Fitness Seller

Rippetoe vragen

Dydoo

Novice
Waardering
0
Hallo,

Na een half jaar een splitschema thuis doen met dumbbells ben ik nu sinds een week begonnen aan het Rippetoe schema. Mijn schema is:

A
Squat 3x5
Bench press 3x5
Deadlift 1x5
Chin ups 3xfailure

B
Squat 3x5
Shoulder press 3x5
Bent over rows 3x5
Dips 3xfailure

Ik heb nu een paar vragen over dit schema:
-Mijn sportschool heeft voor het squatten en benchen alleen maar een halter die vastzit. Is dit een groot probleem? Volgens mij is vrij gewicht namelijk veel beter voor je core.
-Voor de oefeningen met een losse barbbell heeft mijn sportschool alleen maar zo'n kronkelige halter, is dit een probleem?
-Ik kan geen dips doen, als ik dips doe krijg ik heel erg last van mijn borst. ik heb het opgezocht en het is een vaker voorkomend (volgens mij erfelijk )probleem. Kan ik een andere oefening doen die vergelijkbaar is met dips? (bijv. weighted push-ups/bench dips)

Bench dips en anders dip machine als je die daar wel hebt?

decline bench press

Hallo,

Na een half jaar een splitschema thuis doen met dumbbells ben ik nu sinds een week begonnen aan het Rippetoe schema. Mijn schema is:

A
Squat 3x5
Bench press 3x5
Deadlift 1x5
Chin ups 3xfailure

B
Squat 3x5
Shoulder press 3x5
Bent over rows 3x5
Dips 3xfailure

Ik heb nu een paar vragen over dit schema:
-Mijn sportschool heeft voor het squatten en benchen alleen maar een halter die vastzit. Is dit een groot probleem?
Iedereen zal zeggen dat een losse halter beter is, maar als je die keuze niet hebt zul je het er mee moeten doen.
Gewoon flink buffelen dan zal de schade wel meevallen. ;)
Hebben ze dumbbells?
Met dumbbells kun je namelijk heel goed trainen, en hebben de voordelen van de losse halter, en dan nog wat.

Volgens mij is vrij gewicht namelijk veel beter voor je core.
Dat is zo, maar geen probleem hoor.
Zeker als je dumbbells tot je beschikking hebt.

-Voor de oefeningen met een losse barbbell heeft mijn sportschool alleen maar zo'n kronkelige halter, is dit een probleem?
Dat is ook niet echt ideaal...
Ik hoop wel dat de contributie extreem laag is, want het lijkt zo langzamerhand helemaal nergens meer op...

-Ik kan geen dips doen, als ik dips doe krijg ik heel erg last van mijn borst. ik heb het opgezocht en het is een vaker voorkomend (volgens mij erfelijk )probleem. Kan ik een andere oefening doen die vergelijkbaar is met dips? (bijv. weighted push-ups/bench dips)
Met dips between benches zul je dat probleem niet hebben denk ik.
Hebben ze dumbbells..?

Ja dat is zuur man. Toen ik begon met trainen kon ik kiezen uit 2 sportscholen. Was bijna gaan trainen bij eentje zonder benchpress en dumbbells tot 20 kg. Dacht toen nog dat dat extreem zwaar was dus zodoende. Gelukkig toch maar voor de betere sportschool gekozen omdat die iets goedkoper was :P.

Ik vermoed dat ze daar ook geen zware dumbbells hebben? In dat geval zou ik voor 200 euro aan schijven en verstelbare dumbbells bestellen bij 1 van de board sponsoren, en dan thuis gaan trainen.

EDIT: Als je daar zelfs moet gaan deadliften met een EZ-bar, zou ik me geld terug vragen! Hoe kun je dat een sportschool noemen.

Laatst bewerkt:
Ja, maar als je die niet hebt doe je het gewoon met dumbbells. ;)

Dat kan je in het begin met weinig gewicht wel even proberen, maar zal niet echt ideaal blijken te zijn.
Ga liever naar die andere sportschool. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Deze sportschool heeft in het begin een opzegtermijn van 3 maanden :(. Hierna ga ik misschien na een andere sportschool, maar kan ik tot die tijd wel doorgaan met rippetoe? Ik kan misschien ook weer een 3-daagse split gaan doen die meer met dumbbells werkt. Ze hebben wel heel wat machines op deze sportschool dus misschien kan ik daar ook 1 of 2 van gebruiken.

Als je besloten hebt om Rippetoe te doen, ga je toch niet opeens een split doen..? :dunno:

---------- Toegevoegd om 23:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:34 ----------

Hoeveel doe je op de Squat, Bankdrukken & deadlift?

• Topic Starter Topic Starter
Echt heel weinig, ben net 3 keer geweest en van de instructeurs mocht ik in het begin niet zo heel veel. Dit leek mij ook niet echt erg omdat rippetoe toch elke workout met 5 kg verhoogd. Maar ik doe nu 35 kg squat, 40 kg bench en 30 kg deadlift... Zoals ik al zei, echt heel weinig. Maar volgende week gaat bijv. de squat al met 15 kg omhoog dus ik denk/hoop dat dat niet heel veel uitmaakt.

De Squat op één week bijna 50% omhoog..?!!!!

Ik zou naar een andere sportschool gaan, google gewoon ff, vraag aan je ouders over sportscholen in de buurt, kwam er zelf ook achter dat er 4 in de buurt waren terwijl ik er wist van 1 xD. Misschien hebben ze bij jullie een machine voor hulp bij optrekken en dippen? Dat er tegengewicht je omhoog duwt vanuit een stoeltje? Daar kun je prima op dippen. Denk dat het probleem is dat je je rug niet recht houdt en dat je te wijd dipt, dus de lengte tussen je twee handen klein houden. Succes ermee! Ik doe ook nu bijna 2 maanden aan Rippetoe en het bevalt me wel!

Terug
Naar boven