MuscleMeat

Sprongkracht, explosiviteit ontwikkelen

Groei vertraging zal niet optreden. Er bestaan al redelijk wat topics over training en groei. (tip: search)
Voor sprongkracht zou ik explosieve squats gaan doen en plyometric excercises.

Als je even naar pagina 2 gaat en dan onderaan kijkt zie je dezelfde vraag voor basketbal. hier zal je veel info vandaan kunnen plukken.

En anders is ie al na pagina 3 gegaan als ie daar niet staat xD.

ah zo kan dat dus ook:p , weer wat geleerd ^^

• Topic Starter Topic Starter
interressant topic. Heb thuis een bar staan. Enig idee met hoeveel gewicht ik zou beginnen om squats te doen? Of moet ik gewoon uitkijken hoeveel ik kan gaan?

Ik zou als je het laatste doet zoiezo met iemand erbij doen. Ik zou beginnen met gewoon de 10k aan elke kant en dan kijken tot hoever het nog redelijk gemakkelijk gaat.

plyometric excercices

wel zelf heb ik tot het hoogste niveau basketball gespeelt in belgie, in eerste klasse wel op de bank :o. maar ik trainde tot 6 keer per week basketball en 2 keer fitness met een speciaale coach. hij liet me vele oefeningen doen om mijn sprongkracht te vergooten.

eerst vergeet de zever dat men op internet post van a3 en max air en shit. ik ken veel mensen dat het gedaan hebben. verdoet je knien voledig. zelf heb ik ook gesukkelt met mijn knie een tijd maar met mijn fitnescoach heb ik dat kunnen verhelpen.

plyometrie is het sleutel woord. maar belangrijk is dat je hier niet zomaar aan begint. belangrijk is dat je moet leren neerkomen. op de juiste manier en met zoweinig mogelijk geluid. tenen dan hielen en u poep naar achter. vraag het in je fitness maar eens na. wat ik moest was over een blok springen van een 60 cm hoog. (zonder je armen te gebruiken) waneer ik hieraan gewoon werd moest ik dit gaan doen met 10 kilo extra dan 20 kilo. dan over de blok van 60 cm springen dan direct over een andere van 30cm. met kilo of zonder. dan in de andere richting na een tijd want dit is moeilijker. deze oefeningen zijn echt zwaar en moeten gedaan worden onder toezicht doe dit niet zomaar. ook hebben we vele oefeningen later verplaatst naar de powerplate.

vraag het eens na in je fitness.

plyometrie is een trainingsmethode waar de spier eerst gerekt wordt en direct erna gespannen wordt. het doel van deze training is om meer explosiviteit te creeren.

deze oefeningen die ik beschreef hebben ook de pijn op mijn patella verlicht. voor ik wedstrijde had zag je me dit terplaatse soms doen zonder gewichten gewoon om het landen te oefenen omdat dit ook help voor je knieen

-Squatten, deadliften etc. De "koningsoefeningen" dus.
-Plyometrische oefeningen doen, bijvoorbeeld box jumps.
-Spiermassa bijtrainen om meer kracht te kunnen zetten.
(Moet natuurlijk wel sportspecifiek blijven, een teveel is natuurlijk ook niet goed voor de snelheid en het uithoudingsvermogen bijvoorbeeld)
-Maximale kracht (paar setjes 1-5RM) en Snelheid (1-8 reps x 50-60% van je 1RM) trainen.
-Sprong-techniek verbeteren door gewoon veel te oefenen op het "normale" springen.
-Leniger worden zodat je meer bewegingsvrijheid hebt.
-Overbodig lichaamsvet wegwerken, zie bovenstaande.

Terug
Naar boven