op het werk van Hergé bewaakt. Bij het parket was niemand bereikbaar voor commentaar, maar uit een brief van de procureur des Konings aan Mondondo Bienvenu blijkt dat er met een vooronderzoek gestart is om te zien of de klacht ontvankelijk verklaard kan worden.

Bij Moulinsart was men nog niet op de hoogte van de klacht, maar zegt men dat het album "in zijn context" gezien moet worden. Bij het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding waarschuwt men voor "hyperpolitieke correctheid." Ook in Groot-Brittannië en de VS kwam het album vorige maand in opspraak. (belga)

laten we ons weer vooral publiekelijk verontschuldigen tegenover de hele wereld voor ons o zo verschrikkelijk racistische land :roflol:

Straks klopt de volgende aan voor Sjors en Sjimmie :rolleyes:
En wie moet straks Sinterklaas helpen als tegenwoordig niks meer mag.

• Topic Starter Topic Starter
Laten we trouwens ook alle oude westerns vernietigen vermits ze indianen voorstellen als een stel wilden, en alle actiefilms waarin de duitsers als badguys worden gebruikt.

Leve de pollitieke correctheid!

Haha "Bart82" = "DBC01"? Of heb je alleen het stokje overgenomen?

Zeg eerlijk, Mbutu Mdondo Bienvenu is wel een mooie naam. Dit is ook een voorbeeld van de vrijheden die iedereen heeft in de Westerse wereld, je kan moeilijk verbieden dat mensen gaan klagen over zaken die eigenlijk futiel te woorden zijn. Anders kan je net zo goed deze sectie ook gelijk een slot geven.

De klacht is onzinnig, maar het is het goed recht van Mbutu (de korte samenvatting).

Kuifje was idd eerder rechts, maar die klachten mbt racisme in België beginnen echt trieste vormen aan te nemen....

Haha, wat een verspilling tijd en energie zeg. Er is ook ooit gezeur geweest over delen van Asterix. Dit doet me ook een beetje denken aan het negerzoen verhaal.

Triest hoor. Maar niet alleen Kuifje is het doelwit geworden van dit soort lui. Jullie kennen vast wel het verhaal "Charlie and the Chocolatefactory" van Roald Dahl. Daar waren die Umpa Lumpa mannetjes officieel n*gers. Meteen kreeg Dahl heel Afrika over zich heen, dat het zou refereren naar slavenarbeid enz enz. Toen werden die gezichten gauw paars geschilderd. Belachelijk.
Ander voorbeeld: Jip en Janneke. Annie M.G. Schmidt kreeg ook al gedonder omdat de personages zwart waren.
Stop een n*ger in een boek of film, en meteen zijn ze boos. Waarom eigenlijk? Je bent toch "proud to be black?"
Mensen moeten niet gauw ergens wat achter zoeken.

Mijn god, hoe oud is die strip al niet, was het eerste volledige album van Kuifje toch?

Ik vind Jansen en Jansen erg beledigend voor tweelingen. Al moet ik zeggen dat de voetbalbroertjes de Boer er ook wel wat van weg hebben.

HAHA juist ja, in de eerste drukken blaast Kuifje een neushoorn op door een gaatje in zijn rug te boren en vol te stoppen met Dynamite :) Is later aangepast zodat het beest wordt weggejaagd. HAHA ongehoord KUIFJE rulez !

Overigens is Lucky Luke ook gestopt met roken en kauwt nu op een strootje ;)

De huidige tendens van 'politieke correctheid' schuift door naar het krankzinnige. Waarom zouden we op eieren moeten lopen, vanwege onze geschiedenis? Het is nou eenmaal geschiedenis. Ja, er was slavenarbeid, mensenhandel en inderdaad, westerlingen hebben zich als beesten gedragen.
Dit is wereldgeschiedenis en dus niet alleen de onze, waarom zouden we dan nu elke misstap afzonderlijk gaan corrigeren?
Tradities zijn tradities, laat dit met rust! Vorig jaar hadden we blauwe, groene en rode Pieten als 'statement' rondlopen. Hou toch op.

77 jaar :rolleyes:

daarbij komt nog dat dit ondertussen al een geschoonde versie is van kuifje in de congo.

Ik heb een heruitgave van de originele strip Kuifje in Afrika, met de negertjes met hele dikke lippen afgebeeld en erg dom etc. :D

De huidige tendens van 'politieke correctheid' schuift door naar het krankzinnige. Waarom zouden we op eieren moeten lopen, vanwege onze geschiedenis? Het is nou eenmaal geschiedenis. Ja, er was slavenarbeid, mensenhandel en inderdaad, westerlingen hebben zich als beesten gedragen.
Dit is wereldgeschiedenis en dus niet alleen de onze, waarom zouden we dan nu elke misstap afzonderlijk gaan corrigeren?
Tradities zijn tradities, laat dit met rust! Vorig jaar hadden we blauwe, groene en rode Pieten als 'statement' rondlopen. Hou toch op.

Dat de Moren en ander 'tuig' ;) uit Afrika de Ierse, Engelse en Scandinavische kusten hebben afgestroopt en hele dorpen meenamen als blanke slaven hoor je nooit iemand over...........

Moest de strip gaan over Marokkanen ipv Afrikanen, dan zou het belachelijke centrum tegen rascisme wel van een heel andere kant blazen me thinks

Dat de Moren en ander 'tuig' ;) uit Afrika de Ierse, Engelse en Scandinavische kusten hebben afgestroopt en hele dorpen meenamen als blanke slaven hoor je nooit iemand over...........

Omdat je er ook niks over kan horen? Waar komt dat fabeltje vandaan? De Moren zijn nooit veel verder dan Spanje geweest en veel meer 'tuig' is er niet uit Afrika gekomen dat kusten afstroopte.

Laatst op BBC de serie "Coast" gezien, daarin wisten ze dat te vertellen. Bind me niet vast dat het Moren waren, wellicht andere Afrikaanse culturen ? Het werd wel gebracht dat het nogal onbekend was. Ik had het ook nooit van gehoord.....

"Coast" is triouwens een aanrader, prachtige docu met dito landschappen:)

BBC - Coast

:roflol: waar gaat het heen met deze wereld, al die haat en discriminatie

misschien toch eens de bijbel lezen wat er als volgende gaat gebeuren, een oorlog in jeruzalem dacht ik?

Terug
Naar boven