MuscleMeat

Powerbelt / riem zinvol?

Peiling Peiling Powerbelt / riem zinvol?

• Ja

Stemmen: 37 50,0%
  • Nee

Stemmen: 10 13,5%
  • Weet niet

Stemmen: 27 36,5%

• Totaal stemmers
    74

Big-J

Eindbaas
Elite Member
Waardering
73
Lengte
2m03
Massa
123kg
Laatst bewerkt:
wat bedoel je precies met zinvol ?
als je doelt op kan je er meer mee tillen als je het goed gebruik dan ja

of bedoel je is het beter voor je rug
of word je sterker als je zonder train
waar doel je op

Riem is ondersteuning , meer niet.....
en dan nog helpt het bij mij niet :o

geen idee, gebruik er geen :P

• Topic Starter Topic Starter
nou?

Ik gebruik er bewust geen.

Is niet nodig naar mijn mening als je techniek in orde is.

Ik vind het prettig bij een Good Morning. Is meer mentaal. Bij andere oefeningen zoals squat/deadlift vind ik de riem meer in de weg zitten dan dat het iets toevoegt.

Misschien handig voor powerlifters die veel gewicht willen liften maar wat betreft het winnen van massa lijkt het me niet nodig.

een powerbelt is gewoon een soort gear om je middel nog steviger te maken, zodat de kans op blessures minder word
ALS je deze riem altijd draagt tijdens squatten, .. ontwikkel je je rug en buikspieren veeeel minder en als je dan daarna zonder riem gaat squatten ... zal je het wel voelen

Persoonlijk vind ik het niet goed, tenzei je een powerlifter bent en je max 1 RM wilt doen.

een powerbelt is gewoon een soort gear om je middel nog steviger te maken, zodat de kans op blessures minder word
ALS je deze riem altijd draagt tijdens squatten, .. ontwikkel je je rug en buikspieren veeeel minder en als je dan daarna zonder riem gaat squatten ... zal je het wel voelen

Persoonlijk vind ik het niet goed, tenzei je een powerlifter bent en je max 1 RM wilt doen.
Is dit zo? Wie kan deze uitspraak beamen en wie is het hier niet mee eens?

Ik dacht dat je door het gebruik van een riem je buikspieren net wat meer aanspande en dus zo je core verstevigd. Dan komt er dus iets minder druk op je onderrug wat niet altijd een slechte zaak is imo.

Het lijkt me onlogisch.
Door het gebruik van de riem kan je volgens mij een grotere intra-abdominale druk creëeren, waardoor juist je rompmusculatuur meer wordt gestimuleerd.
Ok, spreek je nu uit ervaring?

Zo ja, merk je dan dus geen verschil tussen het liften met en zonder riem? (gelijke gewichten).

Zonder belt barst de bom.

Ok, spreek je nu uit ervaring?

Zo ja, merk je dan dus geen verschil tussen het liften met en zonder riem? (gelijke gewichten).

Om eerlijk te zijn heb ik nog niet zo vaak met riem gelift. Dus kan niet echt over duidelijk verschil in gewicht spreken.

Maar dacht dat dit de gangbare theorie was, en merkte ook wel dat ik makkelijker een hogere intra-abdominale druk kon creëeren met een riem.

En daarbaij verloopt de riem over horizontaal, terwijl het vezelverloop van de mm. multifidi verticaal zijn.
Daarentegen is het vezelverloop van de Transversus abdominus wel weer horizontaal.

Om eerlijk te zijn heb ik nog niet zo vaak met riem gelift. Dus kan niet echt over duidelijk verschil in gewicht spreken.

Maar dacht dat dit de gangbare theorie was, en merkte ook wel dat ik makkelijker een hogere intra-abdominale druk kon creëeren met een riem.

En daarbaij verloopt de riem over horizontaal, terwijl het vezelverloop van de mm. multifidi verticaal zijn.
Daarentegen is het vezelverloop van de Transversus abdominus wel weer horizontaa
l.

Waarom zou het uitmaken hoe de riem verloopt? En hoe heb jij bepaalt dat een riem horizontaal loopt?

Verder ben ik het er wel mee eens in de zin dat ik meer kan liften met een belt. Ik kan me buik (naar mijn gevoel) beter uit zetten en (een hogere intra-abdominale druk creëren) dus meer liften.

Volgens mij is er wel een wezelijk verschil tussen het aanspannen van je buik met en zonder riem. Als ik zonder riem mijn core aanspan trek ik mijn buik in. Wanneer je een riem gebruikt druk je je buik naar buiten tegen de riem met als doel de intra-abdominale druk hoger te krijgen. Als ik mijn buik uitzet heb ik het gevoel dat mijn buik zich minder goed aanspant.

Volgens mij is het zo dat de intra-abdominale druk ervoor zorgt dat je ruggegraat een goede ondersteuning krijgt, door de interne druk goed in balans wordt gehouden. Zonder riem realiseer ik dit door voor de rep een goede hap lucht te nemen en deze vast te houden tijdens de rep. De intra-abdominale druk blijft zo aanwezig om stabiliteit tijdens de lift te verzorgen.

als ik boven de 100kg squat doe ik de riem om dit scheelt een hoop rugklachten

Terug
Naar boven