AndroidHealthClinic

Test-E Only kuur, doen, of niet?

Selirium

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
81kg
Vetpercentage
18%
Beste DBB'ers,

Ik ben al een aardig tijdje een oogje in het zeil aan het houden in de AAS sectie, gewoonweg omdat ik het interessant vind.
Ik wilde meer info inwinnen en ervaringen horen van allerlei mensen.

Nu heb ik een maat die makkelijk aan spul kan komen.
Hij weet dat ik het ooit wilde doen, en heeft al het 1 en ander gehaald (Test-E en Nolvadex).
Hij wilde in de zomer, ergens in juni gaan starten, en dan zou ik eventueel meedoen.
Dit zou mijn eerste kuur worden. Ik zat eerst helemaal te denken aan Test-E + Deca, en weet ik het wat allemaal.
Opgeven moment toch goed nagedacht, en al zou ik het gaan doen, zou ik toch voor Test-E only gaan, gewoonweg om te zien wat voor een effect dit bij me zou hebben. Dit zou dan tussen de 250 a 500 mg zijn.

Ik zit alleen nog te twijfelen of ik het zal doen of niet.
Ik ben begonnen met fitness/bodybuilding op mijn 16e, en tot mijn 18e niet echt serieus getrained.
Sinds mijn 18e ben ik serieuzer gaan trainen, op mijn voeding gelet, etc.
In de 3 jaar dat ik serieus bezig ben geweest, heb ik wel blessures opgelopen waardoor ik voor lange tijden niet had kunnen trainen en niks lichamelijks had kunnen doen (2x een half jaar out geweest).
Hierdoor veel spiermassa verloren door weinig motivatie, en zag het allemaal niet echt zitten en het waren 2 moeilijke periodes voor me.

Nu heb ik nog steeds last van een blessure. Deze zit in mijn rug.
Als ik een zware training gedaan heb, heb voel ik nog steeds dat het niet lekker zit.
Ik ga dan ook voor de volgende 2 a 3 maanden starten met een core versterkings schema, zodat ik waarschijnlijk straks helemaal erboven op kom. Dit doe ik in combinatie met een cut + lichte krachttraining.

Ik weet dat het beter is om te gaan kuren als je maxed natural zit, of iets in die richting.
Sommigen zullen suggereren dat het beter is om eerst nog wat naturel te gainen, en daarna te gaan kuren.

De kuur heeft voor mij een aantal voordelen:
- De core stability training die ik ervoor gedaan zal hebben, zal hopelijk de blessure wegwerken.
Met een lichte kuur zou ik het eventueel verder aan kunnen sterken.
- De tijd die ik niet had kunnen trainen en de spiermassa die ik verloren heb, kan ik in korte tijd weer terug krijgen.
- Ik zal na de kuur weten wat Test-E only met mijn lichaam doet. Als ik na de kuur ooit nog een keer wil kuren, weet ik in ieder geval wat meer.

Ik zou in ieder geval verantwoord bezig zijn door dan Test-E only te doen.

Wat vinden jullie? Kan het kwaad om toch te gaan kuren? Zal het veel zin hebben om het te doen?
Misschien toch beter om het volgend jaar te doen of het jaar daarop?
Ik weet ook wel dat ik nog jong ben, maar ik zie het nu als een kans om er weer helemaal bovenop te komen.

Nog even in het kort:

Wat je leeftijd is: 21
Hoe lang je traint (hiermee wordt bedoeld serieuze training, geen half werk): 2 en een half jaar
Hoeveel gewicht je op natuurlijke wijze in die periode hebt gewonnen (+ je vet %): ongeveer 18 tot 23 kilo. Vet percentage is verminderd door een cut die ik heb gedaan toen ik een blessure had.
Een voorbeeld van wat je op een doordeweekse dag allemaal eet: gevarieerd, lettende op de E/K/V verhoudingenen en de kcal die ik nodig heb.
Welke supplementen je al hebt gebruikt: Creatine Mono, Eiwitpoeder, BCAA's, Vit. D, Glucosamine (Choindroitine + MSM), Omega 3.
Waarom je deze kuur wilt doen: volledige herstel blessures + enkele kilo's spier om er weer helemaal bovenop te komen.
Wat je wilt bereiken (in bodybuilding) op lange termijn? Een goede fysiek. De kans is groot dat ik nooit aan wedstrijden mee zal doen.

Ik hoor enorm graag jullie meningen. Aub wel gewoon netjes houden, ik ben hier gewoon om te kijken wat jullie vinden en daar ben ik erg benieuwd naar!

In ieder geval, bedankt voor het lezen!

Laatst bewerkt:
Klopt de 1.75m en 72kg? Zo ja dan niet kuren. Je kan dan nog makkelijk naturel gainen. Gaat het dan al moeilijk is je voeding niet op orde.

Als je van plan bent te gaan kuren, dan zal ik eerst wachten totdat je coreversterkingsprogramma is afgelopen, en er dan nog een tijdje overheen hebt laten gaan. Als jij gaat kuren wanneer je core nog niet stabiel is, heb je een goede kans dat je instabiliteit alleen maar erger gaat worden. Je grote spieren worden een stuk groter, terwijl je kleine spiertjes, die belangrijk zijn voor stabiliteit, relatief minder hard groeien. Bovendien kun je zo niet efficiënt gainen, aangezien je last gaat krijgen van je instabiliteit. Ook als jij gaat kuren als je net klaar ben met het coreversterkingsprogramma, dan breng je je lichaam vrij snel weer uit balans wanneer je snel groeit. Ik denk daarom dat het niet verstandig is om binnenkort te gaan kuren.
Dat je nog niet zo veel weegt vind ik niet zo boeiend, als je maar veel verstand hebt van trainen en voeding (en je hier ook goed aan kunt houden).

• Topic Starter Topic Starter
Als je van plan bent te gaan kuren, dan zal ik eerst wachten totdat je coreversterkingsprogramma is afgelopen, en er dan nog een tijdje overheen hebt laten gaan. Als jij gaat kuren wanneer je core nog niet stabiel is, heb je een goede kans dat je instabiliteit alleen maar erger gaat worden. Je grote spieren worden een stuk groter, terwijl je kleine spiertjes, die belangrijk zijn voor stabiliteit, relatief minder hard groeien. Bovendien kun je zo niet efficiënt gainen, aangezien je last gaat krijgen van je instabiliteit. Ook als jij gaat kuren als je net klaar ben met het coreversterkingsprogramma, dan breng je je lichaam vrij snel weer uit balans wanneer je snel groeit. Ik denk daarom dat het niet verstandig is om binnenkort te gaan kuren.
Dat je nog niet zo veel weegt vind ik niet zo boeiend, als je maar veel verstand hebt van trainen en voeding (en je hier ook goed aan kunt houden).

Enorm bedankt voor je goede uitleg, zal dit zeker in mijn eindconclusie meenemen!

Als je zo blessuregevoelig bent zou ik zeker niet eens aan AAS denken als ik jou was

In de MLB is een onderzoek geweest waar uit blijkt dat AAS de blessurekans met 400% verhoogt omdat de pezen de snelheid van spiertoename niet bij kan houden

Als je zo blessuregevoelig bent zou ik zeker niet eens aan AAS denken als ik jou was

In de MLB is een onderzoek geweest waar uit blijkt dat AAS de blessurekans met 400% verhoogt omdat de pezen de snelheid van spiertoename niet bij kan houden

Aan de andere kant is de blessurekans bij bodybuilders en weightlifters in absolute zin veel lager dan bij andere sporten. 400% van weinig is altijd nog minder dan de kans op blessures bij een sport als voetbal o.i.d.

• Topic Starter Topic Starter

Dat pezen dan een optater krijgen, ben ik het volledig mee eens, echter heb ik zelf geen last van mijn pezen (gelukkig niet :rolleyes:).
Wat Tythor zei over de zwakke core en de sterkere, grote rugspieren, is dan wel bij mij van toepassing.

Dat pezen dan een optater krijgen, ben ik het volledig mee eens, echter heb ik zelf geen last van mijn pezen (gelukkig niet :rolleyes:).
Wat Tythor zei over de zwakke core en de sterkere, grote rugspieren, is dan wel bij mij van toepassing.
Beter wacht je dan totdat je minstens een jaar blessurevrij bent anders zou het zonde zijn

Aan de andere kant is de blessurekans bij bodybuilders en weightlifters in absolute zin veel lager dan bij andere sporten. 400% van weinig is altijd nog minder dan de kans op blessures bij een sport als voetbal o.i.d.

Daar heb je volkomen gelijk in

Je kan die sporten dan ook niet vergelijken. Bij schaken zullen de blessures weer lager zijn dan bij bodybuilding en dergelijke.

Je kan die sporten dan ook niet vergelijken. Bij schaken zullen de blessures weer lager zijn dan bij bodybuilding en dergelijke.

skx9hl.jpg

Ja dat doet toch niets af aan wat ik zei. Je kunt die sporten niet vergelijken. Een kuur starten omdat je met voetbal minder snel een blessure hebt dan bij bodybuilding enzo slaat nergens op ook.

Ja dat doet toch niets af aan wat ik zei. Je kunt die sporten niet vergelijken. Een kuur starten omdat je met voetbal minder snel een blessure hebt dan bij bodybuilding enzo slaat nergens op ook.

Ben je dom ofzo? De kans op blessures is gewoon een kwantitatief gegeven waarbij je dus wel sporten kunt vergelijken. Juist zo'n tabel geeft inzicht dat blessures bij het gewichtheffen erg weinig voorkomen en dat een verhoging van de kans op blessures door AAS een marginaal verschil betekent in absolute zin.

Ben je dom ofzo? De kans op blessures is gewoon een kwantitatief gegeven waarbij je dus wel sporten kunt vergelijken. Juist zo'n tabel geeft inzicht dat blessures bij het gewichtheffen erg weinig voorkomen en dat een verhoging van de kans op blessures door AAS een marginaal verschil betekent in absolute zin.

Volgens mij snap je mijn punt niet. Die statistieken hebben voor een individu geen nut. Dat er minder blessures voorkomen dan bij een andere sport zegt niets over dat je als individu minder snel geblesseerd raakt. Dat je bij voetbal sneller geblesseerd raakt dan bij bodybuilding is ook niet relevant voor de situatie hier.

Het lijkt me onverstandig om met AAS te cyclen als je lichaam niet op volledige sterkte is. Zeker met core klachten - de core word bij het overgrote deel van de oefenineng belast om stabiliteit te vergaren - is de kans groot dat de toename van massa en kracht overbelasting van reeds zwakke door blessures aangetaste - lees littekensweefsel en gebrekkige doorbloeding -bewerkstelligt. Je doet jezelf waarschijnlijk geen plezier door de voorgestelde route te nemen. Beter train je totdat je klachten geruime tijd uitblijven voordat je bovengemiddelde belasting gaat pakken.

Terug
Naar boven