XXL Nutrition

RAID doen of niet?

(duur) alternatief:
SCSI HD
bvb:
Maxtor Atlas 15K II - vaste schijf - 36.7 GB - Ultra320 SCSI
Capaciteit 36.7 GB
Interfacetype Ultra320 SCSI LVD
Connector 68-pens HD D-Sub
Gegevensoverdrachtsnelheid 320 MBps
Gemiddelde zoektijd 3 ms
Rotatiesnelheid 15000 tpm
Grootte buffergeheugen 8 MB

€173,38 excl. BTW
(€206,32 incl. BTW) :D (duur alternatief zoals ik al zei)

ps: 147gb kost +700 €

Als geld je geen fl**ker uit maakt pak dan 2 raptors in raid 0..

Raid 0 kan je met iedere schijf draaien in principe, het beste van gelijke grootte. Echter ga je alleen extra performance krijgen, geen extra zekerheid. 1 HD-crash en al je data is om zeep. Data wordt namelijk naar beide schijven weggeschreven, en alles staat dus verdeeld op beide schijven.

er zijn recovery tools die zelfs van een gecrashte raidopstelling data kan terughalen, maar idd met RAID0 wordt data gesplitst over 2 hdd's, dus als 1 crashed kun je alles opnieuw installeren en is het een k*twerkje om het terug te halen.

Frenkpie: mijn collega heeft een fysieke crash gehad met 1 HD ...
Er is zelfs een tool die het "2de missende deel" kan re-genereren ... echter duurt dit maar 9 dagen ofzo .. na een dag heeft ie het proces gestopt en in wat er inmiddels terug was gekomen zaten echt leesbare en bruikbare data

Hij heeft het opgelost door een print van de goedwerkende disk over te zetten op de defecte disk (De controller was stuk) en vervolgens het spulletje met een RAW copy programma (die fysieke schijven 1 op 1 copieert) over gezet op een nieuw aangeschafte disk.

De print weer terug gezet op de disk die nog goed was en toen werkte het nog niet. .. Toen heeft ie met nog :eek: een tool de recovery kunnen starten, om daarna vervolgens met get data back, de opgeslagen image te recoveren ... Veel werk, maar het ging om voor hem waardevolle data..

Hij draait nu ook weer op raid.. :)

Ik draai Raid 0 met Samsung 2504C schijfjes a 250 gig het stuk. Zijn redelijk snel maar blijven koel. Heb daarnaast nog een extra harde schijf voor belangrijke data + een server met backup schijven. Het kan mij weinig boeien als de raid0 naar z'n grootjes gaat, ok ik moet wat films enzo opnieuw downloaden maar verder staat alle belangrijke zooi op een andere HD.

Oh ja, wat tegenwoordig gangbaar is op de nieuwe mobo's is een matrix raid. Dat lijkt me ontzettend handig. Het combineert het beste van 2 werelden. Je neemt 2 HD's daarvan gebruik je een deel voor Raid1 en een deel voor Raid0. Dus bijv 2x 250 gig. Van beide gebruik je de 1e 50 gig voor Raid1 (dus safety) en de overige 200 voor raid0. Effectief houd je dan 50 + 200+200 = 450 gig over. Als mijn mobo dit zou ondersteunen , had ik dat ws gedaan.

RAID is voor bedrijfsservers, hoeft voor niks in Hobby PC's te zitten, tenzij je geld teveel hebt (maar dat is mijn mening).

@EricR: Een performanceboost van 70-80% kan je wel vergeten hoor

Wat ik verder nog niemand heb horen zeggen is dat het afhankelijk is of je software RAID vanuit het OS gebruikt (dan komt je hoeveelheid memory en cpu er ook nog eens bij kijken) of een een RAID-controller.
En ook in de type RAID-controllers zit verschil, er zijn er die alle rekenwerk voor zich nemen en zelf geheugen op de controller hebben, en er zijn er die geen geheugen hebben en een simpele processor waardoor er dus performance van je systeem processor en memory gebruikt wordt

Mijn tip, alleen gebruiken als je data niet kritisch/belangrijk is!

Ik draai al 2 jaar in een RAID 0 opstelling. Het levert je ongeveer 1x de snelheid op dan wanneer je met 1 HDD draait. Echter is het wel een gevaar, als je sync-problemen krijgt of een HDD crash. Al je data is dan verdwenen. Een reinstall van windows en applicaties is nog wel snel gedaan, alleen je data ben je kwijt. Daarvoor heb ik 1 extra HDD in mijn pc en af en toe een backup op DVD.

@EricR: Een performanceboost van 70-80% kan je wel vergeten hoor

Zomaar een grafiekje :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nu is inderdaad niet overal de winst 70-80%, maar als je veel bestandsverkeer hebt kan de winst aardig oplopen.

Fixed

Terug
Naar boven