MuscleMeat

slecht slapen welke pillen minst schadelijk

Misschien wat ouderwets maar een grote mok met warme melk en honing doet bij mij wonderen.

Jongens toch, moraalridders. Ik vind dat elk gezin wel een klein farmacietje in huis zou moeten hebben.
Alle -pammetjes moet je eens onderzoek naar doen, want die verschillen (in halfwaardetijd) enorm van elkaar. Valium moet je dus al niet nemen 's avonds of je bent pas in de namiddag er weer met je kop bij.
Alprazolam (xanax) zou je kunnen nemen, omdat dat kortwerkend is, maar aan de andere kant is het ook relatief mild en zal het misschien niet genoeg zijn om je in slaap te wiegen.

Zolpidem is in tegenstelling tot de meeste -pammetjes geen kalmeermiddel, maar echt een slaapmiddel. Je dokter zal je dan ook duidelijk zeggen dat je die pil moet nemen en meteen in je bed moet kruipen i.p.v. nog een beetje tv te kijken (wat je bvb. wel met valium en xanax kunt doen).
Als je toch wakker blijft, dan is het effect van zolpidem héél onvoorspelbaar: de ene keer word je er gewoon chill van zoals bij de benzo's, de andere keer lig je te trippen in je zetel en komt je tv tot leven. (srs)
Ook kun je vaak wakker worden met het gedacht dat je goed geslapen hebt met je één zolpidempje, maar dan merk je later dat je er eigenlijk 10 genomen hebt en allerlei oude vrienden hebt zitten bellen in het midden van de nacht. Serieus, het internet staat vol met zulke verhalen en ik heb er zelf ook al ervaring mee.

Probleem is dat ze héél verslavend zijn, die benzo's, zowel psychologisch (al na een paar dagen) als lichamelijk (na een paar weken). Probeer maar eens in slaap te vallen zonder als je de vorige 3 nachten wel gebruikt hebt om te slapen.
En neem je valium ofzo bijvoorbeeld elke dag voor 2-3 weken (wat bvb. mogelijk is als er een dierbare van je overleden is ofzo), wel dan zit je al met ontwenningsverschijnselen.

Laatst bewerkt:
Ik zelf heb 10 jaar lang enorm veel last gehad van insomnia.
Toen het op zijn ergst was, heb ik eens 11 dagen na elkaar niet geslapen.

Hoe ik het overwonnen heb:

Zet elke dag je wekker op het zelfde uur. (wijk hier niet van af)
Doet er niet toe of je hebt geslapen of niet, gewoon opstaan!
Uiteindelijk zal jouw bioritme zich zelf resetten.

Moet er wel bij vermelden, dat ik de eerste dagen ook Zolpidem heb gebruikt.
In mijn geval, werkte het niet meteen, nam er 2 van 10mg en lag nog zeker een paar uur wakker.
Maar het werkt in ieder geval. De afgelopen maanden waren heerlijk, ik slaap terug als vroeger.
Mijn trainingen gaan een stuk beter, maak meer gains...

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes ermee! ;)

• Topic Starter Topic Starter
Ook voor een angststoornis zou iemand (bijv.) in cognitieve gedragstherapie moeten. Niet op grote schaal jaren achterelkaar benzo's snoepen.

Overigens reageerde je net bij iemand anders over dat een non-benzodiazepine zoals Zolpidem rare dingen geeft, zoals zwarte gaten in je geheugen: ik kan je verzekeren dat dit met benzo's evengoed het geval is.

Benzo's geven geen goede nachtrust. Je hebt namelijk nagenoeg geen REM-slaap. Je wordt dus ook niet fris en uitgerust wakker. Zeker bij benzo's die een lange halfwaarde hebben kun je nog steeds onder invloed zijn als je weer wakker wordt.

Naast melatonine zou je tryptofaan kunnen proberen. Rustige muziek luisteren voor het slapen gaan. In een geleidelijk tijdsbestek alle vormen van kunstmatig licht uitzetten etcetera. Warme douche nemen. Mediteren/ademhalingsoefeningen. Deze alternatieven zijn veel meer de moeite waard om uiteindelijk tot een gezond slaappatroon te komen.

hoi
thanks ga het proberen
laat die pillen achterwegen en ga gewoon proberen rustig te worden
voor het slapen gaan
vannacht al beter geslapen gelukkig
gr

---------- Post toegevoegd Mon 14 Jan 2013 om 18:15 ----------

Ik zelf heb 10 jaar lang enorm veel last gehad van insomnia.
Toen het op zijn ergst was, heb ik eens 11 dagen na elkaar niet geslapen.

Hoe ik het overwonnen heb:

Zet elke dag je wekker op het zelfde uur. (wijk hier niet van af)
Doet er niet toe of je hebt geslapen of niet, gewoon opstaan!
Uiteindelijk zal jouw bioritme zich zelf resetten.

Moet er wel bij vermelden, dat ik de eerste dagen ook Zolpidem heb gebruikt.
In mijn geval, werkte het niet meteen, nam er 2 van 10mg en lag nog zeker een paar uur wakker.
Maar het werkt in ieder geval. De afgelopen maanden waren heerlijk, ik slaap terug als vroeger.
Mijn trainingen gaan een stuk beter, maak meer gains...

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Succes ermee! ;)

hoi
mooi dat het nu beter gaat man is echt klote zolang niet slapen
maar heb hier goede adviesen en ga het gewoon proberen
gr

---------- Post toegevoegd Mon 14 Jan 2013 om 18:17 ----------

3mg?! Hier zit ik dan met mijn tabletjes van 0,1mg. :o
Vnv eens 30 tegelijk naar binnen gooien en kijken of het idd zo goed werkt. :D

hoi
ha ha 30 is wel een hand vol
maar ga het denk gewoon zonder aankijken
als ik er zo makkelijk aan kan komen,zal je het ook vaker gebruiken
dan nodig is niet?
gr

---------- Post toegevoegd Mon 14 Jan 2013 om 18:19 ----------

Misschien wat ouderwets maar een grote mok met warme melk en honing doet bij mij wonderen.

hoi
ja doe ik regelmatig maar dan omdat het gewoon lekker is
alleen van die suiker wordt ik juist acktief ha ha
gr

Jongens toch, moraalridders. Ik vind dat elk gezin wel een klein farmacietje in huis zou moeten hebben.
Alle -pammetjes moet je eens onderzoek naar doen, want die verschillen (in halfwaardetijd) enorm van elkaar. Valium moet je dus al niet nemen 's avonds of je bent pas in de namiddag er weer met je kop bij.
Alprazolam (xanax) zou je kunnen nemen, omdat dat kortwerkend is, maar aan de andere kant is het ook relatief mild en zal het misschien niet genoeg zijn om je in slaap te wiegen.

Zolpidem is in tegenstelling tot de meeste -pammetjes geen kalmeermiddel, maar echt een slaapmiddel. Je dokter zal je dan ook duidelijk zeggen dat je die pil moet nemen en meteen in je bed moet kruipen i.p.v. nog een beetje tv te kijken (wat je bvb. wel met valium en xanax kunt doen).
Als je toch wakker blijft, dan is het effect van zolpidem héél onvoorspelbaar: de ene keer word je er gewoon chill van zoals bij de benzo's, de andere keer lig je te trippen in je zetel en komt je tv tot leven. (srs)
Ook kun je vaak wakker worden met het gedacht dat je goed geslapen hebt met je één zolpidempje, maar dan merk je later dat je er eigenlijk 10 genomen hebt en allerlei oude vrienden hebt zitten bellen in het midden van de nacht. Serieus, het internet staat vol met zulke verhalen en ik heb er zelf ook al ervaring mee.

Probleem is dat ze héél verslavend zijn, die benzo's, zowel psychologisch (al na een paar dagen) als lichamelijk (na een paar weken). Probeer maar eens in slaap te vallen zonder als je de vorige 3 nachten wel gebruikt hebt om te slapen.
En neem je valium ofzo bijvoorbeeld elke dag voor 2-3 weken (wat bvb. mogelijk is als er een dierbare van je overleden is ofzo), wel dan zit je al met ontwenningsverschijnselen.

hoi
nee zit niet te wachten op een afspraak bij novadic dus laat het wel achterwegen allemaal
maat van had ook een heel doosje zolpidem opgegeten zonder dat hij dat wist
heeft wel meer van die rare dingen gedaan en weet er niks meer vanaf
zit ik niet zo op te wachten ha ha
ben al eens van alleen drank naakt door de straat gaan rennen laat staan wat ik doe met zolpidem ha ha
gr

Zolpidem kan je het langst gebruiken zonder ontwenningsslaap (2 weken bv). Bij benzo's treed dit effect al op na 5-7 dagen. Natuurlijk moet je je probleem aanpakken maar een goede slaaptablet is een prima manier om de neerwaardse spiraal van het slaapprobleem te doorbreken.

Neem bv 5 dagen zolpidem tot je je ritme terug hebt en schakel dan over op melatonine en eventueel in combinatie met 5-HTP. Of alleen 5-HTP maar dat is een stuk duurder.

---------- Post toegevoegd Mon 14 Jan 2013 om 18:31 ----------

Deels eens. Vooral je eerste zinnen.

Xanax is niet geschikt als slaapmiddel en heeft voonamelijk een angstremmend effect.

Je wilt een benzo die na ca. 8 uur uitgewerkt is. Geschikt daarvoor is oxazepam (25-50 mg), lorzazepam, etc.

Diazepam heeft erg lange halfwaardetijd en is dus minder geschikt. Als je dat savonds een slaapdosis neemt (bv 20 mg) dan zal je de hele dag erna nog het effect merken (autorijden is geen goed idee).

Ik zou dus aanraden om zolpidem te nemen, eventueel oxazepam.

Je kan ook een tablet met hele korte halfwaardetijd nemen (dormicum), maar dit is alleen een inslaper. Deze werken onwijs snel (<15 minuten) en werken maar 3 a 4 uur. Dus als je alleen inslaap problemen hebt is dat ook een optie.

Mediteren

Ik heb verschrikkelijk lang slaapproblemen gehad. Moeilijk in slaap komen, niet door kunnen slapen en regelmatig een hele nacht wakker liggen. Al grootmoeders tips gebruikt maar niks hielp. Op een gegeven moment ben ik is 3 dagen wakker geweest en heb toen een of andere ....pam gekregen (hou helemaal niet van die meuk want het is enorm verslavend) en zelfs daar sliep ik niet op.
Heb nu sinds een maand of 3 valdoxan, dat is het broertje van melatonine oid (niet verslavend). Op google zocht ik naar ervaringen en die waren verbazend positief. Ik ben enorm laag begonnen in de dosering omdat ik enorm gevoelig ben voor bijwerkingen. Maar nu ga ik als een trein, ik lig geen nacht meer wakker, en inslapen gaat ook beter. Ook ben ik al een half jaar 2x per dag 10min aan het mediteren, misschien dat dat ook wel iets helpt.
Ik zag het nog niet in je lijstje staan, misschien kun je het proberen.

lol mediteer je ook?

hoi
thaks voor allen info
ben zonder benzo's toch al beter gaan slapen
probeer tot rust te komen voor ik ga slapen,en let op mn ademhaling enz
ga pas naar bed als ik echt moe ben en kijk geen televisie meer
gaat zo een stuk beter moet ik zeggen
soort van mediteeren helpt me wel om rustig te worden
gr

Dit zijn geen slaappilllen maar benzo's.
Ik heb ervaring met oxazepam en diazepam , mijn voorkeur gaat naar diazepam , dat maakt je echt suf. Oxazepam maakt je eerder hersendood. (goed als je te veel zorgen aan je hoofd hebt).

Maar ik zou het zeker niet nemen als slaap middel. En zoals al vermeld is , het is verslavend.

De beste benzo inslaper is xanax alprazolam 1mg. (niet de r*tard versie)

mediteren is misschien beste oplossing geeft je hoop rust, pillen bieden hier geen oplossing voor dit probleem

Zink 10 mg voor het slapen.
Melatonine 3 mg.

Anderhalf uur van te voren niets meer drinken.
Half uur van te voren iets saais doen..lezen discovery channel kijken.

wat betreft benzo's een temazepam 10mg is nog de liefste, maar zelfs voor een niet gebruiken heb je het idee alsof je 10 bier hebt gedronken als zo'n pil begint te werken. Je moet echt in bed gaan liggen want het verstoord je coordinatie behoorlijk. Ik pak er soms 1 na mijn nachtdiensten.
het grote nadeel aan deze medicatie is AFHANKELIJKHEID. oftewel je raakt er verslaafd aan dat is niet handig.

Goed dat b&F nu ook melatonine verkoopt, echter de vraag is nog hoe lang met de kromme nederlandse wetgeving.

Ik heb zelf 3 soorten benzo's in het verleden gebruikt (nachtdiensten, voor het terugswitchen naar een normaal ritme):
- Temazepam
- Midazolam
- Zopiclon

Zopiclon werkt wat mij betreft het beste, maar heeft zo'n vreselijke nasmaak dat ik het door de smaak weleens voor elkaar heb gekregen om niet te kunnen slapen. Temazepam doet echt vrijwel niks voor mij. Midazolam werkt goed en heeft geen nasmaak en geen na-effect. Ik ben dus het meest voor midazolam als ik iets neem. Ik neem dan een halve tablet = 3.75mg - als niet gebruiker dus :) Toen ik nog veel nachtdiensten had, gebruikte ik max 1x/2 weken een tablet, nu zelden tot nooit.

Pas nemen als je je bed ingaat, nooit meer dan 1-2 weken achter elkaar anders heb je idd het afhankelijkheidsprobleem.

ZMA helpt ook voor een diepere slaap - gebruik ik nu zelf
Melatonine ook

heb zelf ook pillen gehad toen ik hartkloppingen kreeg en later dezelfde om spierspanningen te verminderen dat was ook een bromizepan of zo - sliep ik goed op maar je raakt daar verslaaft aan zeggen ze. dus ik gebruik het maar alleen als ik echt dagen niet goed geslapen heb.

Zou inderdaad eerst met Melatonine of ZMA beginnen

Je moet je slaapprobleem structureel aanpakken, niet meteen naar medicijnen grijpen. Hoe is je bioritme?

Zopiclon werkt wat mij betreft het beste, maar heeft zo'n vreselijke nasmaak .

Vind ik ook goed werken. Haha, je hebt er idd de dag erna een hele dag een bittere smaak van in de mond;-)

Slaaptabletten kunnen best af en toe heel goed werk verrichten. En soms hebben mensen het gewoon nodig om na heel veel nachten wakker liggen weer eens een nachtje goed te kunnen slapen.
Je moet wel streng voor jezelf kunnen zijn: ben je gevoelig voor verslavingen, dan kun je slaaptabletten bete rniet in huis halen.

Wat iemand anders al schreef is waar: op regelmatige tijden naar bed, en 's morgens toch op tijd op staan al voel je je eigenlijk ellendig door slaapgebrek helpt als je dat een tijdje vol houdt - maar makkelijk is dat uiteraard niet altijd als je je doodellendig voelt en 's morgens liever zou blijven liggen.

Seroquel 25 mg. Wordt gelukkig ook steeds meer voorgeschreven ipv pammetje. Half uurtje ben je k.o.

Mediteren en yoga, zoals al eerder gezegd. Rot toch op met die pillen. Hou het natuurlijk. Wanneer je hartslag laag is en je hoofd leeg. Ga je heus vanzelf wel slapen....

Terug
Naar boven