MuscleMeat

Shocking News Schulden als % van bnp: België en Nederland bij de slechtste leerlingen van de klas

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
België en Nederland horen bij de slechtste leerlingen van de klas wat totale schulden als % van bnp betreft.

Ter info voor je de grafiekjes bekijkt:
- 85% ziet men als onhoudbaar voor overheidsschulden
- 90% schulden voor bedrijven vormt ernstige rem op de groei
- 85% is de grens voor huishoudens

Overheidsschulden als % van bnp

Hier doet België het zeer slecht, en Nederland beter:

Govt%20Debt%20Total.jpg

Totale schulden bedrijven als % van bnp:

Ook hier hoort België bij de toppers:

Corporate%20Debt%20Total.jpg

Totale schulden van huishoudens als % van bnp

Hier doet Nederland het zeer slecht, en België weer beter:

Household%20Debt%20Total.jpg

Totale niet-financiële schulden als % van bnp:

Total%20Debt%20Consolidated.jpg

Bron: zerohedge.

Rapport voor België en Nederland: gebuisd en gezakt.

Lijkt me dat die schuld van huishoudens vooral door de woningmarkt komt. (Erg dure huizen, grote hypotheken)

Ook hebben Nederlanders volgens mij veel meer spaargeld en pensioen opgebouwd, wat die schuld dus een stuk minder erg maakt. Denk dat dat cijfer op zichzelf erg weinig zegt.

Lijkt me dat die schuld van huishoudens vooral door de woningmarkt komt. (Erg dure huizen, grote hypotheken)

Ook hebben Nederlanders volgens mij veel meer spaargeld en pensioen opgebouwd, wat die schuld dus een stuk minder erg maakt. Denk dat dat cijfer op zichzelf erg weinig zegt.

Het zegt dat woningmarkt compleet verrot is en dat er teveel geld wordt betaald dat er niet is voor een paar stenen. Spaargeld is wel goed inderdaad, pensioenfondsen zijn gevuld, maar met de aankomende vergrijzing binnen no time leeg.

Ik vraag mij trouwens af of die overheidsschuld klopt. We staan ineens op 76%, vorig jaar was dit nog rond de 64/65. Het begrotingstekort was lang geen 10% afgelopen jaar.

Het zegt dat woningmarkt compleet verrot is en dat er teveel geld wordt betaald dat er niet is voor een paar stenen. Spaargeld is wel goed inderdaad, pensioenfondsen zijn gevuld, maar met de aankomende vergrijzing binnen no time leeg.

Ik vraag mij trouwens af of die overheidsschuld klopt. We staan ineens op 76%, vorig jaar was dit nog rond de 64/65. Het begrotingstekort was lang geen 10% afgelopen jaar.

Zo werkt dat rekensommetje niet. Het is gewoon staatschuld / bbp.

Staatsschuld is opgelopen (392 miljard naar 403 miljard), bbp is wat gekrompen... weet niet of je dan op 76% uitkomt. Zou inderdaad 13 procentpunt stijging in 2 jaar zijn.

Laatst bewerkt:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Schuldquote verloop in Nederland.

Had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht.

Mag je hier ook die lullen bijrekenen die 3 jaar in de sanering zitten en dan hun schulden kwijtgescholden krijgen?

De Nederlandse staat is rijk en de bevolking arm en in België is de staat arm en de bevolking rijk want de Belg staat bekend als de grootste spaarder.

M.a.w. België kan perfect de staatsschuld laten verdwijnen als ze het geld van de bevolking zouden afnemen. Ik vind dat België er dan ook stukken beter voor staat dan Nederland.

Kun jij vinden maar het is absoluut niet waar.

De rente op staatsobligaties die Belgie betaald is nog steeds hoger dan de rente die Nederland betaald. Dit heeft te maken met kredietwaardigheid en hoe groot de kans is dat een land aan zijn schuldverplichtingen kan voldoen.
De mensen die hier verstand van hebben zeggen dus dat Nederland (dat op dit moment zelfs 0% rente betaald) er beter voor staat dan belgie op het gebied van hun staatsschuld.

Aan het effectief rendement wat u ontvangt op een staatsobligatie, kunt u eenvoudig de gezondheid van een land aflezen.

http://www.staatslening.info/

____

Laatst bewerkt:
Ziet er somber uit allemaal.
Jammer dat de goeden onder de kwaden lijden.

• Topic Starter Topic Starter
De Nederlandse staat is rijk en de bevolking arm en in België is de staat arm en de bevolking rijk want de Belg staat bekend als de grootste spaarder.

M.a.w. België kan perfect de staatsschuld laten verdwijnen als ze het geld van de bevolking zouden afnemen. Ik vind dat België er dan ook stukken beter voor staat dan Nederland.
Spaargeld afnemen? De regering kan alleen de belastingen verhogen of meer lenen van de bevolking. De belastingen verhogen heeft een negatieve impact op de economie en wat een regering kan lenen van de bevolking is vaak maar heel beperkt. Bovendien moeten die leningen ook ooit weer terugbetaald worden (de rente is voor België niet zo gunstig). België staat er duidelijk nog wat slechter voor dan Nederland. Het voordeel voor de Belgen is dat ze in een crisis op hun spaargeld kunnen steunen. Als de Belgische regering slim is vermindert ze drastisch de overheidsuitgaven (sociale zekerheid e.d.). Helaas zal dat niet gebeuren met een Di Rupo aan het roer.

Uhm, waarom staat Griekenland 'goed' in de grafieken waar wij 'slecht' bezig zijn en andersom?

• Topic Starter Topic Starter
Uhm, waarom staat Griekenland 'goed' in de grafieken waar wij 'slecht' bezig zijn en andersom?
Hoge overheidsschulden en hun leningen niet meer kunnen betalen. Als de markt vertrouwen verliest schiet de rente omhoog en komt een land in de problemen. Daar blijven wij voorlopig van gespaard. Maar de volgende in rij is Spanje, dan Italië, en België kan zo ook aan de beurt komen als het steeds slechter gaat.

Terug
Naar boven