MuscleMeat

Pedofiele priesters mogen ongestraft verder werken

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Pedofiele priesters blijven op post, anderen passen gedrag aan

media_xl_3686597.jpg

Vijf pedofiele priesters werken met toestemming van de kerkelijke hiërarchie nog steeds verder, zo schrijven onze collega's van De Morgen op basis van "nooit eerder geopenbaarde dossiers". De Belgische bisschoppen werken ondertussen aan een brief waarmee ze het vertrouwen van de gelovigen hopen terug te winnen. Eén op vijf priesters heeft wel toegegeven zijn gedrag aan te passen.

De vijf dossiers zouden laten zien hoe Belgische bisschoppen in de periode 2000-2008 reageerden op meldingen van seksueelmisbruik.

"Dankbaarheid voor geld"
Eén dossier handelt over de gewezen nationale proost van Chiro Vlaanderen, de nu 61-jarige pastoor Jef V.d.O. Nadat een van zijn slachtoffers zich in 2003 meldde bij de 'commissie misbruik in de kerk', stortte het bisdom Antwerpen 106.845 euro.

Toen de man in 2008 per brief informeerde wat er was ondernomen om te beletten dat V.d.O. nog slachtoffers maakte, kreeg hij een brief van bisschop Paul Van den Berghe: "Ik vind dat u een heel grote som geld heeft gekregen. Ik verwacht hiervoor wat dankbaarheid." De bisschop stelde dat het tijd was voor "vergiffenis" en "erkenning van eigen schuld" (sic).

Hedendaagse pater Damiaan
Na het bekendraken van de pedofiele feiten emigreerde Jef V.d.O. naar Peru en bouwde er een school. V.d.O. werd daarna in diverse katholieke publicaties en tv-uitzendingen opgevoerd als een hedendaagse Pater Damiaan.

Canada
Een ander dossier handelt over de West-Vlaamse pater Eric D.. Hij stond in 2001 internationaal geseind als "gevaarlijk". D. was in Canada veroordeeld voor misbruik van eskimokinderen, maar ontsnapte aan de gevangenis door naar België te vluchten en zich te verschuilen bij de oblaten in Waregem.

Priesters passen gedrag aan
De schuldige priesters worden van bovenaf geen zware sancties opgelegd. Ondertussen doet één op vijf priesters dat wel uit zichzelf.

"Meer terughoudend"
Veel priesters voelen zich bekeken en vrezen dat bepaalde gedragingen, hoe onschuldig ook, verkeerd kunnen worden geïnterpreteerd. "Ik heb de gewoonte nogal enthousiast om te gaan met jongeren", zegt een Gentse chiroaalmoezenier. "Ik stel me nu wat terughoudender op."

Geen dubbelzinnige grapjes meer
Een West-Vlaamse priester-leraar zegt dat hij nu extra uitkijkt als hij met zijn scholieren chat. "Ik durf wel een dubbelzinnig grapje te maken, maar dat doe ik nu niet meer."

"Verjaarde feiten bestraffen"
Aartsbisschop Léonard ontmoette intussen de paus in Rome. Léonard beseft dat de Belgische Kerk er slecht voor staat en wil radicaal komaf maken met wantoestanden als misbruik: "Ik zal nagaan hoe we priesters zelfs na verjaring van de feiten nog kunnen straffen".

Het bisdom Brugge organiseert over een tiental dagen een bijeenkomst voor priesters die door de gevallen bisschop Vangheluwe zijn gewijd en die behoefte hebben aan een gesprek en wederzijdse steun. (belga/edp)
Coïtusueel misbruik bij kinderen - de extralegale voordelen van het priesterschap...

Het is volgens mij altijd het zelfde als het hier om gaat :mad:
ze krijgen nooit een straf !?

of zie ik dit nu verkeerd ?

Alle priesters preventief ruimen!

En nu worden de niet-betastende priesters ook bekeken, weten ze ook eens hoe marokkanen zich voelen(al zijn die allemaal schuldig:o) :D

als bij BBers zoveel pedo's zaten..
dan zouden ze alle fitness centra sluiten en BB verbieden!

Waarom dit niet bij de kerk?
Afschaffen die tuchel en gedaan met subsides..
hun onmenselijk met bloeddoordrenkde gespekte maffia-rekeningen afsluiten en het geld terug in de gemeenschap steken!!

Terug
Naar boven