AndroidHealthClinic

TEF meenemen in vaststellen kcal inname, wie doet dat?

MacB

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
6
Wie doet dat....

Ik zit zelf namelijk te denken, ik wil 3000kcal aan energy binnenkrijgen... (verbruik op 2700 ofzo), maar dan zou ik 3300 moeten eten (even 10% TEF als voorbeeld genomen).

Sinds ik het heilige MacB licht heb gezien doe ik dat ja...(10%)

• Topic Starter Topic Starter
Aha, ja ik hoor er nooit iemand over namelijk :P maar minimaal 10% (als je lc zit soms 15-20%) is toch behoorlijk verschil.

Na het lezen van een paar artikelen heb ik het wel meegenomen toen ik laatst m'n dieet opnieuw aan het berekenen was. Maar er stond bij dat het altijd maar een ruwe schatting blijft omdat het veel te lastig is om het extra verbruik precies te berekenen. Veel eiwit gebruik maakt wel veel uit, maar er zijn nog zoveel andere factoren dat er weinig zinnigs over te zeggen valt.

Ik heb dus wel iets van 10% meegenomen, maar of het echt zoveel is heb ik geen idee van. Maar het is toch voor de bulk dus het maakt me ook niet zoveel uit (als ik erdoor aankom).

In de cut lijkt het me wel een stuk belangrijker en dan zou je het ook een stuk preciezer moeten weten, maar geen idee of dat te doen is.

naja, er zijn redelijk precieze waardes per macro...dus als je weet hoeveel gram eiwit/vet/kh je eet, zou je een goede schatting moeten kunnen maken.

Maar als je 150-200gram eiwit eet en onder 3000kcal zit. zal je wel op +-10% uitkomen dacht ik.

naja, er zijn redelijk precieze waardes per macro...dus als je weet hoeveel gram eiwit/vet/kh je eet, zou je een goede schatting moeten kunnen maken.

Maar als je 150-200gram eiwit eet en onder 3000kcal zit. zal je wel op +-10% uitkomen dacht ik.

Ja dat las ik ook. Maar het heeft ook nog te maken met de combinaties die je maakt in je maaltijd (verhoudingen en soorten voedsel), je hoeveelheden en aantal maaltijden op een dag. Is het daar dan ook nog mee uit te rekenen?

Berardi gaf alleen een rekenfactor voor veel of gemiddeld eiwit dieet.

aantal maaltijden maakt niks uit. Volgens mij is het verschil tussen vloeibaar of vast niet zo heel groot. Enige wat misschien verschil maakt is het gehalte aan vezels (Die lastiger verteerbaar zouden zijn).

Maaaaaar, ik houd gewoon 10% aan :P

aantal maaltijden maakt niks uit. Volgens mij is het verschil tussen vloeibaar of vast niet zo heel groot. Enige wat misschien verschil maakt is het gehalte aan vezels (Die lastiger verteerbaar zouden zijn).

Maaaaaar, ik houd gewoon 10% aan :P

John Berardi:

Step #3: Thermic Effect of Food

TEF is the amount of calories that it takes your body to digest, absorb, and metabolize your ingested food intake. This makes up about 5 to 15% of your total daily calorie expenditure. Since the metabolic rate is elevated via this mechanism 10 to 15% for one to four hours after a meal, the more meals you eat per day, the faster your metabolic rate will be. This is a good thing, though. It's far better to keep the metabolism high and eat above that level, than to allow the metabolism to slow down by eating infrequently. Protein tends to increase TEF to a rate double that of carbs and almost triple that of fats so that's one of the reasons why I'm a big fan of protein meals.

Determining the Thermic Effect of Food:

To determine the TEF, you need to multiply your original RMR value (2400 in my case) by 0.10 for a moderate protein diet or 0.15 for a high protein diet. So this is what the formula looks like:

TEF = RMR x 0.10 for moderate protein diet (1 gram per pound of bodyweight)
TEF = RMR x 0.15 for high protein diet (more than 1 gram per pound of bodyweight)

Since I eat a very high protein diet (about 350 to 400 grams per day), I use the 0.15 factor and my TEF is about 360 calories per day as displayed by the calculation below:

Thermic Effect of Food = 2400 calories x 0.15 = 360 calories per day

Now add that to your calorie total.

Niet alleen vezels maar dus ook de opbouw van je maaltijd. Hoeveel vet/eiwit/koolhydraat de maaltijd bevat maakt uit. Er staat in dit artikel ook nog dat het wel uitmaakt hoeveel maaltijden je eet, maar het stamt ook al uit 2001. Bij veel maaltijden lijkt me dat je lichaam telkens kort bezig is, bij weinig maaltijden (zelfde calorieën) zal die langer bezig zijn. Maar de TEF lijkt me inderdaad gelijk te blijven.

John Berardi:

Niet alleen vezels maar dus ook de opbouw van je maaltijd. Hoeveel vet/eiwit/koolhydraat de maaltijd bevat maakt uit. Er staat in dit artikel ook nog dat het wel uitmaakt hoeveel maaltijden je eet, maar het stamt ook al uit 2001. Bij veel maaltijden lijkt me dat je lichaam telkens kort bezig is, bij weinig maaltijden (zelfde calorieën) zal die langer bezig zijn. Maar de TEF lijkt me inderdaad gelijk te blijven.

ja dat bedoelde ik dus met "macro's" :P

ja dat bedoelde ik dus met "macro's" :P

Ja, oké. Maar heb je dan ook een overzicht van het energetische effect dat een bepaalde verhouding oplevert?

Dus het is makkelijk om vast te stellen wat waardes zijn van de macro's afzonderlijk. Maar tezamen in de maaltijd hebben ze toch nog eens een effect daarbovenop die afhankelijk is van de verhoudingen. Of speelt dit dan helemaal niet mee? Volgens mij wel.

Dus als voorbeeld een maaltijd met verhouding 50/30/20 in vergelijking met een maaltijd 30/30/40 heeft ten eerste al andere TEF waardes doordat de macro's verschillen. Maar heeft het daar bovenop dan ook nog een verschil doordat bepaalde verhoudingen een ander synergetisch effect opleveren? If you catch my drift (Dit wordt natuurlijk bijna te verwaarlozen, maar vind het leuk om te weten).

staat in de ebooks van eh.....hoe heet die ook alweer...die dieetist....Lyle mcdonald.

maar die staan op mn laptop.

staat in de ebooks van eh.....hoe heet die ook alweer...die dieetist....Lyle mcdonald.

maar die staan op mn laptop.

Ik heb er een paar van. Weet je toevallig in welke dat precies staat (heb zelf zomaar stukjes van sommigen gelezen)?

geen idee welke pcies....maar lijkt me dat die UD2.0 ook wel staat.

Ik heb het net nog even opgezocht en alleen in het boek "The Ketogenic Diet" iets van een uitleg gevonden. In een paar andere boeken van Lyle McDonald werd TEF wel genoemd maar vervolgens niet uitgelegd (beetje vreemd).

Dit stond er:

The Thermic Effect of Feeding (TEF)

TEF represents the slight increase in metabolic rate which occurs when food is ingested. The term specific dynamic action (SDA) of food is also used. The three macronutrients: carbohydrate, protein and fat have different SDA values. Protein has the highest SDA, burning off 20-25% of its total calories during digestion. If 100 calories of protein are eaten, 20-25 calories are burned during digestion. Carbohydrate is slightly less, having a SDA of 15-20%. Fat has the lowest SDA, approximately 3%.

As an average, TEF will increase caloric requirements by roughly 10% per day.

Female at 150 lbs = 2250 calories/day + 10% (225 calories) = 2475 calories/day

Male at 180 lbs = 3000 calories/day + 10% (300 calories) = 3300 calories/day

These values represent the estimated caloric intake needed to maintain bodyweight and bodyfat at a stable level. It is modified based on whether an individual wishes to gain or lose weight/fat.

Er wordt dus wel gesproken over wat jij noemt, het effect (SDA) per verschillende macronutriënt, maar niet over wat ik noemde. Waarschijnlijk valt het dus ook wel te verwaarlozen.

Wat wel opvalt is het verschil in SDA tussen koolhydraten+eiwit en vetten. Sowieso moet je er dus altijd rekening mee houden dat een groot gedeelte van je eiwitten verdwijnt (leuk voor de mensen hier die altijd maar zeggen dat zoveel eiwitten per maaltijd onzin is). En tevens dat je bij een keto of low-carb dieet met veel minder calorieën afkan, omdat je lichaam niet zoveel 'verbruikt' van de vetten. Dan zal dat gemiddelde van 10% dus ineens wel veel afwijken. Met koolhydraten uiteraard het tegengestelde.

Toch weer leuke info.

Terug
Naar boven