XXL Nutrition

spieren afbreken tijdens trainen?

leandroid

Novice
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
75kg
Vetpercentage
14%
Yo, ff een vraagje

Ik lees op een heleboel topics dat als je eiwitten voor de training neemt dat, dat je spierafbraak tegen gaat? Maar eigenlijk ben je toch pas echt spier aan het afbreken als je te vroeg gaat trainen (wanneer je nog niet hersteld bent) (supercompensatie). En niet zozeer tijdens je trainen wanneer je volledig hersteld bent?

of worden de micro beschadigingen die je spieren oplopen tijdens de training ''spieren afbreken'' genoemd? aangezien je daarna toch hersteld met behulp van eiwitten vind ik dit wel een rare benaming.

alvast bedankt voor reacties

ps. ik voel zelf wel sneller herstel met een shake voor de training ;)

Ey,

Ik zal het effe simpel uitleggen...

Als je traint zullen je spieren "afgebroken" worden, hierna hersteld de spier zich en onder de juiste omstandigheden ( training, voeding, rust) zullen je spieren groeien.

Als je bijvoorbeeld 4x maal per week zwaar een bepaalde spiergroep traint, krijgt deze spiergroep geen tijd om te herstellen en zal je ook niet groeien.

Lees de sticky's maar eens door, steek je veel van op :rolleyes:

ps: sneller herstellen met een whey shake voor de training is totale onzin natuurlijk :D

Grts

 Supercompensatie treedt op als de trainingsprikkel goed gedoseerd en op het juiste moment aangeboden wordt
 Hersteltijd afhankelijk van duur, intensiteit en omvang van de training
 Krachttraining: herstelduur van 48 tot 96 uur
 Lange duurtraining (méér 60 min.): herstelduur van 48 uur
 Korte duurtraining (tot 60 min.): herstelduur van 24 uur

SUPERCOMPENSATIE.jpg

Yo, ff een vraagje

Ik lees op een heleboel topics dat als je eiwitten voor de training neemt dat, dat je spierafbraak tegen gaat? Maar eigenlijk ben je toch pas echt spier aan het afbreken als je te vroeg gaat trainen (wanneer je nog niet hersteld bent) (supercompensatie). En niet zozeer tijdens je trainen wanneer je volledig hersteld bent?

of worden de micro beschadigingen die je spieren oplopen tijdens de training ''spieren afbreken'' genoemd? aangezien je daarna toch hersteld met behulp van eiwitten vind ik dit wel een rare benaming.

alvast bedankt voor reacties

ps. ik voel zelf wel sneller herstel met een shake voor de training ;)
- Niet een shake om spierafbraak tegen te gaan, maar voor sneller herstel (spieren klein beetje stuk maken, herstel = groei)
- Spieren afbreken door te snel weer gaan trainen (nog niet hersteld) = onzin
- dikgedrukte klopt, al heb ik nog nooit gelezen dat het "spieren afbreken" wordt genoemd.

micro beschadingen=kleine beschadigingen in de spiertjes. Simpel gezegd, als je goed eet vullen zich deze kleine beschadigingen in de spier zich op en hierdoor creer je spiergroei.

Spier afbraak is iets compleet anders dan deze beschadigingen

micro beschadingen=kleine beschadigingen in de spiertjes. Simpel gezegd, als je goed eet vullen zich deze kleine beschadigingen in de spier zich op en hierdoor creer je spiergroei.

Spier afbraak is iets compleet anders dan deze beschadigingen
Dit dus.

DwarvenWarrior;5609140- Spieren afbreken door te snel weer gaan trainen (nog niet hersteld) = onzin [/QUOTE zei:
Vraag me af ik je bedoeld wat je daar zegt, of dat ik het verkeerd lees. :D
Je spieren trainen voordat ze hersteld is zijn kan zelfs averechts werken wat betreft spiergroei.

1180605774.png

---------- Toegevoegd om 12:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:19 ----------

Wat je zegt kan wel toegepast worden, maar is verre van gebruikelijk in bodybuilding. Toen ik nog aan waterpolo deed trainde we ook wel eens volgens het 'taper effect'. Dan train je je spieren voordat ze hersteld zijn, zodat je in je lichaam steeds meer kleine beschadegingen krijgt die niet herstellen. Als je lichaam dan voor een zeer lange periode rust krijgt (dmv lichtere, kortere en minder intensieve trainingen) krijg je een grotere overcompensatie.

trainings_effect_2_gr.jpg

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ey,
Als je traint zullen je spieren "afgebroken" worden, hierna hersteld de spier zich en onder de juiste omstandigheden ( training, voeding, rust) zullen je spieren groeien.

Grts

leg dat afbreken dan is uit. als dat de microscheurtjes in de spieren hiermee niet bedoeld worden

---------- Toegevoegd om 13:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

- Spieren afbreken door te snel weer gaan trainen (nog niet hersteld) = onzin

onzin ?????????
leg uit!?

Ik zit ook met dit probleem. Als ik het goed heb begrepen dan moet je dus niet gaan sporten als je nog niet hersteld bent (spierpijn?)

En als je dus wel gaat trainen als je nog niet hersteld bent werkt dit je alleen maar tegen???

• Topic Starter Topic Starter
Ik zit ook met dit probleem. Als ik het goed heb begrepen dan moet je dus niet gaan sporten als je nog niet hersteld bent (spierpijn?)

En als je dus wel gaat trainen als je nog niet hersteld bent werkt dit je alleen maar tegen???

ja dat zowiezo, maar het gaat mij meer om de benaming. ;)

leg dat afbreken dan is uit. als dat de microscheurtjes in de spieren hiermee niet bedoeld worden

---------- Toegevoegd om 13:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:46 ----------

onzin ?????????
leg uit!?

Onzin: zie ook de plaat van Ace.
Pas als je lange tijd achter elkaar te weinig rust neemt dan werkt dat tegen. Maar bij 3x in de week dezelfde spieren trainen (als je dat al zou doen), met hele weekend rust zou voldoende rust moeten geven in het weekend om toch hersteld te zijn. Bij de eerste keer spieren en weer gaan trainen moet je niet piepen, pas als het constant gebeurt zit je schema niet goed in elkaar.

Terug
Naar boven