MuscleMeat

Petitie tegen bewaarplicht

MrJ zei:
Maar wie garandeerd jou dat er geen misbruik van wordt gemaakt? ;)

Ze kunnen op dit moment er zelfs moeilijk misbruik van maken. Ze kunnen niet eens alle gebruikers opsporen betreft illegale muziek etc. Puur omdat er zoveel dataverkeer is over het internet, dat het zoeken naar die persoon gewoon gekke werk is.

Santoz zei:
Eigenlijk het doet me weinig, als je je verzet tegen die dingen betekent dat toch dat je iets te verbergen hebt?

Ook als je het hier op het forum over je AS kuurtje hebt dan kan je worden opgespoort.

Ik wilde dat dus ook al zeggen. Hoe komt iemand ooit nog aan zijn shit!!

• Topic Starter Topic Starter
huckfinn zei:
Bullshit, ga niet stemmen op die pathetische rotzooi.

Goede onderbouwing. :thumbup:

Losse onliners zijn de modetrend aan 't worden? :yawn:

Remco - 1977 zei:
Internet is het meest makkelijke medium om anomiem en beveiligd met elkaar te communiceren. De overheden, niet alleen in Nederland, lopen achter de feiten aan. De echte criminelen die opgepakt moeten worden hebben genoeg macht en geld om dit te omzeilen. Wanneer je gewoon je data versleuteld is er niets aan de hand en ook al slaan ze alles op.

Maar ik heb geen zin om mijn data te gaan versleutelen. Het is van de zotte dat je dingen moet gaan doen om te zorgen dat jouw prive internetgebruik niet gelogged en bestudeerd wordt?!

Remco - 1977 zei:
Ze kunnen op dit moment er zelfs moeilijk misbruik van maken. Ze kunnen niet eens alle gebruikers opsporen betreft illegale muziek etc. Puur omdat er zoveel dataverkeer is over het internet, dat het zoeken naar die persoon gewoon gekke werk is.

Maar daar komt met die bewaarplicht dus verandering in. Alle data gaat bewaard worden. Op die al die data worden dan queries losgelaten.

En als de overheid bepaald dat alle personen die met AAS bezig zijn keurig in een geordenend lijstje moeten komen kan dat dan.

MrJ zei:
Maar ik heb geen zin om mijn data te gaan versleutelen. Het is van de zotte dat je dingen moet gaan doen om te zorgen dat jouw prive internetgebruik niet gelogged en bestudeerd wordt?!

Dat zou wel erg irritant worden. Maar het gaat erom dat criminelen gepakt moeten worden. Alle kleine criminelen kunnen ten alle tijden opgepakt worden, omdat ze gewoon wat dom, geen macht en geld hebben.
De grote criminelen (de roots die uitgeroeid moet worden), zullen hierbij geen last van ondervinden. M.a.w. je bereikt met het opslaan van data precies hetzelfde met wat er nu is.

MrJ zei:
Maar daar komt met die bewaarplicht dus verandering in. Alle data gaat bewaard worden. Op die al die data worden dan queries losgelaten.

En als de overheid bepaald dat alle personen die met AAS bezig zijn keurig in een geordenend lijstje moeten komen kan dat dan.

Dit zou kunnen, maar wordt een heel lang traject. tegen die tijd zijn er weer andere oplossingen waar techneuten mee komen. Als de overheid nog steeds achter de feiten aan loopt, wordt dit een grote mislukking en dat weet ik 1000 procent zeker.

De bewaarplicht betekent uiteindelijk dat overheden zich mogen bemoeien met uw privé leven en privé communicatie, ongeacht of u wel of niet verdacht wordt van een misdrijf.

Om dit argument gaat het me. Het is typisch het argument van machteloze mensen die door de deccenia heen hun band met de overheid hebben zien verbleken. Ze hebben geen inspraak meer in de 'grote zaken die er werkelijk toe doen' dat ze meteen met termen als 'big brother' en '1984 wantoestanden' gaan gooien terwijl hun leven in werkelijk zo oninteressant is dat geen hond er zich voor interesseert. De mensen die met dit argument komen achten hun leven wel erg belangrijk.
Denk je nu werkelijk dat er men in black door jouw computerdata gaan spitten om daar te stuitten op geile MSN gesprekken, onzinposts op DBB en bezoekjes aan www.animalcoïtus.com en je daarmee te confronteren?

Er is geen enkel onderzoek uitgevoerd in Europa dat de noodzaak en effectiviteit aantoont voor het aanleggen van een dergelijke grootschalige database, gevuld met zeer gevoelige persoonlijke gegevens

Dit is ook weer zo typisch. We lijken nu wel te leven in de tijd van onderzoeken. Als je af en toe naar de radio luistert hoor je dat er weer een onderzoekje hier en een onderzoek van tig euro daar is afgerond. Moeten er tegenwoordig eerst onderzoeken komen om de voordelen van de bewaarplicht aan te tonen? Geen onderzoeken = geen voordelen? Wat is dit voor een argument?

Misschien kun je met de bewaarplicht geen grote moslimterroristen oppakken, maar je ontdoet je wel van het lagere schuim zoals kindermolesteerders, criminelen, hooligans en ander gespuis.

Het enige argument dat je tegen de bewaarplicht kunt aantekenen is dat de informatie van belangrijke personen (kamerleden, topambtenaren en werkgevers) ook wordt opgeslagen en als een derde daar toegang tot verkrijgt kan hij de bubs manipuleren. Maar dat argument komt niet terug in dat stukje.

En dan mag ook gewoon je hele huis van glas worden. Je hebt nl. niets te verbergen toch?

Dit is een fout voorbeeld. In een glazen huis kun je bekeken worden door iedere Jan Lul en dit is waarschijnlijk de droom voor je buurman, maar als informatie wordt opgeslagen om pas weer naar boven gehaald te worden als jouw naam is gevallen in verband een groot misdrijf bevinden we ons op een heel ander niveau.

Remco - 1977 zei:
Dat zou wel erg irritant worden. Maar het gaat erom dat criminelen gepakt moeten worden. Alle kleine criminelen kunnen ten alle tijden opgepakt worden, omdat ze gewoon wat dom, geen macht en geld hebben.
De grote criminelen (de roots die uitgeroeid moet worden), zullen hierbij geen last van ondervinden. M.a.w. je bereikt met het opslaan van data precies hetzelfde met wat er nu is.

Niet dus.

Die dataopslag vergroot dus alleen de controle van de overheid op de burger.

Dit zou kunnen, maar wordt een heel lang traject. tegen die tijd zijn er weer andere oplossingen waar techneuten mee komen. Als de overheid nog steeds achter de feiten aan loopt, wordt dit een grote mislukking en dat weet ik 1000 procent zeker.

Yeps, en toch willen ze het doorvoeren, ondanks dat er zoveel tegengeluid te horen is.

huckfinn zei:
Om dit argument gaat het me. Het is typisch het argument van machteloze mensen die door de deccenia heen hun band met de overheid hebben zien verbleken. Ze hebben geen inspraak meer in de 'grote zaken die er werkelijk toe doen' dat ze meteen met termen als 'big brother' en '1984 wantoestanden' gaan gooien terwijl hun leven in werkelijk zo oninteressant is dat geen hond er zich voor interesseert. De mensen die met dit argument komen achten hun leven wel erg belangrijk.
Denk je nu werkelijk dat er men in black door jouw computerdata gaan spitten om daar te stuitten op geile MSN gesprekken, onzinposts op DBB en bezoekjes aan www.animalcoïtus.com en je daarmee te confronteren?

Niet direct, maar dat ze daartoe de mogelijkheid hebben straks is zorgwekkend.

Asl voorbeeld eerder genoemd AAS verhaal. Ze hebben de gegevens, dus kunnen ze die ook gebruiken om mensen te achterhalen die veel posten op het internet over AAS. En van die mensen halen ze de emailtjes er ook even bij. Daar valt niets tegenin te brengen, AAS gebruik ed mag niet, dus ze mogen gewoon daarop gaan controleren.

Dit is ook weer zo typisch. We lijken nu wel te leven in de tijd van onderzoeken. Als je af en toe naar de radio luistert hoor je dat er weer een onderzoekje hier en een onderzoek van tig euro daar is afgerond. Moeten er tegenwoordig eerst onderzoeken komen om de voordelen van de bewaarplicht aan te tonen? Geen onderzoeken = geen voordelen? Wat is dit voor een argument?

Voor een miljardenverslindend en gigantisch project als dit is het geen overbodige luxe eens met een onderzoek op de proppen te komen dat bewaarplicht wel voordelen heeft voor terrorisme bestrijding.

Voor ik accoord krijg van m'n baas om 25.000,- in te budgeteren voor volgend jaar om een Citrix omgeving op te zetten moet ik toch echt eerst aantonen dat die oplossing a) echt nodig is en b) zal doen waar het voor opgezet zal worden (remote access mogelijkheden geven).

Misschien kun je met de bewaarplicht geen grote moslimterroristen oppakken, maar je ontdoet je wel van het lagere schuim zoals kindermolesteerders, criminelen, hooligans en ander gespuis.

Buiten het feit of dit echt zo effectief is, heiligt dit doel de middelen echt niet hoor.

Buiten dat, de bewaarplicht is in eerste instantie bedoeld voor terrorismebestrijding, niet voor een groepje baldadige NEC supporters. Alleen zal het daar in de toekomst wel voor gebruikt kunnen worden.

Het enige argument dat je tegen de bewaarplicht kunt aantekenen is dat de informatie van belangrijke personen (kamerleden, topambtenaren en werkgevers) ook wordt opgeslagen en als een derde daar toegang tot verkrijgt kan hij de bubs manipuleren. Maar dat argument komt niet terug in dat stukje.

1) Waarom zullen zij dan buiten die wet moeten vallen?
2) Wie is die 3e? Een hacker? Een geheime organisatie waarvan we agenda niet weten?

Dit is een fout voorbeeld. In een glazen huis kun je bekeken worden door iedere Jan Lul en dit is waarschijnlijk de droom voor je buurman, maar als informatie wordt opgeslagen om pas weer naar boven gehaald te worden als jouw naam is gevallen in verband een groot misdrijf bevinden we ons op een heel ander niveau.

Ok, dan plaatsen we allemaal camera's in jou huis, echt overal, en bekijken we de tapes pas als er iets voorgevallen is (althans, officieel dan).

Done.

:roflol: Maar als je niet te verbergen hebt maakt het toch niet uit... :roflol:

MrJ zei:
Asl voorbeeld eerder genoemd AAS verhaal. Ze hebben de gegevens, dus kunnen ze die ook gebruiken om mensen te achterhalen die veel posten op het internet over AAS. En van die mensen halen ze de emailtjes er ook even bij. Daar valt niets tegenin te brengen, AAS gebruik ed mag niet, dus ze mogen gewoon daarop gaan controleren.

Raar wat je nu zegt: Je zegt nu dat je eigelijk illigaal bezig bent als je AAS aanschaft en vind het niet terecht dat je daarvoor een boete kan krijgen als men je via de nieuwe regeling op het spoor komt. What's next? Ik verkoop cocaine via internet en daarom stem ik tegen deze nieuwe bewaarplicht.
(ik vergelijk AS niet met cocaine, maar daar iedereen altijd hamert op gelijke behandeling door de wet moet je niet zeuren als je per wet strafbaar bezig bent).

Voor een miljardenverslindend en gigantisch project als dit is het geen overbodige luxe eens met een onderzoek op de proppen te komen dat bewaarplicht wel voordelen heeft voor terrorisme bestrijding.

De Betuwelijn was ook echt nodig volgens de onderzoeken en het was een ware verlossing voor Nederland. Zie eens hoe verschrikkelijk dat project gestrand raakte en hoeveel meer poet er in moest worden gestoken.

Ok, dan plaatsen we allemaal camera's in jou huis, echt overal, en bekijken we de tapes pas als er iets voorgevallen is (althans, officieel dan).

Als ik zeker zou weten dat mijn homevideo's enkel en alleen bekeken zouden worden als ik een grote boef was, zou ik er geen moeite mee hebben. Helaas kan die zekerheid nooit gegund worden en zal ik ook nooit aan camera's in mijn huis toegeven. Maar er is een groot verschil tussen internet en de fysieke wereld als het op privacy aankomt. Een lijst met URLS is wat anders als videobeelden waarop je met je vriendin zit te nakken.

1) Waarom zullen zij dan buiten die wet moeten vallen?
2) Wie is die 3e? Een hacker? Een geheime organisatie waarvan we agenda niet weten?

Ik doelde op een Hoover type; hij hield in zijn kantoor een grote dossierkast bij waarin belastend materiaal zat over hooggeplaatste lui.

....Buiten dat, de bewaarplicht is in eerste instantie bedoeld voor terrorismebestrijding, niet voor een groepje baldadige NEC supporters. Alleen zal het daar in de toekomst wel voor gebruikt kunnen worden.

Dat vind ik alleen maar goed.

Laatst bewerkt:
huckfinn zei:
Raar wat je nu zegt: Je zegt nu dat je eigelijk illigaal bezig bent als je AAS aanschaft en vind het niet terecht dat je daarvoor een boete kan krijgen als men je via de nieuwe regeling op het spoor komt. What's next? Ik verkoop cocaine via internet en daarom stem ik tegen deze nieuwe bewaarplicht.
(ik vergelijk AS niet met cocaine, maar daar iedereen altijd hamert op gelijke behandeling door de wet moet je niet zeuren als je per wet strafbaar bezig bent).

Was puur en alleen een voorbeeld dat die bewaarplicht iedereen treft en tegen iedereen gebruikt kan worden.

Straks is coïtuschatten met een 16jarige strafbaar, staan ze ineens met een dagvaarding voor je deur met de logs van je MSN sessie.

De Betuwelijn was ook echt nodig volgens de onderzoeken en het was een ware verlossing voor Nederland. Zie eens hoe verschrikkelijk dat project gestrand raakte en hoeveel meer poet er in moest worden gestoken.

En hoe goed was daar onderzoek naar verricht? Waarbij ook alle tegens naar voren mochten komen en bespreekbaar waren?

Precies.

Ik doelde op een Hoover type; hij hield in zijn kantoor een grote dossierkast bij waarin belastend materiaal zat over hooggeplaatste lui.

En nu is er voor iedereen een gigantisch serverpark vol met eventueel belastend materiaal aanwezig.

Als ik zeker zou weten dat mijn homevideo's enkel en alleen bekeken zouden worden als ik een grote boef was, zou ik er geen moeite mee hebben. Helaas kan die zekerheid nooit gegund worden en zal ik ook nooit aan camera's in mijn huis toegeven. Maar er is een groot verschil tussen internet en de fysieke wereld als het op privacy aankomt. Een lijst met URLS is wat anders als videobeelden waarop je met je vriendin zit te nakken.

Je geeft zelf al aan dat je dat dus niet weet. :)

Het is geen lijst met alleen maar URL's kerel. Die lijst is een stuk gedetaileerder.

Dat vind ik alleen maar goed.

Al ook zal het jou je privacy kosten wat later zelfs nog tegen je gebruikt zou kunnen worden?

Dan moet je wel een hele grote hekel aan NEC hebben zeg. ;)

Santoz zei:
Niemand, daar heb je volledig gelijk.

True. Ik ben ook tegen die bewaarplicht hoor, maar ik ga gillen als mensen weer alleen over hun rechten gaan praten. Privacy kan me geen zak schelen - als ik zeker weet dat er geen misbruik van de info gemaakt kan worden. Helaas kan dat niet verzekerd worden :(

Knap, volgens mij spreek je jezelf 3 tegen nu. ;)

MrJ zei:
Knap, volgens mij spreek je jezelf 3 tegen nu. ;)

In continu nuanceren heb ik niet altijd zin. Ik vind het btw belangrijker dat - als ik dan al meedoe aan een discussie - dat ik er wat van leer ipv het halen van mijn gelijk.
Eerst post ik een one-liner, dan ga ik op het onderwerp in, dan komt er tegenwoord van mr.J, dan denk ik 'goh, daar zit wat in, maar kijken wat er nog meer uit hem te halen is', dus geef ik nog een keer antwoord, vervolgens krijg ik weer een reactie en ten slotte trek ik mijn eige conclusie, gebaseerd op de nieuw overwogen dingen.
Ik spreek mezelf niet tegen omdat ik mijn standpunt heb aangepast totdat ik iemand anders spreek die weer wat zegt waardoor mijn standpunt weer veranderd; doordat ik zelf na ga denken over wat verschillende mensen over het onderwerp hebben gezegd.
Ik hoef geen gelijk te halen in een discussie omdat ik 1) niet alles over het onderwerp weet dus - zoals de meesten in dit topic - enkel maar naar aanleiding van een krantenartikel en wat weetjes meelul en 2) jezelf bij voorbaat gelijk geven en allemaal argumenten gaat verzinnen om je gelijk toch te kunnen halen, hoe ver gezocht ook, is kleinzielig.

Tot zover mijn discussie-disclaimer.

edit: ok mrJ - jij mag het laatste woord hebben.

Laatst bewerkt:
Ik bedoelde niet in de discussie, want ik verander ook wel eens van standpunt hoor, maar in alleen in die ene post. Dus een disclaimer is niet nodig. :)

1 Puntje echter, argumenten verzin je niet hoor. ;)

Terug
Naar boven