XXL Nutrition

Problemen bij opname B12, oververmoeid, geen energie, eventuele hulp?

tim81

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
93kg
hallo, een vriendin van me sukkelt een beetje met haar gezondheid, paar operaties gehad en ze kan geen vit b12 opnemen/verwerken en is dus heel erg vermoeid steeds

is er toevallig iemand hier met een gelijkaardig probleem of die wat hulp of info kan bieden over supplementen, eventueel die opname verbeteren of gelijk wat ..

dank u :)

hallo, een vriendin van me sukkelt een beetje met haar gezondheid, paar operaties gehad en ze kan geen vit b12 opnemen/verwerken en is dus heel erg vermoeid steeds

is er toevallig iemand hier met een gelijkaardig probleem of die wat hulp of info kan bieden over supplementen, eventueel die opname verbeteren of gelijk wat ..

dank u :)

Mijn echgenote heeft daar na haar puberteit enorm veel onder geleden. Een bacterie of zo had dat deel van haar darmen aamgetast die b12 uit het eten moet filteren. Ze werd geleidelijkaan een wrak. Toen ik tijdens onze verkering merkte dat ze heel snel achteruit ging hebben we uiteindelijk het probleem ontdekt. Ze kreeg een bloedtransfusie, en ze werd terug de bloedmooie meid die ik had leren kennen toen ik 17 was. Een arts moet jouw vriendin echt wel kunnen helpej.

Ik heb dit helaas ook door een slechte maag en slokdarm wat komt van een middenrif breuk.
Ik gebruik hiervoor hoge dosering maagzuurremmers en daardoor heb ik een verminderde B12 opname.
Bloem recovery power helpt bij mij een beetje, deze moet je onder je tong laten smelten.
Heb ook een serie injecties van de huisarts gekregen dit helpt het beste.

Je zegt dat ze geen / slecht vit B12 kan opnemen? Als dit door de arts is geconstateerd dan krijg je toch hulp aangeboden. Meestal wordt er dan een plan opgesteld voor het spuiten van B12

• Topic Starter Topic Starter
Je zegt dat ze geen / slecht vit B12 kan opnemen? Als dit door de arts is geconstateerd dan krijg je toch hulp aangeboden. Meestal wordt er dan een plan opgesteld voor het spuiten van B12

ja dat gebeurt nu, maar dat kan toch niet zo blijven voor de rest van haar leven, en dokters imo doen vaak enkel de makkelijkste oplossing heb ik ondervonden dus zocht ik wat info of persoonlijke ervaring van anderen

Periodieke B12 injecties zullen de beste oplossing zijn.

ja dat gebeurt nu, maar dat kan toch niet zo blijven voor de rest van haar leven, en dokters imo doen vaak enkel de makkelijkste oplossing heb ik ondervonden dus zocht ik wat info of persoonlijke ervaring van anderen

Zoals Kurash ook al aangaf. Dit is toch de enige oplossing als ze via de maag B12 niet opneemt.

Hoi Tim!

Ik heb misschien toch nog iets gevonden!
Ik las dat er in Amerika ook neus-gels worden toegepast met vitamine B12.
Geen idee of die ook in Nederland verkrijgbaar zijn.
Misschien is het anders te importeren? Uiteraard wel overleggen met een arts voordat je vriendin dit gaat proberen.
Hoop dat jullie hier iets mee kunnen.

Ik heb dit helaas ook door een slechte maag en slokdarm wat komt van een middenrif breuk.
Ik gebruik hiervoor hoge dosering maagzuurremmers en daardoor heb ik een verminderde B12 opname.
Bloem recovery power helpt bij mij een beetje, deze moet je onder je tong laten smelten.
Heb ook een serie injecties van de huisarts gekregen dit helpt het beste.

Injecties zijn idd het meest geschikt bij een opname probleem. Wat ik even kwijt wil aan OP. Bij een tekort aan maagzuur kan b12 niet ontbonden worden van zijn eiwitten waar het aan vast zit en daarmee kan IF b12 niet actief binden aan zijn receptors. Bij loutere b12 dat niet afkomstig is uit voeding kan iemand met alleen maagzuur tekort, een een te hoge PH in van het maagzuur, b12 prima opnemen. Bij mensen met IF tekort zit dat wel gecompliceerder. En omdat we niet weten waarom de vriendin van de OP b12 tekort heeft moeten we uitgaan van een absoluut opname probleem. En zijn er injecties nodig, of hele hoge dosissen orale b12 maar zeker in de oplaad fase zijn injecties aangewezen. Daarbij kan je injecties afbouwen zodat je het na de 'oplaad fase' respectievelijk een lagere frequentie hoeft te gebruiken.

edit: zie nu dat ze injecties krijgt. Dat is goed. Hoe vaak? En ja zolang ze het opname probleem niet hebben ontdekt zal dat degelijk wel moeten. Of je zou orale suppletie kunnen nemen wanneer ze volledig herstelt is. Maar dat laatste raad ik jou persoonlijk niet aan. Moet je zelf weten.

Zoals Kurash ook al aangaf. Dit is toch de enige oplossing als ze via de maag B12 niet opneemt.

Dat zou ik dan ook weer niet zeggen. Ik heb jou al uitgelegd dat je altijd 1% opneemt. En zeker na de oplaadfase is dit een optie. Eigenlijk ook voor de oplaad fase maar dat is in nederland een beetje controversieel.

Ik ben een beetje bang dat de koper opname hier onder lijdt. In theorie kan b12 de opname van koper verhinderen. Daarmee dat ik persoonlijk niet zo happig ben voor orale suppletie aanbevelingen. De koper opname is competitief met ijzer, zink en mangaan omdat dit tweewaardig geladen metaalionen zijn. B12 in een groot en complex molecuul dat onder meer een divalent kobalt atoom bevat zou weleens de opname van koper kunnen tegenwerken. Maar als zij een half uur voor de maaltijd haal b12 neemt zit dat eigenlijk wel snor. Ik persoonlijk zou toch voor injecties gaan. Die zijn vrijwel pijnloos en ben je zeker dat je optimaal geneest.

daarenboven worden injecties wel vergoed. Orale B12 supp's in nederland niet.

Dat zou ik dan ook weer niet zeggen. Ik heb jou al uitgelegd dat je altijd 1% opneemt.

(...)

Ik persoonlijk zou toch voor injecties gaan. Die zijn vrijwel pijnloos en ben je zeker dat je optimaal geneest.

daarenboven worden injecties wel vergoed. Orale B12 supp's in nederland niet.

Je vergeet dat je injecties steeds weer opnieuw moet gaan halen.
Ik denk dat we kunnen concluderen dat de medische wereld de voorkeur geeft aan injecties, dat zeer hooggedoseerde orale preparaten mogelijk zijn, evenals een nasale gel.

Meer info voor de topic-starter:

http://www.cdc.gov/ncbddd/b12/patients.html

Ze zal niet de eerste patient zijn die met haar huisarts onderhandeld heeft om thuis te injecteren. Dan kan ze dat leren in de praktijk en een paar keer onder toezicht zelf uitvoeren. Indien ze bekwaam wordt geacht zelf te kunnen injecteren mag ze dit thuis zelf doen. Dat is een hele luxe. Daarenboven is dit zelfs met injectie materiaal na de oplaadfase alsnog goedkoper. Ze kan eventueel vragen of het injectie materiaal ook vergoed kan worden. Maar met 1 injectie in de week en na verloop van tijd zelf om de 2 of 3 weken zijn injecties budgettair gezien het meest voordelig. Echter, als ze hier echt, maar dan ook echt tegenop ziet omdat ze vind dat het pijn doet etc kan ze ook orale suppletie overleggen met haar behandelende arts.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt iedereen alvast voor de info, heb zelf ook iets ontdekt, namelijk b12 patches, op rug kleven en goed voor 3tal dagen tot een week, en de b12 gaat via die weg via een methyl atoom ipv een cyano atoom wat opname makkelijk maakt zonder omzetting in het lichaam, dus zal eens kijken of dat iets is mssn

bedankt voor de neus-gel tip zal daar ook eens voor kijken!

morgen ook een nieuwe doktersafspraak, dus mssn iets beters qua nieuws via die weg

Ik vermoed dat de patch niet zo handig in gebruik gaat zijn. Mogelijk irritaties zoals bij pleisters, en de kans op loslaten, zeker bij zweten/warm weer.

Exogene CH3-cbl moet ook worden omgezet. Hou het maar op de traditionele behandeling ipv dat commerciële uitbuiten van supp boeren. Zeker als ze verkondigen dat b12 via de huid opgenomen kan worden. Er is trouwens geen reden om te denken dat metyl-cbl beter opgenomen wordt dan cyanocobalamine.

Groet,

Haairbid

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven