Raid 0 (mode striping) levert inderdaad een snelheidswinst op met betrekking tot het schrijven en lezen van de disk-en ... Dit komt omdat er datablocks van 128 K in 1 keer kunnen worden geschreven ipv 64 K blocks...
(beide schijven schrijven namelijk gelijktijdig 64K weg) 1 schijf dood is langdurige recovery met dure tools. Betekent Complete data loss behalve als je een nerd kent die dit soort tools heeft en kan bedienen.
Raid 1 (mode mirror) Dit levert GEEN snelheidswinst op.. Echter bevat deze opstelling redundantie., 1 schijf dood is niks aan de hand.. er worden 64 K blocks weg geschreven. 2 de schijf bevat exact dezelfde data als schijf 1
Raid 5 (mode Raid 5, data redundance) is een systeem met minimaal 3 schijven... 1 van de schijven word een controlebit op geschreven (dit kan om en om gebeuren over de schijven) en andere 2 schijven schrijven je data... Dit systeem handelt de data ook in 64 K blocks en genereert zelf parity)
1 schijf dood is geen probleem, nieuwe schijf insteken, Raid 5 systeem genereert uit overgebleven gegevens de verloren schijf opnieuw.. tijdens dit process kan er doorgewerkt worden..
Raid 0: de voordelen:
- hogere lees en schrijfsnelheid
- hogere performance, vooral bij werken met grote files, maar ook word programmatuur sneller geladen maar is dit minder merkbaar
Raid 0: de nadelen:
-al genoemd, 1 schijf dood, is data weg, of mogelijke kans van recovery.
- Verder werken dus niet mogelijk
Raid 1: de voordelen
- Data redundantie, schijven bevatten exact dezelfde data
- Geen verandering in laadtijden, het systeem gedraagt zich alsof het fysiek 1 hdd heeft
- Er is door te werken tijdens hergeneratie nieuwe mirrorset
Raid 1: de nadelen
- Verlies van 50 % van je totale disk capaciteit. .. (2 x 200 GB disken levert namelijk maar 200 GB storage op, aangezien schijf 2 hetzelfde schrijft als schijf 1
- Dus duurder
Raid 5: de voordelen
- Geavanceerde Dataredundantie
- Systeem bouwt onmerkbaar parity op (redundance)
- Geen verandering of impact op snelheid
- Er is tijdens de regeneratie van de Raid 5 set redelijk door te werken
Raid 5: de nadelen
- Afhankelijk van de hoeveelheid schijven die je gebruikt valt er altijd de capaciteit van 1 disk weg ivm parity (3 disken systeem: 3 x 200 GB levert dus 400 GB storage op, de andere 200 GB is parity)
- Systeem komt pas tot zijn recht in een Hot swap (power continu on) environment..
Alle Raid configuraties:
- ALTIJD BLIJVEN BACKUPPEN!!!! op externe media.. je zou maar het unieke moment hebben dat in je raid 5 set een 2de schijf ploft tijdens de regeneratie: Schijven worden namelijk max belast in dit process
Wat betekent dit voor DBC
Afhankelijk van het PC gebruik LIJKT MIJ het niet nodig dat je daadwerklijk een Raid config gaat draaien. Je nieuwe pc is mijn inziens krachtig genoeg dat jij dat niet zult merken.. Werk je heel veel met films (grote files) dan is misschien Raid 0 aan te raden, maar dat is een overweging die je maken moet.. Ik heb zelf een Raid Stripe set draaien omdat ik lange tijd wat tragere schijven heb moeten gebruiken (weer ontslagen enzo, weinig geld om toen nieuw en snelle schijven te kunnen halen) Bij opnieuw vervanging / uitbreiding van de disks zet ik ze ook terug in normale mode.
1 schijf dood is dan alleen dat deel van je data weg...
Gebruik je je pc echt heel veel bedrijfsmatig, dan kun je beter een Raid 1 (mirror) draaien.. je pc blijft doordraaien en je gegevens blijven beschikbaar. je downtime word tot een minimum beperkt. Raid 5 is consument technisch niet interessant, Dit vind je terug in het bedrijfsleven.