XXL Nutrition

steroiden in astma puffers? enkele vraagjes

osmoseding

Novice
Waardering
0
om te beginnen : ik heb gekozen om dit hier te posten omdat in de regels van het steroiden forum staat dat het daar alleen over doping mag gaan.
mocht ik dus fout zijn geweest in mijn keuze alvast mijn excuses

naar het schijnt zouden er steroiden in de puffers voor astmapatienten.
het toeval wilt dat ik (net als zoveel anderen) er eentje ben, maar gelukkig in mindere mate.
nu heb ik dus een beetje gezocht met google naar de naam van mijn medicatie en steroiden en verschillende andere varianten maar deze leverden mij niet echt een antwoord op.

nu vroeg ik mij af, aangezien ik er totaal niets over weet, of er dus wel degelijk in alle medicatie tegen astma steroiden zitten of enkel in bepaalde soorten en of deze het zelfde effect kunnen hebben als steroiden uit de bodybuildingwereld.

de medicatie die ik momenteel gebruik is :
duovent inhalator (puffer)
lomudal inhalator (puffer)
en de pillen "singulair"

zitten hier dus steroiden in en hebben deze een effect op mijn lichaam?
welke zoal?
en kan ik verwachten dat ik door deze medicatie betere spiergroei heb of ben ik nu maar aan het dromen? :)

Dit had je wel in de steroiden sectie mogen posten, no problem.

Clenbuterol is een voorbeeld van astma medicatie wat gebruikt wordt in de bb wereld, maar is geen steroid.

Wat zijn de werkstoffen in de medicaties die je daar noemde?

• Topic Starter Topic Starter
die clenbuterol had ik al over gelezen bij het doorzoeken van het forum, als ik mij goed herinner was dit ook een veel te straf middel en was het afgeschaft in de medische wereld.

de werkstoffen van duovent lijken mij "fenoterol. hydrobromid" te zijn na een snelle kijk op de puffer. maar een zoektocht op google zegt : fenoterol + ipatroprium
lomudal heb ik op het moment niet hier liggen dus ook maar eens met google gezocht : Sodium cromoglycate

natuurlijk ben ik hier dus niet zeker van en zal ik morgenvroeg (want iedereen slaapt hier nu) onder eens op het doosje en de bijsluiter kijken en dan reply hier nog eens

en singulair (pillen) bezit volgens de officiele site (www.singulair.com) al geen steroiden. :)

nog een klein vraagje : hangen de (neven)effecten af van werkstof tot werkstof of bestaat er een algemene regel voor?

alvast bedankt voor te antwoorden bestoldschool

De stoffen die je net opnoemt klinken mij niet bekend in de oren als werkstoffen in anabole steroiden die gebruikt worden door bodybuilders. (experts: correct me if I'm wrong)

Wat betreft je laatste vraag: in grote en belangrijke lijnen komen de neven effecten wel overeen als het gaat om een medicijn die gericht is op 1 doel, maar elk medicijn die dat doel moeten aanvechten een verschillende werkstof hebben.
Sommige werkstoffen hebben echter wat meer of minder kleine neven effecten erbij, grote lijn blijft echter aanwezig.

osmoseding zei:
om te beginnen : ik heb gekozen om dit hier te posten omdat in de regels van het steroiden forum staat dat het daar alleen over doping mag gaan.
mocht ik dus fout zijn geweest in mijn keuze alvast mijn excuses

naar het schijnt zouden er steroiden in de puffers voor astmapatienten.
het toeval wilt dat ik (net als zoveel anderen) er eentje ben, maar gelukkig in mindere mate.
nu heb ik dus een beetje gezocht met google naar de naam van mijn medicatie en steroiden en verschillende andere varianten maar deze leverden mij niet echt een antwoord op.

nu vroeg ik mij af, aangezien ik er totaal niets over weet, of er dus wel degelijk in alle medicatie tegen astma steroiden zitten of enkel in bepaalde soorten en of deze het zelfde effect kunnen hebben als steroiden uit de bodybuildingwereld.

de medicatie die ik momenteel gebruik is :
duovent inhalator (puffer)
lomudal inhalator (puffer)
en de pillen "singulair"

zitten hier dus steroiden in en hebben deze een effect op mijn lichaam?
welke zoal?
en kan ik verwachten dat ik door deze medicatie betere spiergroei heb of ben ik nu maar aan het dromen? :)

Er zijn Steroiden en Steroiden...in jouw geval, wat jij gebruikt zijn ( Cortico)steroiden en deze hebben geen effect op de spiermassa..integendeel..We hebben ook ( Anabole)steroide en deze hebben wel degelijk effect op de spiermassa...
dus het woord Steroiden zegt niet veel...
Steroiden: verzamelnaam voor alle verbindingen, die de kernstructuur, maar niet de overige kenmerken van de sterolen bezitten,hiertoe behoren de geslachtshormonen en de hormonen van de bijnierschors ( corticosteroiden)

Sterolen: een groep van stoffen, die in elke plantaardige o dierlijk cel voorkomen
Groeten
CCavallo

• Topic Starter Topic Starter
de verpakkingen zeggen het volgende
lomudal : natrii cromoglycas 5mg - heptafluoropropane : (HFA-227) - povidonum K30 - Macrogolum 600 - pro dosis una.

duovent : per verstuiving = 40mcg ipratopii bromid. anhydr. (=42mcg ipratropii bromid. monohydr.)
100mcg fenoterol. hydrobromid.

en bedankt voor de reply ccavallo
met deze informatie ben ik even op zoek gegaan en ben ik de volgende dingen tegengekomen :

http://www.bcfi.be/Folia/2001/F28N04F.cfm
"...Verminderde groei bij kinderen met astma behandeld met corticosteroïden via inhalatie..."

[Link niet meer beschikbaar]
"...Corticosteroïden kunnen bij langdurig gebruik vervelende bijwerkingen veroorzaken. Deze staan bekend onder de naam Cushing-syndroom en omvatten onder andere zwelling van het gezicht en de hals, dunner wordende huid met striae, spierzwakte, ontkalking van de botten, ontstaan of manifest worden van suikerziekte, en stillegging van de hormoonproductie door de bijnieren..."

en over lomudal : "Behoudens een lichte irritatie van de keel kent het medicijn weinig tot geen bijwerkingen."

dit lijken mij toch wel vrij serieuze bijwerkingen, eens aan de dokter vragen bij het volgende bezoek dus.

hartelijk bedankt voor de hulp, en mocht er nog iemand wat meer informatie hebben of mocht ik toch nog mis zijn dan is uw reply meer dan welkom :)

De bijwerkingen vallen mee, het is een kwestie van tussen 2 kwalen kiezen: astma hebben of de problemen die ontstaan door de medicijnen. Maak je niet te druk, er zijn duizenden bodybuilders in Nederland met astma die medicijnen gebruiken en goeie resultaten hebben en toch gezond blijven.
Groeten
CCavallo

Terug
Naar boven