XXL Nutrition

Strategisch stemmen of niet?

Ga jij strategisch stemmen?

  • Ja

    Stemmen: 5 33,3%
  • Nee

    Stemmen: 10 66,7%
  • Gedeeltelijk

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal stemmers
    15

Bezoekers in dit topic

Black Knight

Fan of Debra LaFave
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
30 sep 2004
Berichten
5.445
Waardering
73
Lengte
1m87
Massa
105kg
Vetpercentage
15%
Onder strategisch stemmen wordt stemmen verstaan dat voor jou persoonlijk het beste uitkomt. Meestal betreft dit de financiele positie. Vanouds was het zo dat een ondernemer op VVD stemt en een arbeider op PvdA, omdat dat het gunstigst was voor de eigen positie, ongeacht of je het wel echt eens bent met de standpunten.

Intussen is de identiteit steeds verder verwaterd en kun je deze tweedeling niet meer zo scherp stellen. Wel lijkt het zo te zijn dat steeds meer mensen strategisch gaan stemmen.

Voorbeeld: je bent student, partij X pleit voor meer studiefinanciering en party Y niet. Eigenlijk vind je dat studenten al genoeg krijgen, je bent het dus eens met party Y. De andere standpunten van partij Y spreken je ook meer aan. Maar meer studiefinanciering is altijd mooi meegenomen, dus stem je toch op partij X. De overige standpunten van partij X waar je het eigenlijk niet mee eens bent, maar die jou veel minder nadelig treffen, neem je voor lief.
 
Ik verdien goed en met VVD zou ik nog meer geld overhouden. Ik stem echter PvdA omdat ik vind dat er meer is dan geld verdienen. Ik geloof in een sociale samenleving.

Dus ik stem strategisch
 
Ik verdien goed en met VVD zou ik nog meer geld overhouden. Ik stem echter PvdA omdat ik vind dat er meer is dan geld verdienen. Ik geloof in een sociale samenleving.

Dus ik stem strategisch

ja dus wil je zeggen dat vvd en cda niet sociaal genoeg zijn?
vvd wil banen creeeren zodat mensen zelf een leuk inkomen kunnen gaan verdienen, lijkt me iets zinnigers dan dat sp straks hun punt er door heen jagen dat de uitkeringen 10% omhoog moeten.. waardoor de drempel nog lager word.
 
Ik verdien goed en met VVD zou ik nog meer geld overhouden. Ik stem echter PvdA omdat ik vind dat er meer is dan geld verdienen. Ik geloof in een sociale samenleving.

Dus ik stem strategisch

Dat is dus niet strategisch stemmen, maar stemmen vanuit je eigen overtuiging van de vertolking van jouw normen en waarden.
 
Strategisch stemmen was toch stemmen op een partij waar je eigenlijk normaal gesproken niet op zou stemmen maar wel op stemt omdat je een coalitie van bepaalde andere partijen wil voorkomen? Dus stemmen op de PVDA omdat je geen rechts blok wil, terwijl je bijvoorbeeld normaal gesproken D66 stemt. Of stemmen op het CDA om een linkse coalitie te voorkomen, terwijl je normaal gesproken LPF zou stemmen.
 
Ik zit zelfs op dit moment nog te twijfelen. Ik neig naar een kleine rechtse partij, maar ik ben bang dat mijn stem dan niks uitmaakt, en eigenlijk in het voordeel is van Wouter Bos, wat ik dus ábsoluut niet wil. In dat geval kan ik natuurlijk beter voor een grote partij stemmen waar ik het ook mee eens ben.

Strategisch stemmen was toch stemmen op een partij waar je eigenlijk normaal gesproken niet op zou stemmen maar wel op stemt omdat je een coalitie van bepaalde andere partijen wil voorkomen? Dus stemmen op de PVDA omdat je geen rechts blok wil, terwijl je bijvoorbeeld normaal gesproken D66 stemt. Of stemmen op het CDA om een linkse coalitie te voorkomen, terwijl je normaal gesproken LPF zou stemmen.

Dat idee had ik ook ja.
 
Strategisch stemmen was toch stemmen op een partij waar je eigenlijk normaal gesproken niet op zou stemmen maar wel op stemt omdat je een coalitie van bepaalde andere partijen wil voorkomen? Dus stemmen op de PVDA omdat je geen rechts blok wil, terwijl je bijvoorbeeld normaal gesproken D66 stemt. Of stemmen op het CDA om een linkse coalitie te voorkomen, terwijl je normaal gesproken LPF zou stemmen.

Dat is ook mijn definitie van 'strategisch stemmen'.
 
Vind je dat het goed gaat met Nederland en dat we niet keihard hoeven in te grijpen in datgene wat er wel mis is, stem dan op een van de huidige grote partijen. Ben je een realist die voor een partij gaat die het lef heeft de echte problemen te benoemen en niet wil dweilen met de kraan open, stem dan op de partij van de vrijheid van Geert Wilders! :D
 
Strategisch stemmen vind ik net zoiets als verkering nemen met een meisje die je wel aardig vindt maar niet je ware is omdat je anders bang bent helemaal niemand te kunnen krijgen.
 
Strategisch stemmen vind ik net zoiets als verkering nemen met een meisje die je wel aardig vindt maar niet je ware is omdat je anders bang bent helemaal niemand te kunnen krijgen.

mooi verwoord :D
Het strategisch stemgedrag is wel een hot item of nie? Ik vind het maar vreemd. Dan vormt de volksvertegenwoordiging toch een minder precies beeld van het volk? Speculeren over coalities is koffiedik kijken. Als het volk stemt wat het het meest aan het hart ligt, dan zal de uiteindelijke coalitie vorming, met daarin een meerderheid van de gedachten van het nederlandse volk in de regeringscoalitie, een betere democratie geven imo.
 
Strategisch stemmen zie ik alleen maar zitten als de andere kleinere partijen toch niks kunnen uitmaken.
Wilders gaat het denk ik wel aardig doen (schat 7-10 zetels), echter de andere splinterpartijen denk ik niet.
 
Ik denk dat veel sp / pvda stemmers strategisch stemmen. Bijvoorbeeld sp stemmers die toch voor bos kiezen zodat cda niet de grootste wordt.

Beter stem je gewoon voor de partij waar je jezelf het meeste mee hebt.
 
Ik stem op Wilders, of dat strategisch is weet ik niet maar wel slim ;)
 
Voorbeeld: je bent student, partij X pleit voor meer studiefinanciering en party Y niet. Eigenlijk vind je dat studenten al genoeg krijgen, je bent het dus eens met party Y. De andere standpunten van partij Y spreken je ook meer aan. Maar meer studiefinanciering is altijd mooi meegenomen, dus stem je toch op partij X. De overige standpunten van partij X waar je het eigenlijk niet mee eens bent, maar die jou veel minder nadelig treffen, neem je voor lief.

Dit is niet strategisch stemmen, het is inderdaad zoals EricR het definieert.

Als je op de door jouw beschreven manier stemt ben je wat mij betreft zo kortzichtig dat je geeneens stemrecht verdient. Je staart je dan blind op één of enkele punten, waarvan je bij voorbaat weer dat het niet verstandig is.

Stel dat partij X gaat regeren: tegen de tijd dat jouw wens is doorgevoerd ben je misschien al bijna klaar met studeren en heb je dus niks meer aan de verhoging van de stufi waar je dus van oorsprong al tegen bent. Tegen de tijd dat je weer kan stemmen, stem je iets totaal anders wat je op dat moment goed uit lijkt te komen.

Beetje vizieloos lijkt me. Ik stem uit overtuiging en maatschappelijk belang op de partij waarvan ik denk dat deze in mijn ogen iets goeds kan bereiken. Niet omdat ik er zelf lichtelijk beter van kan worden op een enkel vlak.
 
Back
Naar boven