MuscleMeat

Riem of niet ?

SvD1989

Cool Novice
Waardering
3
Lengte
1m84
Massa
117kg
Vetpercentage
17%
Ik hang nu al een half jaar vast bij mijn deadlift en mede omdat als ik zwaar ga mijn onderrug soms stijf wordt. Loop inmiddels bij fysio en heb goede en slechte dagen met dl en ook squat. Gemiddeld op een goede dag trek ik nog steeds 240/250 met dl zonder riem, maar dat is dus al een half jaar zo en voel dat er echt wel meer in zit maar mijn onderrug wil niet altijd mee werken. Zou een riem kunnen helpen om eindelijk weer wat omhoog te gaan of kan ik beter wat andere oefeningen pakken om mee te beginne dat mijn rug en core meer aansterkt nog ? Nog nooit een riem gebruikt omdat ik mijn rug en core eerst zo sterk mogelijk wilden hebben maar mischien dat ik nu op een gewicht zit dat het noodzakelijk is ?

Ik hang nu al een half jaar vast bij mijn deadlift en mede omdat als ik zwaar ga mijn onderrug soms stijf wordt. Loop inmiddels bij fysio en heb goede en slechte dagen met dl en ook squat. Gemiddeld op een goede dag trek ik nog steeds 240/250 met dl zonder riem, maar dat is dus al een half jaar zo en voel dat er echt wel meer in zit maar mijn onderrug wil niet altijd mee werken. Zou een riem kunnen helpen om eindelijk weer wat omhoog te gaan of kan ik beter wat andere oefeningen pakken om mee te beginne dat mijn rug en core meer aansterkt nog ? Nog nooit een riem gebruikt omdat ik mijn rug en core eerst zo sterk mogelijk wilden hebben maar mischien dat ik nu op een gewicht zit dat het noodzakelijk is ?

Een riem kan -mits je een goede hebt en deze correct gebruikt- tot een hogere maximum lift leiden.
Als dat puur het doel is, kun je wellicht met riem 10-20kg meer omhoog krijgen met de deadlift.

Om je deadlift kracht-potentieel te verbeteren blijft een hoger Volume aanpak met submaximale gewichten beter. Veel sets van 1-5 reps met 75-85% 1RM e.d. dus.

Doe dit dan zonder belt en gebruik deze alleen als je je max weer eens gaat testen (= gewichten boven de 85-90% 1RM)

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe meestal 5x3 op dl dus kan is afwisselen met 3x5 ofzo veel hoger in reps kom ik niet alleen met warming up.
Train indd meer voor kracht.

Nog goede suggesties voor een riem en waar ik die kan halen/bestellen ?

Ik doe meestal 5x3 op dl dus kan is afwisselen met 3x5 ofzo veel hoger in reps kom ik niet alleen met warming up.
Train indd meer voor kracht.

Er zijn talloze effectieve variaties van ramping en wave loading waarmee je nog heel lang kunt vermaken.
Zoek maar eens op die termen op T-nation bijvoorbeeld, staan wel een paar aardige artikelen van Ian King en Christian Thibodinges.

Nog goede suggesties voor een riem en waar ik die kan halen/bestellen ?

Nope, ik niet, want ik train volstrekt riemloos.

Wellicht een van de andere dikke powerlifters op dit board? ;)

Er zijn talloze effectieve variaties van ramping en wave loading waarmee je nog heel lang kunt vermaken.
Zoek maar eens op die termen op T-nation bijvoorbeeld, staan wel een paar aardige artikelen van Ian King en Christian Thibodinges.

Zal is even rustig gaan lezen.

Bedankt in elk geval (Y)

Nope, ik niet, want ik train volstrekt riemloos.

Wellicht een van de andere dikke powerlifters op dit board? ;)

Haha dat wel een optie ja !:D

Ook oefeningen doen die je deadlift ondersteunen of een deel vd lift.
Stel je hebt moeite met de bar vd grond krijgen, doe dan deficit deadlifts.
Moeite met lockout doe dan block of rack pulls.
Deze kun je doen met een wat lichter gewicht na je gewone werkset of
als je helemaal toast bent na de werkset op een andere dag in de week.
Dus 1 dag doe je je gewone lift, de andere bijv deficit DL.

Je kan ook eens een andere variant gebruiken. Dus ipv conventional sumo
of andersom. Of de ene dag conv en de andere dag sumo.

En idd niet constant 90-100 van je RM gebruiken.

Glute ham raises zijn in het algemeen goed om je DL te ondersteunen.

Heb je al eens Wendler 5/3/1 geprobeerd?

Mss je hele schema even posten?

Ook oefeningen doen die je deadlift ondersteunen of een deel vd lift.
Stel je hebt moeite met de bar vd grond krijgen, doe dan deficit deadlifts.
Moeite met lockout doe dan block of rack pulls.
Deze kun je doen met een wat lichter gewicht na je gewone werkset of
als je helemaal toast bent na de werkset op een andere dag in de week.
Dus 1 dag doe je je gewone lift, de andere bijv deficit DL.

Je kan ook eens een andere variant gebruiken. Dus ipv conventional sumo
of andersom. Of de ene dag conv en de andere dag sumo.

En idd niet constant 90-100 van je RM gebruiken.

Glute ham raises zijn in het algemeen goed om je DL te ondersteunen.

Heb je al eens Wendler 5/3/1 geprobeerd?

Mss je hele schema even posten?

Meer dan vaak heeft een slechte lockout, of slechte lift off niet te maken met een zwak deel van de lift, maar met een verkeerde startpositie. Dus zomaar adviseren allerlei assistance te gaan doen is nutteloos en dom, zonder bijvoorbeeld eens een filmpje te hebben gezien.

Bedankt voor de adviezen.

Ik ga in elk geval wat vaker afwisselen met me sets/reps en sumo op sommige dagen erbij pakken.

Meer dan vaak heeft een slechte lockout, of slechte lift off niet te maken met een zwak deel van de lift, maar met een verkeerde startpositie. Dus zomaar adviseren allerlei assistance te gaan doen is nutteloos en dom, zonder bijvoorbeeld eens een filmpje te hebben gezien.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Stap 1 is zorgen dat de techniek in orde is. Ik ging er wat makkelijk van uit dat TS met zijn stats een juiste techniek heeft. Maar er is bijna altijd wel iets te verbeteren.

Terug
Naar boven