XXL Nutrition

Scheefwonen aanpakken?

PatrickvH

Freaky Bodybuilder
Waardering
342
Lengte
1m85
Scheefwonen, oftewel mensen die hun zuurverziende centen willen besparen op wonen worden gecriminaliseerd door termen als "scheefwonen aanpakken" alsof het een misdaad is.

Zijn gewoon mensen die wat geld willen besparen op woonkosten ipv de hoofdprijs betalen.

Het zou natuurlijk mooi zijn als er een goede doorstroom is bij de sociale huurwoningen, maar moet dit door discriminatie en het criminaliseren van mensen met wat meer inkomsten die hierop willen besparen?

Maatregel zou zijn dat deze mensen maximaal 5% meer gaan betalen op hun woning.
De belastingdienst heeft de privacy van deze mensen al geschonden door inkomstengegevens naar de woningcoperaties door te snitchen.
Gelukkig heeft de rechter dat nu tijdelijk stop gezet en de belastingdienst op de vingers getikt.

Heb zo mijn vermoedens, maar wat vind dbb hier van?

Edit: nog even een linkje met extra feiten http://nos.nl/artikel/361578-kamer-achter-aanpak-scheefwonen.html

Kak idee van de belastingeikels
Als je een dik inkomen wilt hebben maar liever in een kartonnen doos woont en je geld uitgeeft aan Ferrari ofzo... prima toch?

• Topic Starter Topic Starter
Als je een dik inkomen wilt hebben maar liever in een kartonnen doos woont en je geld uitgeeft aan Ferrari ofzo... prima toch?

Vind ik wel ja, maar de overheid heeft zich verheven tot de god van de maatschappij en vind kennelijk dat het als enige weet wat goed voor de mens is :)

Zoveel wordt er niet aangepakt, het is hooguit een versnelde gang naar de maximaal redelijke huurprijs. Het is ook symbool politiek in feite omdat je er niet de doorstroming mee verbeterd, iemand die nu scheefwoont komt alleen nog in aanmerking voor een woning met een geliberaliseerde huur en die huur ligt voor een vergelijkbare woning als nu wordt gehuurd ten alle tijde hoger.

Wat betreft de privacy van huurders, de belastingdienst heeft alleen een staatje verstrekt waaruit duidelijk wordt dat het inkomen op het adres boven de € 43.000 ligt. Er worden geen gegevens van individuele personen verstrekt of gegevens over de hoogte van het inkomen.

Zoveel wordt er niet aangepakt, het is hooguit een versnelde gang naar de maximaal redelijke huurprijs. Het is ook symbool politiek in feite omdat je er niet de doorstroming mee verbeterd, iemand die nu scheefwoont komt alleen nog in aanmerking voor een woning met een geliberaliseerde huur en die huur ligt voor een vergelijkbare woning als nu wordt gehuurd ten alle tijde hoger.

Wat betreft de privacy van huurders, de belastingdienst heeft alleen een staatje verstrekt waaruit duidelijk wordt dat het inkomen op het adres boven de € 43.000 ligt. Er worden geen gegevens van individuele personen verstrekt of gegevens over de hoogte van het inkomen.

Symbool politiek zouden ze strafbaar mogen stellen wat mij betreft. :)

Symbool politiek zouden ze strafbaar mogen stellen wat mij betreft. :)

Haha idd. Sowieso te idioot voor woorden dit 'idee'. Allemaal spasmen van een politieke elite die alleen nog maar loopt te calculeren waar er centjes vandaan te schrapen valt.

Het is heel simpel, er zijn te weinig goedkope huurwoningen, daardoor zijn er veel ''scheefwoners''. Dit pak je aan door meer goedkope huurwoningen te bouwen.

Ik wil straks ook graag een klein goedkoop huis huren, ook als ik een ton per jaar verdien. Hoewel ik de kans klein acht dat ik ooit zoveel verdien, maar het gaat om het idee.

Zorg dan voor meer sociale huurwoningen!

Hier heb je in veel wijken met goedkopere woningen trouwens minimum inkomenseisen, schaf die dan ook af.

Gaat het hierbij niet om sociale huurwoningen (via wooncoöperatie)?
Lijkt me logisch dat je daar niet goedkoop gaat zitten huren wanneer je een dik salaris hebt. Subsidies zijn er toch niet om de rijken nog rijker te maken maar om de zwakken te helpen of begrijp ik het nu niet meer?

Lijkt me logisch dat je daar niet goedkoop gaat zitten huren wanneer je een dik salaris hebt. Subsidies zijn er toch niet om de rijken nog rijker te maken maar om de zwakken te helpen of begrijp ik het nu niet meer?

En jij denkt dat mensen vertrekken als de huur versneld wordt opgetrokken naar de maximaal redelijke huurprijs? Het alternatief voor die huurders is een huurwoning in de vrije sector of een koopwoning, in de meeste gevallen zijn ze dus duurder uit als ze vertrekken. Kan je beter blijven zitten in de woning die bij mutatie overigens net zo goed in veel gevallen wordt naar de maximaal redelijke huurprijs (huurharmonisatie).

Dus waar nu een 'scheefwoner' woont komt na mutatie dan iemand uit de doelgroep te wonen die door de huurharmonisatie beroep zal moeten doen op huurtoeslag of vanaf 2013 of 2014 op de pot die de woningcorporaties ter beschikking moeten stellen ter (gedeeltelijke) vervanging van de huurtoeslag. Op termijn leveren deze maatregelen dus amper wat op, het is hooguit een herverdeling van middelen.

Zolang het niet gaat ten koste van mensen die niets anders kunnen betalen dan die kartonnen doos heb ik er geen problemen mee. Probeer maar iets voor dat geld in de vrije sector te vinden. Maar om die mensen nu te subsidiëren terwijl er genoeg mensen zijn die geen betaalbare woning kunnen vinden lijkt mij ietwat onrechtvaardig. Laat ze dan maar de volle mep betalen.

Daar gaat het om ja :)
Die krijgen sowieso al geen huursubcidie omdat ze boven een bepaalt inkomen zitten, dus die vlieger gaat al niet op.

Vind zelfs heel verstandig van die mensen dat ze niet te duur willen wonen en geld achter de hand willen houden.
De trend waarin mensen steeds luxer en ruimer willen leven (status nastreven) zorgt voor de financiele problemen, de "scheefwoners" denken juist beter na over hun vaste lasten.

Zolang het niet gaat ten koste van mensen die niets anders kunnen betalen dan die kartonnen doos heb ik er geen problemen mee. Probeer maar iets voor dat geld in de vrije sector te vinden. Maar om die mensen nu te subsidiëren terwijl er genoeg mensen zijn die geen betaalbare woning kunnen vinden lijkt mij ietwat onrechtvaardig. Laat ze dan maar de volle mep betalen.

Ik zie hier een probleem. Teveel mensen die een goedkope huurwoning willen. Wat gaan we doen? We verhogen de huur voor mensen met meer inkomen. FOUT
Wat moeten we doen? Meer goedkope huizen regelen.

Dit land is al verdoet door leentokkies met aflossingsvrije hypotheken van 2/3/4/5 ton. Laten we de mensen die daadwerkelijk nadenken over hun woonlasten daar niet meer lastig vallen.

Juist. De illusie van de doorstroom heb ook ik niet maar laat ze maar gewoon dik geld betalen als ze daar lekker wonen. Van mij mag voor die mensen de huur aanzienlijk omhoog, kijken of ze er dan nog zo graag blijven wonen.

En willen deze mensen echt geld achter de hand houden kunnen ze beter hun geld investeren in eigen vermogen (koophuis) dan geld over de balk smijten waar ze nooit iets meer van terugzien (huur).

Ten eerste gaat de huur op langere termijn niet dik omhoog, de huur kan namelijk alleen opgetrokken worden naar de maximaal redelijke huurprijs die gekoppeld is aan het aantal punten in het woningwaarderingsstelsel (EPA-label verrekend).

Ten tweede worden huren in veel gevallen al opgetrokken naar die maximaal redelijke huurprijs als een woning gemuteerd wordt (huurharmonisatie).

Het enige wat er nu gebeurt is om de zittende huurder versneld een huur te geven die anders bij huurharmonisatie ook was ingevoerd. Het bezit wordt er niet betaalbaarder door, de doorstroming wordt niet bevorderd. Het enige wat gebeurt is dat de aanspraak op huurtoeslag op een compensatiepot van de corporaties zelf meer wordt aangesproken. Een hoop geschuif met middelen dat totaal niks oplost in de praktijk, buiten dan een groep huurders die niet worden aangespoord om te vertrekken maar om juist te blijven zitten. Het alternatief is altijd duurder namelijk.

Juist. De illusie van de doorstroom heb ook ik niet maar laat ze maar gewoon dik geld betalen als ze daar lekker wonen. Van mij mag voor die mensen de huur aanzienlijk omhoog, kijken of ze er dan nog zo graag blijven wonen.

En willen deze mensen echt geld achter de hand houden kunnen ze beter hun geld investeren in eigen vermogen (koophuis) dan geld over de balk smijten waar ze nooit iets meer van terugzien (huur).

Wat is er in jouw jeugd gebeurd dat je zo'n hekel hebt aan andere en hun niks gunt?
Destructieve manier van denken heb jij.

Is ook totale onzin wat je uitkraamt, zit geen logica in, laat staan enige vorm van verstand.

Sinds wanneer is een huis een goede investering? Dat is het al een hele tijd niet meer. :roflol:

Huur betalen een betere investering dan? :lol:

Goedkoop huren is inderdaad prima, maar aangezien jij geen één reden kan verzinnen om huren te verkiezen boven kopen ben je sowieso vrij retarded.

Ik zal je helpen. Als je een huis huurt kan je daar vrij snel weer vanaf, heel handig als je niet 50 jaar op dezelfde plek wil wonen. Als je een huis koopt is dit een stuk lastiger, vooral omdat de huizenprijzen lachwekkend hoog zijn. Je maakt dus altijd verlies. :thumbup:

Huur betalen een betere investering dan? :lol:

Wel eens van de naam woonLASTEN gehoord?
Huren is dan wel is waar geen investering, in veel gevallen wel maar 1/3 1/2 van de kosten tegenover kopen.

Iedereen probeert kosten/lasten te drukken of jij niet, betaal jij graag voor alles te veel? :D

---------- Post toegevoegd Mon 16 Apr 2012 om 15:23 ----------

Goedkoop huren is inderdaad prima, maar aangezien jij geen één reden kan verzinnen om huren te verkiezen boven kopen ben je sowieso vrij retarded.

Ik zal je helpen. Als je een huis huurt kan je daar vrij snel weer vanaf, heel handig als je niet 50 jaar op dezelfde plek wil wonen. Als je een huis koopt is dit een stuk lastiger, vooral omdat de huizenprijzen lachwekkend hoog zijn. Je maakt dus altijd verlies. :thumbup:

Vergeet de dubbele lasten vaak niet omdat je huis niet altijd weg is zodra je ergens anders intrekt, vaak staat het nog lang te koop.

Snappen mensen als mc.chick niet, die horen wat populistisch gelul op tv over "het kwaad" en nemen dat klakkeloos aan.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven