AndroidHealthClinic

Powerbelt / riem zinvol?

Peiling Peiling Powerbelt / riem zinvol?

• Ja

Stemmen: 37 50,0%
  • Nee

Stemmen: 10 13,5%
  • Weet niet

Stemmen: 27 36,5%

• Totaal stemmers
    74
Waarom zou het uitmaken hoe de riem verloopt? En hoe heb jij bepaalt dat een riem horizontaal loopt?
Omdat het een spier moeilijk kan ondersteunen, waarbij het vezelverloop haaks staat op het verloop van de riem, imo.
Dat de riem horizontaal verloop ljkt me toch logisch, of bedoel je iets anders?

Met horizontaal bedoel jij gewoon loodrecht op de spier en als je rechtop staat dan bevindt de omtrek van de riem zich in een horizontaal vlak.

Omdat het een spier moeilijk kan ondersteunen, waarbij het vezelverloop haaks staat op het verloop van de riem, imo.
Dat de riem horizontaal verloop ljkt me toch logisch, of bedoel je iets anders?

Wat maakt het vezelverloop van de riem uit t.o.v. het vezelverloop van de spier? Het gaat toch om de druk die je door middel van een riem kan opbouwen puur vanwege het feit dat de riem er zit en niet zozeer om "het vezelverloop van de riem".

Edit: horizontaal? de riem is toch gewoon een stuk stevig stof wat je omdoet, dat is het principe erachter niet of het horizontaal loopt.

Wat maakt het vezelverloop van de riem uit t.o.v. het vezelverloop van de spier? Het gaat toch om de druk die je door middel van een riem kan opbouwen puur vanwege het feit dat de riem er zit en niet zozeer om "het vezelverloop van de riem".

Exact, het gaat hem hier dus om de druk, en niet zozeer om het "helpen" van spieren, iets wat imo onzin is.
Iemand zei: dat je spieren minder gebruikt als je een riem gebruikt, daarom maakte ik de opmerking. Ik begin het idee te krijgen dat we het eigenlijk wel eens zijn.

Ik gebruik er bewust geen.

Is niet nodig naar mijn mening als je techniek in orde is.

En als je nu met een juiste techniek en belt een hoger gewicht kan hanteren en dus je resultaat van de trainingen groter is?

Misschien handig voor powerlifters die veel gewicht willen liften maar wat betreft het winnen van massa lijkt het me niet nodig.

Oh ja? Als een riem je helpt meer gewicht te verplaatsen zodat je sneller sterk wordt en dus ook je sets van 12 reps voor hypertrofie met meer gewicht kunt doen?

een powerbelt is gewoon een soort gear om je middel nog steviger te maken, zodat de kans op blessures minder word
ALS je deze riem altijd draagt tijdens squatten, .. ontwikkel je je rug en buikspieren veeeel minder en als je dan daarna zonder riem gaat squatten ... zal je het wel voelen

Persoonlijk vind ik het niet goed, tenzei je een powerlifter bent en je max 1 RM wilt doen.

Fabeltje

Het lijkt me onlogisch.
Door het gebruik van de riem kan je volgens mij een grotere intra-abdominale druk creëeren, waardoor juist je rompmusculatuur meer wordt gestimuleerd.

Actueel weer dit in ene zeg...

Ik ben het er niet mee eens, ik zie namelijk niet in hoe de riem de functie, of een deel van de functie van deze spieren overneemt...
Wellicht is het zelfs zo dat desbetreffende spieren eerder zwaarder worden belast, maar of dit ook een 'betere' belasting is........? Ik wordt er eerder blessuregevoelig van.

Het 'performance enhancing aspect' ligt verder volledig besloten in een verhoogde intra-abdominale druk (en is misschien voor een deel ook mentaal)

precies.

En als je nu met een juiste techniek en belt een hoger gewicht kan hanteren en dus je resultaat van de trainingen groter is?
Die extra kracht kun je dan toch toeschrijven aan de riem... En niet aan je spieren die daadwerkelijk beter kunnen presteren.

En waarom is dat van die core een fabeltje?

Je ontlast je buik en rugspieren toch zodat ze minder getraind worden.

Je ontlast je buik en rugspieren toch zodat ze minder getraind worden.

Integendeel

http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/riem-ontziet-onderrug-27650/

The results indicate that subjects' mean erector spinae activity was greater (p < 0.0125) in the lumbar region of the spine when wearing weight belts (*258 SD; 69.0 analog-to-digital units) during squatting exercises than the mean activity in subjects who were not wearing weight belts (*235 SD; 71.3 analog-to-digital units).

Integendeel

http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/riem-ontziet-onderrug-27650/

The results indicate that subjects' mean erector spinae activity was greater (p < 0.0125) in the lumbar region of the spine when wearing weight belts (*258 SD; 69.0 analog-to-digital units) during squatting exercises than the mean activity in subjects who were not wearing weight belts (*235 SD; 71.3 analog-to-digital units).
Dus als je je onderrug wil ontzien, is het juist beter GEEN riem te gebruiken??

En als je nou kijkt naar de druk op de ruggenwervels, worden die wel ontzien?

Laatst bewerkt:
Gelukkig doet 3XL weer het veldwerk want die onderzoeken zijn al zo vaak gepost hier ik had geen zin om weer te zoeken.

---------- Toegevoegd om 22:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:14 ----------

Daster kijk er is een verschil tussen iemand die al een juiste techniek heeft en iemand die ALTIJD een riem draagt als modeassecoire.

De eerste groep lifters doen de riem om bij sets waarvan ze weten dat de riem een voordeel biedt. Het 2e type "sportschoolbezoeker" gebruikt een riem praktisch om slechte techniek op te vangen omdat ze zonder die riem nog meer pijn hebben tijdens de oefening wat natuurlijk ook niet gek is gezien de vaak abominabele uitvoering.

De druk op de ruggenwervels (is eigenlijk onjuist je kunt beter spreken over tussenwervelschijven) wordt ontzien zolang de ruggengraat in de juiste positie blijft, een riem draagt daar aan bij dus is het antwoord zo gezien ja.

Zowel zonder als met riem ontzie je je onderrug niet. Bij beide manieren zal de onderrug een zware belasting ondergaan bij zowel de squats als de deadlift.

Terug
Naar boven