XXL Nutrition

Problemen met menstruatie door fitness/verandering levensstijl?

snnbn

Novice
Waardering
0
Lengte
1m67
Massa
57kg
Hoi dames van het goede leven,

Ik ben nieuw hier en ik heb gelijk een persoonlijke vraag:

Ik ben nu sinds een maand begonnen met fitness (zie 3x in de week gewichttraining zoals deadlifts en squats, elke x 1 uur lang).
Daarnaast ben ik ook begonnen met minder brood en koolhydraat-rijke producten te eten en meer groente en fruit.

Sindsdien is mijn menstruatiecyclus ook zacht gezegd naar de t*fus. :p
Ik ben al jaren aan de pil en ik wordt sindsdien niet meer ongesteld in mijn stopweek. Wel word ik doodleuk ongesteld tijdens de 2e of 1e week van de pilstrip.

Zijn er meer meiden met dit probleem?

Alvast bedankt!

(p.s. zwanger zijn is geen optie, ik heb inmiddels 3 tests gedaan haha)

Ben geen vrouw, maar hoe ziet je voedingsschema eruit? krijg je nog wel genoeg vetten binnen bijvoorbeeld.

• Topic Starter Topic Starter
Ben geen vrouw, maar hoe ziet je voedingsschema eruit? krijg je nog wel genoeg vetten binnen bijvoorbeeld.

Ik houd inmiddels geen schema meer bij maar mijn dag bestaat ongeveer uit:
ochtend - kwark (om de dag) OF crackers met mager beleg OF banaan-ei pancakes

middag - salade met kip/broccoli/geitenkaas OF banaan-ei pancakes OF crackers

avond - altijd vlees/vis met groente en 1 a 2 aardappelen of salade

---------- Toegevoegd om 15:07 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:06 ----------

En soms wat noten tussendoor, of een fruithapje

Ten eerste, welkom. :)

Hmm wel vervelend ja.. Maar je eet ook wel erg weinig, lijkt me niet dat het daar aan te wijten is maar begin sowieso met berekenen wat je nodig hebt en aan de hand daarvan zorgen dat je voldoende binnen krijgt.

Verder zou ik het niet durven zeggen wat het is, al naar de huisarts geweest?

Je eet veelste weinig, tenzij je grote hoeveelheden eet met wát je eet, en je krijgt daardoor ook te weinig vetten binnen.
Het lijkt me verstandig om een goed voedingsschema op te stellen met genoeg vetten.

Hmm zou je totale calorie inname per dag eens berekenen en kijk wat daar uitkomt. Misschien dat je lichaam gewoon even van slag is door minder eten of iets dergelijks?
Je wordt iniedergeval nog wél ongesteld, alleen op een verkeerd moment, dus dat is wel positief lijkt me.
Anders zou ik even de dokter bellen om advies, misschien wel een zwaardere pil nodig. Ik had hetzelfde terwijl ik ook al een jaar lang aan dezelfde pil was! Kan dus wel!
Succes verder:)

Thanks! Ik krijg inderdaad als ik Calorieteller erop los gooi ongeveer dagelijks 1500 a 1700 kilocalorieën binnen. Komt misschien ook omdat ik nu zo gigantisch gefocust ben en ik voel mij snel slecht als ik meer eet.

Thanks! Ik krijg inderdaad als ik Calorieteller erop los gooi ongeveer dagelijks 1500 a 1700 kilocalorieën binnen. Komt misschien ook omdat ik nu zo gigantisch gefocust ben en ik voel mij snel slecht als ik meer eet.

Hmm, ik weet niet wat je onderhoud is, maar dat valt opzich wel mee.

Herkenbaar snnbn, ik had precies hetzelfde als jij.
Ik weet natuurlijk niet de hoeveelheden die je eet maar t lijkt er op dat je te weinig vetten binnen krijgt.
Vetten zorgen voor je hormoonbalans/transport en je lichaam reageert nogal f#cked up als je daar niet genoeg van eet.
Hou ongeveer een gram vet aan per kg lichaamsgewicht en kijk t even aan, als t hetzelfde is als bij mij herstelt t weer met een maandje of 3.
(Handig om te weten, volgens mijn huisarts ben je nog wel vruchtbaar, dus pas op;))

je slikt de pil toch? dan zou het helemaal niets hoeven te zeggen, maar frappant is het wel als er door etenswijzingingen veranderingen optreden in je menstruatie.
Dit kan komen door de eerder aangehaalde hormooninbalans, maar ook door bijvoorbeeld stress of flinke sportintensiteit als je dat voorheen niet gewoon was.

als je vetten kloppen, en je bovenstaande zaken niet herkend, zou ik even een huisarts opzoeken.

Succes, want vervelend is het wel.

Herkenbaar snnbn, ik had precies hetzelfde als jij.
Ik weet natuurlijk niet de hoeveelheden die je eet maar t lijkt er op dat je te weinig vetten binnen krijgt.
Vetten zorgen voor je hormoonbalans/transport en je lichaam reageert nogal f#cked up als je daar niet genoeg van eet.
Hou ongeveer een gram vet aan per kg lichaamsgewicht en kijk t even aan, als t hetzelfde is als bij mij herstelt t weer met een maandje of 3.
(Handig om te weten, volgens mijn huisarts ben je nog wel vruchtbaar, dus pas op;))

Dankjewel allemaal! Heel fijn om te horen dat ik niet de enige ben. Waarschijnlijk ligt het aan de verandering van lichaamsinspannng (heb net berekend dat ik genoeg vetten binnen krijg) dus ik kijk het nog een maandje aan. Anders moet ik inderdaad de huisarts erbij halen.

Hehe, de pil blijf ik braaf slikken hoor ;)

Bij sommige soorten van de pil kan het voorkomen dat je in de stopweek niet meer ongesteld wordt. is niet ernstig, maar wel goed om zeker te weten of het daar van komt en niet van je voeding of andere nare dingen.
Ik zou zeggen even overleggen met je Huisarts of dit mogelijk door je pil kan komen.

Hoi dames van het goede leven,

Ik ben nieuw hier en ik heb gelijk een persoonlijke vraag:

Ik ben nu sinds een maand begonnen met fitness (zie 3x in de week gewichttraining zoals deadlifts en squats, elke x 1 uur lang).
Daarnaast ben ik ook begonnen met minder brood en koolhydraat-rijke producten te eten en meer groente en fruit.

Sindsdien is mijn menstruatiecyclus ook zacht gezegd naar de t*fus. :p
Ik ben al jaren aan de pil en ik wordt sindsdien niet meer ongesteld in mijn stopweek. Wel word ik doodleuk ongesteld tijdens de 2e of 1e week van de pilstrip.

Zijn er meer meiden met dit probleem?

Alvast bedankt!

(p.s. zwanger zijn is geen optie, ik heb inmiddels 3 tests gedaan haha)
Ik volg het niet helemaal denk ik. Je slikt al jaren de pil en wordt daarmee niet ongesteld in je stopweek (waarom houd je die overigens?) maar wel altijd in je 2e of 1e week van de pilstrip. Wat is er precies veranderd sinds je nu een maand traint? (een maand lijkt me sowieso wat kort, maar ok).

Lijkt mij geen 1700 kcal. Hoe kun je na een maand al zeggen dat je cyclus naar de kloten is terwijl je maand bezig bent? Miss stress of iets anders? Zou het aan kijken en mocht het vaker voorkomen huisarts raadplegen.

Succes.

Terug
Naar boven