XXL Nutrition

schema maken

sjonny1989

Novice
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
hallo,

Ik ben mij enige tijd aan het verdiepen geweest in voeding sporten en dergelijke
Echter vind ik dat mijn eigen schema toch niet helemaal goed is
Mijn eiwitten schommelen tussen de 120 en 150gram per dag en de koolhydraten ongeveer 270 en 290 per dag.
Nou heb ik koolhydraten nodig voor energie maar is dit niet een beetje aan de hoge kant

hier heb ik ff de maandag

MAANDAG kcal eiwit koolh
Ontbijt 2x snee met kipfilet komkommer 257 27 28
brinta met mager melk 399 15,2 78,9

tussendoor 1xwortel 43 1 10,1
appel 60 1 14
2xplakje kipfilet 6 1 1

Lunch noodles 90 1,5 12
2xsnee appelstroop 196 6 28
2xplakje kipfilet 6 1 1

Tussendoor kiwi 24 0 6
1xwortel 43 1 10,1

Avondeten rijst met kip 450 55 10
Yoghurt muesli 416 10,5 73

Laatste hap eiwitshake 214 50,2 2,2
Blikje tonijn 113 27 1,1

Totaal 2210 172,3 273,2

schema is nu niet zo netjes qua opbouw maar het lukte ff niet ctrl+c en plakken duss dan zo maar ff
ik sport elke dag eigenlijks wel nooit 2 dagen achter elkaar de zelfde spiergroepen

graag hoor ik van jullie wat ik nu het beste kan doen

Gebruik deze richtlijnen:

Bereken hier je onderhoud: http://www.giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte
Als je wil aankomen, voeg hier 250-500 kcal aan toe. Hou wel de weegschaal in de gaten, probeer 0,1-0,3kg per week aan te komen.
Als je wil afvallen, haal je er 500 kcal vanaf. Probeer 0,4-0,5kg per week af te vallen.
Onthoud dat dit een schatting is. Je kan er compleet naast zitten, en je onderhoud overschatten of onderschatten. Zorg dat je je richt op de bovengenoemde richtlijnen en eet zodoende iets meer of iets minder als het niet lukt.

Eiwitten: 1,8-2,2g per kg lichaamsgewicht (bij het afvallen raad ik je aan iets hoger te zitten). Probeer zoveel mogelijk hoogwaardige eiwitten te eten (eieren, zuivel, vlees, whey).
Vetten: minstens 30% van je totale dieet. Eet voornamelijk verzadigde en enkelvoudig onverzadigde vetten, en een kleine hoeveelheid essentiele vetten (omega 3 (DHA) en omega 6 (AA)).
Vul de rest van je calorieën in zoals jij dat wil (voornamelijk vetten en koolhydraten). Koolhydraten voor energie tijdens de trainingen, vetten voor je gezondheid en hormoonproductie bijvoorbeeld.

Goede voedingsproducten naar mijn mening: melk (volle), vlees (vet of mager), eieren, noten/pinda's, olijfolie, vis, roomboter, kokosnootolie, brinta/havermount, rijst, pasta, brood, aardappelen, groentes, fruit
Supplementen suggesties (niet verplicht, wel goede aanvulling): multivitamine (ijzervrij), vitamine D (5000 IU, in de winter), omega-3, creatine, vitamine C (3-6x 500 mg p/d)
Voedingstiming: het maakt geen verschil of jij je voeding in 2, 3, 6 of 8 maaltijden over de dag verdeeld. Doe dit naar eigen voorkeur, en zorg dat het er voor zorgt dat je je lekker voelt tijdens het trainen.

Ideaal gezien bouw je je voeding op volle melk, eieren en (vet) vlees. Dan voeg je een hoeveelheid complexe koolhydraten toe die genoeg is om je training te ondersteunen, en wat visolie (minstens 300mg DHA per dag). Verder kun je eventueel noten, olijfolie/boter, groente en/of fruit toevoegen.

Je kunt dit lege schema gebruiken om op weg te komen: [Link niet meer beschikbaar]
Preciezere voedingswaardes vind je hier: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/ & http://nutritiondata.self.com/

Terug
Naar boven