MuscleMeat

Racefiets => Carbon of Alu

Peiling Peiling Een carbon of een aluminium frame ?

• Totaal stemmers
    18

Ripaf

Evil Ecto
Elite Member
Waardering
5
Beste mede DBB'ers/sters ,

Ik ga mij een racefiets aanschaffen daar het met dit heerlijk weer cardio doen veel leuker maakt.

Nu is mijn vraag een carbon of aluminium frame nemen ?

Mijn budget is zo'n 2000 tot 2500 Euro, genoeg dus voor een goede middeklasser.

En carbon begint goed betaalbaar te worden. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar de nieuwe Merckx EXM in carbon. Prachtige fiets.

Maar nu hoor ik argumenten dat als je meer dan 75 Kg weegt carbon niet zo'n goede keuze is. (weeg er zelf zo'n 83,5) En ook na een valpartij er redelijk veel kans bestaat dat de kader in stukken breekt. (Al zal een Aluminium frame ook geplooid zijn volgens mij). En je hoort ook verhalen van stuurpennen die al rijdend afbreken, of andere onderdelen, en met gevaarlijke valpartijen tot gevolg.

Geef jullie mening / ervaring.

Laatst bewerkt:
Ik rijd op een Giant Carbon, ben boven de 90 Kg. Frame is wel enigzins nerveus, maar dat ligt meer aan de geometrie dan aan de stijfheid van het frame.

Carbon is inderdaad wel iets gevoeliger bij valpartijen, maar mijn 16 jaar oude Trek Carbon ben ik zo vaak mee gedonderd en het frame is nog steeds in goede staat.

Alu op zich is een prima keuze voor het frame, zeker als je een stijf frame wil hebben. Maar als ik moet kiezen tussen mijn Cannondale van alu of mijn Giant van carbon dan stap ik toch liever op mijn Giant. Dan maar minder stijf, maar na een ritje op mijn Giant heb ik tenminste geen hoofdpijn van het stuiteren over de weg. Je voelt bijna alles als je op een (te) stijf frame rijdt.

• Topic Starter Topic Starter
Dat van die 75 Kg is dus zever. Die carbon look alleen al vind ik de max.

Naar Trek ben ik ook al gaan kijken, levenslange garantie geven ze op hun frames.

Pinarello vond ik ook enorm prachtig, maar heb er het budget niet voor (al 3000+ Nero's voor enkel het frame :( )

1949 Nero's met Dura ace, amai. Valt goed mee.

Het is niet helemaal zever, maar als je geen wedstrijden gaat draaien met zo'n bike kan je gerust op de meeste carbon bikes vertrouwen. Bikes met een gewichtslimiet worden meestal ook zo aangegeven, vaak frames die gebruikt worden lichte Spaanse klimmertjes.

[Link niet meer beschikbaar]

Merckx EXM

Mja, er is waarschijnlijk ook verschil van kwaliteit in carbon. Had bij een dealer geweest die een volledige carbon Merida verkocht met Shimano Ultegra groep en Mavic Ksyrium wielen voor slechts 1700 Euro.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Salden biedt een Trek 5200 Madone aan voor € 1.999,-, Ultegra afmontage. Fraaie bike.

Math Salden

Benchmarc zit in het wielren wereldje, dus PM hem.

Alu of carbonu

Hallo,
2000-2500 kan je idd al een hele goed fiets voor kopen :D
Voor een carbon kader zou ik als ik jou was eens kijken naar Scott fietsen (van de beste carbon fietsen volgens tests)
Het feit dat carbon zo snel breekt bij een val is echt fel overdreven, dit was miss het geval in de tijd dat carbon pas op de markt was maar is nu zeker het geval niet meer.
Nadelen van carbon zijn eigenlijk alleen dat het duurder is dan alu
verder zijn de voordelen: Comfort, stijfheid is veel hoger (voor bijv. sprinters) dus ook zeker geschikt voor zwaardere mensen, het oog wil ook wat ;) het is mooier..., en gewicht (toch een heel pak minder dan de doorsnee alu kader).
Maar ik jou geval, als je het niet echt koopt om in competie verband (of tegen andere in welke vorm dan ook) te gaan rijden. Is het miss wel voordeliger om te besparen op een alu kader, en met resterende geld dan duurdere onderdelen te kopen. Zo kun je bijv. een alu fiets kopen, dura ace, of record (top groepen) afgemonteerd. En dan zit je nog niet aan je 2500 € kun je er nog een setje duurdere wielen bijkopen ook (ook aan te raden voor de zwaardere fietser).

Nu is het aan jou om voordelen en nadelen van alu/carbon nog eens af te wegen.
Voor jou type fietser
(als ik het juist heb): iemand die gewoon graag zijn cardio training in de fitness omzet op de weg zou ik vooral letten op :
- Een goeie groep (omdat die langer meegaat, en véél soepeler schakelt en remt)
- Een comfortabele fiets (zo ga je het langer uithouden)
- En stevig setje wielen (door je hoge gewicht heb je snel een slag in je wiel)
- En een mooie fiets waar je graag mee buiten komt :)

Ik hoop dat je hier iets mee bent

Vragen ? stellen maar :D

groete !

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Salden biedt een Trek 5200 Madone aan voor € 1.999,-, Ultegra afmontage. Fraaie bike.

Math Salden

supermooie kader :)
Jammer van dat k*tlelijke standaard zadel en stierpen altijd op die trek fietsen ...
wel heel mooie bikes vind ik !
Heb zelf lang getwijfeld tussen Trek en men huidige fiets !

Mja, er is waarschijnlijk ook verschil van kwaliteit in carbon. Had bij een dealer geweest die een volledige carbon Merida verkocht met Shimano Ultegra groep en Mavic Ksyrium wielen voor slechts 1700 Euro.

er is idd ook héél veel kwaliteits verschil in carbon !

carbon lijkt me de max

Spotprijs, die heb ik in 2 winkels gezien voor 2500 Euro :mad:

Juppa ! Zit veel verschil in fietsprijzen ! Wel opletten, want je hebt ook site's waar ze fietsen van 3000 € aanbieden voor 500€, dan sturen ze je een ander model (zelfde merk) dan dat wat op de site staat !
Maar dat zal je bij Math Salden wel niet voor hebben ;)

groete

Mooie fiets die Trek! :)
Maar met jouw budget kan je zowiezo een heel prima fietsje kopen..
En zadel, stuurpen ed, kan je simpel vervangen. Zeker zadel is wel aan te raden.
Wat voor pedalen wil je gebruiken?

Oh jah, alu versus carbon, ik heb zelf een paar maanden terug gekozen voor toch alu met carbon voorvork. Ben er blij mee, prima fietsje. Misschien niet zo mooi, maar daar ging het me niet om. ;)

:)

Mooie fiets die Trek! :)
Maar met jouw budget kan je zowiezo een heel prima fietsje kopen..
En zadel, stuurpen ed, kan je simpel vervangen. Zeker zadel is wel aan te raden.
Wat voor pedalen wil je gebruiken?

Oh jah, alu versus carbon, ik heb zelf een paar maanden terug gekozen voor toch alu met carbon voorvork. Ben er blij mee, prima fietsje. Misschien niet zo mooi, maar daar ging het me niet om. ;)

Idd stynxie, maar een nieuw zadel kost algauw 100 €, ik heb van die standaard bontrager zadels (trek) héél veel slechte gingen gelezen. Zou ik dus al zeker vervangen.
Alu- met carbon voorvork is idd goede compromis, dit staat bijna standaard op alle alu fietsen (1000 €+). Ook heb je voor 1500 € al een ultegra afgemonteerde fiets met carbon voor en achtervork, van bijv. Bianchi. Dan heb je al het comfort van carbon, wat voor jou toch wel het belangrijkste is (belangrijker dan de stijfheid).

groeten !

dura ace, of record (top groepen) En dan zit je nog niet aan je 2500 € kun je er nog een setje duurdere wielen bijkopen ook (ook aan te raden voor de zwaardere fietser).

Vind ik een heel goed idee, iets goedkopere kader en 1 v.d. beste groepen nemen. En misschien mavic wielen.

Weet je soms welke aan te raden zijn (van wielen) ?

Wielen

Vind ik een heel goed idee, iets goedkopere kader en 1 v.d. beste groepen nemen. En misschien mavic wielen.

Weet je soms welke aan te raden zijn (van wielen) ?

Ja, Mavic zoals je zegt, zijn zeker allemaal goede wielen. Als je dan al wat stevigere wil moet je kijken in de groep : Ksyrium Elite, SL of ES (Alu) niet de aksium of equipe (goedkope standaard wielen). Niet dat deze wielen jou niet gaan kunnen rechthouden :) maar hiermee zul je sneller een slagje hebben.
(Mavic - Road Range)

Fulcrum is ook zo een betrouwbaar merk. Hier is het model 5 en 7 dat je beter niet neemt. En wel alles onder de drie ... dit is hun naam dus je hebt fulcrum5 fulcrum7 fulcrum 3... hier zijn fulcrum3 fulcrum1 en fulcrumZero de 'betere' modellen.

Mijn voorkeur gaat uit naar Mavic !

Groeten !

Terug
Naar boven