AndroidHealthClinic

'Restaurants verspillen miljoenen euro's aan voedsel'

Guest

verwijderd
10.000 berichten
Waardering
3
[foto]http://www.nu.nl/img.db/734126+s(120!x120!)[/foto]WAGENINGEN - Klanten die hun bord niet leegeten, koks die de aardappelen te dik schillen of voedsel dat bederft; restaurants in Nederland verspillen voor miljoenen door eten weg te gooien. Dat blijkt uit een verkennend onderzoek aan de Wageningen Universiteit en Researchcentrum.

De universiteit berekende dat 51.000 ton voedsel wordt weggegooid. Dit heeft een waarde van 235 miljoen euro.

Voedsel

Een kwart van het ingekochte voedsel in een restaurant verdwijnt bij het afval, concludeert de onderzoeker. Het meeste worden groenten en fruit weggegooid (32 procent). Daarna volgen aardappelen, pasta en rijst (15 procent), vlees (8 procent) en vis (7 procent).

Het geldverlies voor de restaurants is het grootst bij vlees en vis. De inkoopprijs per kilo ligt aanzienlijk hoger dan bij groente en fruit.

Selectief

De klant in een restaurant eet selectief en kiest vooral de kostbare onderdelen uit een gerecht, zoals vlees. Een buffet, waarbij elke gast zelf opschept naar eigen goeddunken, geeft echter meer verliezen dan à la carte, doordat de klant vaak meer opschept dan hij opkan.

Ook komt het voor dat de klant na een reservering niet komt opdagen, waardoor de restauranthouder met de ingekochte spullen blijft zitten.

In de keuken is met name de houdbaarheid van de verse producten een zorgenkindje. Het is voor veel koks moeilijk om goed in te kopen. Bovendien concludeert de onderzoeker, wordt er te weinig rekening gehouden met het weer. Als de inkoop beter wordt afgestemd met de keuken zou het rendement van een bedrijf toenemen.

Vorig jaar boog een platform, in opdracht van het ministerie van Landbouw, zich over de verliezen bij de consument en in de rest van de voedselketen. Daaruit bleek dat er jaarlijks in de totale keten voor zo'n 3 miljard euro aan voedsel wordt weggegooid. Hiervan verdwijnt 2,1 miljard euro in de vuilnisbak bij de consument thuis.

Bron

Ach ja, we hebben allemaal samen hard gewerkt en verdienen wel zo'n leventje :D

handig voor de voedselbanken (niet lullig bedoeld ofzo)

Als BB eten wij natuurlijk altijd ons bord leeg!

en dit is nieuws?

mn hele familie werkt in de horeca, plannen is een b*ch... :o

In Hongkong krijg je een boete als je je bordje niet leegeet in een restaurant.

aan ons zal het idd niet liggen

Ik kijk er niet meer van op, het is typerend voor onze maatschappij dit soort verspilling. Het zal ook maar zijn tijd duren.

jemig, als dit 'nieuws' is, heb je wel met je kop in een papieren zak geleefd de afgelopen decennia.

en dat zal altijd zo blijven

dat bedrag wil ik jaarlijks wel gestort krijgen hoor :D

moeite met bordje leeg eten zou zeggen schep nog eens op in de meeste restaurants(alhoewel ben ooit steppegras gaan eten en dat was echt veel)

ik heb dus een tijdje in een restaurant gewerkt waar de klant dan zn eige vlees mocht bbqen.. aan het einde van de week (zondag avond) werd al het vlees van die week weg geflikkerd.. KILOOOOO's echt veel!
dat was zo raar om te zien de 1e keer!
daar konden zoveel mensen nog van eten.. heb ze ook gezegd dat ze iets moesten regelen met een voedsel bank maar die was er niet in onze plaats.

hoeveel daklozen kun je voeden met die etensresten die nu zomaar worden weggegooid??
:(

hoeveel daklozen kun je voeden met die etensresten die nu zomaar worden weggegooid??
:(

Dat ligt toch vooral aan de mensen zelf hoor..Ik werk ook in een restaurant, toch als je kijkt wat er terug komt dat mensen niet eten.. Echt TE VEEL gewoon, dat snap ik dan weer niet.. Niet alles op kunnen oké, maar soms hebben ze echt 1 hapje van het vlees genomen, 2 aardappeltjes en dat was het

Dat ligt toch vooral aan de mensen zelf hoor..Ik werk ook in een restaurant, toch als je kijkt wat er terug komt dat mensen niet eten.. Echt TE VEEL gewoon, dat snap ik dan weer niet.. Niet alles op kunnen oké, maar soms hebben ze echt 1 hapje van het vlees genomen, 2 aardappeltjes en dat was het

Dat begrijp ik nou niet he, het vlees is veelal toch het hoofdbestanddeel van een menu, op basis waarvan je beslist. Je zou juist méér vlees moeten krijgen en wat minder van die culinair gekwanselde salades. Iets wat vooralsnog alleen in Duitsland lijkt te gebeuren.

En men zou de menukaart wat gedetailleerder moeten beschrijven en klanten dienen te vragen wat ze niet lusten, voorkomt alweer een hoop weggooierij.

"Piet! Tafel 16 nr. 18, 12, 9 en 6!" Is natuurlijk wat sneller gezegd dan "Piet! Tafel 16 nr 18 met witte bruine rijst in plaats van witte en zonder dressing op de salade, nr 12 met patat in plaats van gebakken aardappels en zonder tomaat, nr 9 met extra mayonaise en geen uitjes en nr 6 moet eigenlijk gewoon patat met een frikadel zijn."

10 tegen 1 dat het gros van de mensen die vieze salades voor driekwart laten liggen.

Gewoon de groenten zelf op laten scheppen aan een buffet, mensen letten daarmee heus wel op dat ze niet teveel nemen maar een "keurige portie", behalve de salade-freaks dan. Het konijnenvoer wat dán op het bordje belandt wordt dan wel opgegeten.

En niet bijvullen die bakken tot ze leeg zijn.

Duck, als je nou gewoon in een fatsoenlijk restaurant gaat eten i.p.v. een vreetschuur ;) Of misschien toch maar naar een vreetschuur gaan, zo'n zoveel je kan eten tent is misschien wat.

Beetje restaurant probeert er wat van te maken, dan moet je natuurlijk niet aankomen met meer vlees en minder gekwanselde zaken.

Terug
Naar boven