AndroidHealthClinic

Nieuws PVV en VVD willen versneld strengere maatregelen voor de bijstand

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
DEN HAAG - Regeringspartij VVD en gedoogpartner PVV kijken reikhalzend uit naar maatregelen van het kabinet voor strengere eisen aan het ontvangen van bijstand.

Zo wil Tweede Kamerlid Malik Azmani van de VVD zo snel mogelijk wettelijk regelen dat bij het ontvangen van een bijstandsuitkering een tegenprestatie kan worden geëist van mensen; bijvoorbeeld koffie schenken in een bejaardentehuis of het plantsoen schoffelen.

Azmani kondigde dinsdag aan daartoe aan te dringen bij de behandeling van de begroting Sociale Zaken deze week. PVV-Kamerlid Léon de Jong wees erop dat in het regeer- en gedoogakkoord ook is afgesproken misbruik van uitkeringen hard aan te pakken.

De Jong wil graag weten hoeveel prioriteit staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) aan de strengere bijstand geeft. Maar de PVV'er benadrukte wel dat hij De Krom de ruimte wil geven om eerst zelf ,,handen en voeten te geven'' aan de plannen, voordat hij er tijdsdruk opzet.

Volgens De Jong is het voor zijn partij belangrijk dat mensen in de bijstand beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. ,,Als iemand door zijn gedrag of kleding het solliciteren hindert, moet er gekort worden op de uitkering'', aldus de PVV'er. Verder stelt hij dat nu 44 procent van de bijstandsgelden naar niet-westerse allochtonen gaat. Hij wil van de staatssecretaris weten wat hij daarvan vindt en hoe Nederland met Marokko en Turkije samenwerkt in de controle op uitkeringsfraude.

Het minderheidskabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van PVV wil ook bezuinigen op de re-integratiemiddelen. VVD, PVV en D66 zullen bij de begrotingsbehandeling aandringen op nader onderzoek naar de effectiviteit van de hulp aan werklozen om een baan te vinden, omdat hieraan al jaren wordt getwijfeld. Het plan is om selectiever te zijn met het bieden van begeleiding en scholing aan mensen in de bijstand en WW.

Azmani overweegt met D66-collega Fatma Koser Kaya een motie in te dienen over het doen van effectiviteitsonderzoek onder een groep uitkeringsgerechtigden, waarvan het ene deel wel hulp krijgt bij het vinden van een baan en het ander deel niet. (ANP)

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/...n-PVV-dringen-aan-op-strengere-bijstand.dhtml

Een maatregel waar ik me volledig in kan vinden. Als je dan een uitkering ontvangt mag er best iets tegenover staan. Gemeenten bezuinigen ook en werkzaamheden die anders blijven liggen zouden in sommige gevallen best door uitkeringstrekkers gedaan kunnen worden.

Ja was geloof ik in België ook een gemeente waar werkloze mensen (wel vrijwillig) sneeuw konden gaan ruimen voor de gemeente. Was dan wel betaald dacht ik.

Dit voorstel gaat toch wel ver, zeker omdat het onbetaald is...

• Topic Starter Topic Starter
Ja was geloof ik in België ook een gemeente waar werkloze mensen (wel vrijwillig) sneeuw konden gaan ruimen voor de gemeente. Was dan wel betaald dacht ik.

Dit voorstel gaat toch wel ver, zeker omdat het onbetaald is...

Onbetaald? Ze krijgen een uitkering, dan wordt je toch betaald?

(topictitel aangepast, had er een puinhoop van gemaakt zie ik nu).

Laatst bewerkt:
Die uitkering kregen ze natuurlijk sowieso. Normaal krijg je voor werk een uurloon, de uitkering die daar tegenover staat zal waarschijnlijk lager liggen.

Verder ben ik ook van mening dat mensen het recht moeten behouden om zelf hun werk te kiezen.

Ben hier niet helemaal tegen, maar om het op elke werkloze toe te passen gaat vrij ver...

Je hebt gewoon een behoorlijk aantal mensen, en daarmee zeg ik niet alle mensen die in de bijstand zitten, die simpelweg geen andere keuze hebben. Die komen niet aan de slag, ook al zouden ze het zelf dolgraag willen. Ik neem aan dat jij ook weleens figuren tegenkomt in hartje Den Haag die jij nooit zal aannemen als werknemer van welk te verzinnen bedrijf dan ook.

Die uitkering kregen ze natuurlijk sowieso. Normaal krijg je voor werk een uurloon, de uitkering die daar tegenover staat zal waarschijnlijk lager liggen.

Verder ben ik ook van mening dat mensen het recht moeten behouden om zelf hun werk te kiezen.

Ben hier niet helemaal tegen, maar om het op elke werkloze toe te passen gaat vrij ver...

Er staat ook 'kan worden geeist', je pakt gewoon eerst de notoire uitkeringstrekkers aan. Niet degenen die bijvoorbeeld vanuit de WW in een bijstandsuitkering zijn gerold en mede vanwege de crisis moeite hebben met het vinden van een baan. Als je aantoonbaar moeite doet of echt geen mogelijkheid hebt om te werken (100% WAO-ers die in de bijstand zijn geraakt bijvoorbeeld) zou er anders mee dienen te worden omgegaan dan bij luie honden die alleen maar kunnen parasiteren.

Laatst bewerkt:
Er staat ook 'kan worden geeist', je pakt gewoon eerst de notoire uitkeringstrekkers aan. Niet degenen die bijvoorbeeld vanuit de WW in een bijstandsuitkering zijn gerold en mede vanwege de crisis moeite hebben met het vinden van een baan. Als je aantoonbaar moeite doet of echt geen mogelijkheid hebt om te werken (100% WAO-ers die in de bijstand zijn geraakt bijvoorbeeld) zou er anders mee dienen te worden omgegaan dan bij luie honden die alleen maar kunnen parasiteren.
Daar zie ik ook wel een mogelijkheid ja... Nogmaals, ben er niet sowieso tegen maar ben wel benieuwd naar de precieze uitvoering.

Daar zie ik ook wel een mogelijkheid ja... Nogmaals, ben er niet sowieso tegen maar ben wel benieuwd naar de precieze uitvoering.

De PVV geeft aan dat het gaat om misbruik van uitkeringen. Iemand die dus op rechtmatige wijze aanspraak maakt op een uitkering zal normaal gesproken niet worden getroffen door strengere maatregelen.

Voor de PVV zit er natuurlijk wel weer een moslimrandje aan maar dat viel te verwachten.

dan bij luie honden die alleen maar kunnen parasiteren.

Wat de doen met de niet geringe groep kanslozen die niets anders kunnen dan parasiteren. Je weet vast wel wat voor types ik bedoel. De malle eppies bij de Aldi in de rij die moeite hebben om dierlijke geluiden om te vormen in zinnen. Vriendelijke lui over het algemeen maar je hebt er hier vermoedelijk duizenden al dan niet honderdduizenden van. Ja, de vastgeroeste bijstandtrekker. Hoe wil je die in de praktijk zodanig activeren dat dit juist meer energie en geld kost dan nu? Vooral gekeken naar de bezuinigingsplannen? Gewoon dagelijks dwangmatig naar allerlei klusprojectjes deporteren, een schep in de hand geven en zeggen ga dat maar even opruimen daar?

Verplichtingen bij bijstandsuitkering

U moet:
  • als werkzoekende ingeschreven staan bij het UWV WERKbedrijf (voorheen CWI);
  • uw best doen om zelf in uw levensonderhoud te voorzien. Dit geldt ook voor uw partner;
  • solliciteren naar alle soorten normaal werk. U moet ook solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleiding en ervaring;
  • meewerken aan de ondersteuning die uw gemeente u geeft, zoals een sollicitatiecursus;
  • meewerken aan huisbezoeken en psychologische en medische onderzoeken als dit nodig is;
  • de gemeente voorzien van juiste informatie. Bijvoorbeeld: als u gaat samenwonen, moet u dit aan de gemeente doorgeven. Dit heeft gevolgen voor de hoogte van uw uitkering.
Als u niet aan deze verplichtingen voldoet, kan de gemeente uw uitkering verlagen of stopzetten.
bron
Dit vind ik geen bijzondere verplichtingen. Wat zou je nog meer kunnen eisen dan? Er is al een vermogensgrens dat je maar x € aan vermogen mag hebben en ook maar x € aan geld in je hypotheek. Die vermogensgrens is er zodat je eerst in gaat teren op je eigen geld voor je aan de bel kan trekken.

Niet eens zo'n slecht plan hoor. Denk dat het vooral bevorderd moet worden dat mensen meeblijven draaien in de maatschappij, ook tijdens een uitkering. Dat kan heel goed door dit soort 'vrijwilligerswerk'.

Maar hoe ga je controleren dat iemand om zijn kleding niet aangenomen wordt?

Wat de doen met de niet geringe groep kanslozen die niets anders kunnen dan parasiteren. Je weet vast wel wat voor types ik bedoel. De malle eppies bij de Aldi in de rij die moeite hebben om dierlijke geluiden om te vormen in zinnen. Vriendelijke lui over het algemeen maar je hebt er hier vermoedelijk duizenden al dan niet honderdduizenden van. Ja, de vastgeroeste bijstandtrekker. Hoe wil je die in de praktijk zodanig activeren dat dit juist meer energie en geld kost dan nu? Vooral gekeken naar de bezuinigingsplannen? Gewoon dagelijks dwangmatig naar allerlei klusprojectjes deporteren, een schep in de hand geven en zeggen ga dat maar even opruimen daar?

Zoiets ja en volgens mij maak je er nu een karikatuur van. Natuurlijk heb je echt totaal verdwaasden die je maar beter niet aan het werk kan zetten maar tussen die 300.000 uitkeringstrekkers zitten niet alleen maar malle Eppies natuurlijk. Er zijn genoeg personen die moedwillig en bij hun volle verstand al jaren een uitkering trekken, er zwart bijbeunen en verder op alle mogelijke manieren proberen zich te ontrekken aan normale arbeid.

De groep malle eppies lijkt me eerlijk gezegd het kleinst op het totaal aantal uitkeringstrekkers. Daarnaast heb je nog een grote groep uitkeringstrekkers die ook echt gerechtigd zijn om een uitkering te ontvangen. Maar je hebt een misschien net zo grote groep die denkt dat gratis geld wel leuk is naast de andere bezigheden die reeds geld opleveren voor dit soort parasieten. Je weet wel, die knuppels met een 52 inch Plasmascherm, een auto voor de deur, vier keer per jaar op vakantie, alleen AH Excellent in de koelkast etc. En ja dat is ook een karikatuur maar bijstandsfraude zorgt er wel mede voor dat de kosten van de sociale zekerheid torenhoog zijn. Die zullen dan niet afnemen als die beunhazen verplicht moeten werken voor hun uitkering maar dan staat er nog wel iets tegenover.

Geen idee, ik vermoed dat die groep simpele kanslozen groter is dan jij schetst maar het lijkt me lastig om hier een helder beeld van te schetsen. Ik denk dat de uitkeringsverstrekker hier moet beoordelen op wie eventuele nieuwe regelgeving op los wordt gelaten en op wie niet, wat natuurlijk ook weer allerlei complicaties met zich meebrengt. Ofwel, ik denk dat dit soort luchtfietserij weer meer een sterk staaltje retoriek is dan dat er werkelijk veranderingen plaatsvinden in de verlening van bijstand.

Als mensen echt niet willen werken, is volgensmij bijstand zonder voorwaarden nog het goedkoopste. Al die maatregelen om mensen aan het werk te krijgen, kosten helaas meer geld dan dat het opbrengt.

Vind dat effectiviteitsonderzoek wel goed, daar wordt vaak niet eens aan gedacht voordat een nieuwe maatregel wordt ingevoerd.

Geen idee, ik vermoed dat die groep simpele kanslozen groter is dan jij schetst maar het lijkt me lastig om hier een helder beeld van te schetsen. Ik denk dat de uitkeringsverstrekker hier moet beoordelen op wie eventuele nieuwe regelgeving op los wordt gelaten en op wie niet, wat natuurlijk ook weer allerlei complicaties met zich meebrengt. Ofwel, ik denk dat dit soort luchtfietserij weer meer een sterk staaltje retoriek is dan dat er werkelijk veranderingen plaatsvinden in de verlening van bijstand.

Nu heb ik geen direct contact met de bewoners meer maar het lijkt me niet dat er veel is veranderd qua samenstelling van de groep uitkeringstrekkers in de laatste 10 a 15 jaar.

Toen ik nog wel contact had met bewoners ook zeer regelmatig (dat heb je nou eenmaal bij sociale verhuur) contact gehad met uitkeringstrekkers en eerlijk gezegd waren daar toch weinig malle Eppies bij. Eerder figuren die het wel best vonden dat ze uit allerlei ruiven mochten mee-eten.

Vroeger moest je vragen of er voor de huursubsidie nog een verandering zou kunnen komen in de inkomenssituatie (> 15%). De meeste uitkeringstrekkers zeiden dan hard lachend 'als ze mijn uitkering fors verhogen wel', enig animo om dus een baan te vinden was er niet.

Blijft wel anecdotisch bewijs maar een steekproef van enkele duizenden personen kan toch wel redelijk representatief genoemd worden.

Goed plan, beter laat dan nooit.

http://www.ad.nl/ad/nl/1000/Nieuws/...n-PVV-dringen-aan-op-strengere-bijstand.dhtml

Een maatregel waar ik me volledig in kan vinden. Als je dan een uitkering ontvangt mag er best iets tegenover staan. Gemeenten bezuinigen ook en werkzaamheden die anders blijven liggen zouden in sommige gevallen best door uitkeringstrekkers gedaan kunnen worden.

Dit werkt alleen maar als de huidige werknemers hierdoor niet het risico lopen minder te hoeven werken of zelfs te worden ontslagen. Beetje verder kijken dan de neus lang is ;) .

Dit werkt alleen maar als de huidige werknemers hierdoor niet het risico lopen minder te hoeven werken of zelfs te worden ontslagen. Beetje verder kijken dan de neus lang is ;) .

Zover had ik al gekeken, het dient dan ook nieuw werk te zijn en geen werk dat reeds bestaat. Werkverschaffing die leidt tot oneerlijke concurrentie zit niemand op te wachten.

Maar binnen iedere gemeente is er achterstallig onderhoud op veel vlakken, dat kan je laten uitvoeren door een stel uitkeringstrekkers.

Zwerfvuil opruimen is een mooie eerste taak

Dus geen gekklaag meer van simpele autochtonen dan: hey, je dopt van ons geld, luiaard.

Dus da mag stilletjess verdoemen.

Terug
Naar boven