Dus je denkt dat er genoeg geld op de arbeidsvloer? Ik heb eerlijk gezegd geen idee van de vergoedingen, dus als je een indicatie hebt?
Ik kan je geen cijfers geven, omdat ik het FWG systeem dat de zorg die ik tot zover ken hanteert nogal ondoorzichtig vind. Een eigen indicatie: in schaal 20, dat is doorgaans de schaal waarin op niv. 2 opgeleide personen worden uitbetaald (2 jaar MBO opleiding) begint bij zo'n 10 euro netto per uur. (verdiende ikzelf) Deze helpende houdt zich uitsluitend bezig met zaken als wassen en douchen. Het verwisselen van bijv catheterzakken of het geven van injecties valt officieel buiten hun bevoegdheid. Dit is wel het basisloon, door de ORT kan dit op zondagen lekker oplopen.
Ik heb eigenlijk nog nooit iemand op de werkvloer horen klagen over de betaling. Vaker gehoord dat mensen tevreden zijn over hun loon eigenlijk. Veel part-timers, waarvan de man ook werkt (of vrouw natuurlijk

).
Wat ik zelf wel merk, is dat er absoluut geen tijd wordt ingepland voor onverwachte gebeurtenissen. Als mijn opa weer eens van de trap gevallen is (en ik sta niet eens in zijn testament!) dan is de dame in kwestie niet 15 minuten bezig maar misschien wel 2 uur. Dan is er verder niets om dat op te vangen, en worden zowel zij als de centrale de rest van de dag gek gebeld dat ze te laat is.
Dit is naar mijn bescheiden mening veelal een zaak van management en inzet van de juiste mensen op de juiste tijden en plekken. De tijd die men van het CIZ krijgt voor de meeste zorgmomenten is imo ruim voldoende en laat ruimte voor noodgevallen. Dit staat of valt echter bij goede communicatie tussen de zorgverleners die op dat moment werkzaam zijn. Ik heb meegemaakt dat met een zware onderbezetting de problemen bijna zonder tijdsverlies werden opgelost maar ook dat deze in vergelijkbare situaties in halve chaos uitmondden. De wet van de verminderde meeropbrengst treedt snel op. De thuiszorg [Link niet meer beschikbaar] en de toekomst, dit zijn zaken die bij die verandering aan het licht komen, omdat ze steeds meer voorkomen.
Ik zit regelmatig tussen ruzies tussen Internos en de organisatie die de huishoudelijke hulp regelt. En dan gaat het over zaken als: wie is er verantwoordelijk voor de afwas.
De veranderingen die de WMO heeft meegebracht zijn behoorlijk. Ik moet me daar meer in verdiepen, maar het idee is wederom goed, de uit- en doorwerking in het begrip van de mensen die er mee moeten werken niet.
Meer scholing is altijd een goed plan.
Sure thing. En hard nodig. Als verzorgenden aan een stagiaire gaan vragen wie er nu 'dement' is, dan gaat er iets niet goed. De meeste dames en heren die ik ken hebben een hart van goud en/of kunnen en willen hard werken, maar als de basale zaken niet in orde zijn, wordt het niets.
Het is bijvoorbeeld niet voor niets dat het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis en de Sint Maartenskliniek in Nijmegen een campagne voor schone handen hebben opgezet... [Link niet meer beschikbaar]
Iets dat ik een jaar geleden ook eens een beetje heb geprobeerd bij m'n toenmalige werkplek.
Als je jong bent is het moeilijk voor te stellen dat je daar zelf over 60 jaar ook zo zit. Dus ja, een sterke reclame. Schrijnend, maar wel goed confronterend.
Wellicht moeilijk voor te stellen, maar gezien de constante stijging van de levenverwachting kunnen we er niet meer onder uit dit een (belangrijk?) deel van onze levensvisie te maken. De vergankelijkheid maakt het leven misschien wel mooier en uitdagender.
Ik heb echt zwáár respect voor de vrouw in het filmpje.
Dat een bejaarde de jeugd op z'n bekrompenheid moet wijzen...