AndroidHealthClinic

Nieuws Thuiskoppieheffing

Sayer

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
1.987
Lengte
1m78
Massa
82kg
Vetpercentage
12%
En dan lachen met de Belgen...

In Nederland komt er volgend jaar een thuiskopieheffing van maximaal 5 euro op smartphones, telefoons met mp3-spelers, tablets, hardeschijfrecorders en settopboxen. Het gaat om een tijdelijke maatregel die een jaar duurt, in afwachting van een regeling die beter inspeelt op de technologische ontwikkelingen.
De precieze hoogte van de heffing is afhankelijk van de opslagcapaciteit. Zo gaat voor audio- en videospelers een heffing van maximaal 2 euro gelden, en voor voor pc's en laptops wordt dat een vast bedrag van 5 euro. Bij externe harde schijven gaat het om 1 euro. Het laagste tarief gaat gelden voor dvd's en cd-roms: 3 eurocent. De heffing op analoge audio- en videocassettes en minidisks verdwijnt, omdat deze informatiedragers nauwelijks nog worden gebruikt.

Tot nu toe is er alleen een thuiskopieheffing op blanco cd- en dvd-schijfjes. Dat er nu nieuwe voorwerpen belast worden met de heffing, is volgens staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie noodzakelijk om aan het vereiste van een billijke vergoeding voor producenten te blijven voldoen. Privékopieën worden steeds vaker gemaakt op andere informatiedragers dan dvd's en cd-roms.

Alle heffingen gaan naar stichting De Thuiskopie, die de bedragen vervolgens verdeelt onder de rechthebbenden.

IK heb niet met de Belgen gelachen, zou niet durven ..
maar prima hoor, ik zou ook (als ik hun was) schijtbelasting gaan invoeren , knuppels !

ach boeien, die kosten heb je er al uit met het downloaden van 1 album

ach boeien, die kosten heb je er al uit met het downloaden van 1 album

Dat mag nog steeds niet :) Je mag alleen een kopie maken van zelfgekochte albums. Dus zoals bijvoorbeeld een kopie van de CD die je gekocht hebt op je mp3-speler zetten...

Dit geld verdwijnt weer in vage stichtingen en diepe zakken van bestuurders. Ik download elke maand veel films en bijna geen muziek. Simpelweg omdat ik er niet voor kan betalen in Nederland. Ik zou best 50 euro per maand willen uitgeven aan films, zolang ik ze maar kan downloaden en kijken op mijn mediacenter.

Ik heb door internet juist nieuwe films/muziek ontdekt en als ze echt goed zijn dan heb ik ze later alsnog gekocht.

En dan lachen met de Belgen...

In Nederland komt er volgend jaar een thuiskopieheffing van maximaal 5 euro op smartphones, telefoons met mp3-spelers, tablets, hardeschijfrecorders en settopboxen. Het gaat om een tijdelijke maatregel die een jaar duurt, in afwachting van een regeling die beter inspeelt op de technologische ontwikkelingen.
De precieze hoogte van de heffing is afhankelijk van de opslagcapaciteit. Zo gaat voor audio- en videospelers een heffing van maximaal 2 euro gelden, en voor voor pc's en laptops wordt dat een vast bedrag van 5 euro. Bij externe harde schijven gaat het om 1 euro. Het laagste tarief gaat gelden voor dvd's en cd-roms: 3 eurocent. De heffing op analoge audio- en videocassettes en minidisks verdwijnt, omdat deze informatiedragers nauwelijks nog worden gebruikt.

Tot nu toe is er alleen een thuiskopieheffing op blanco cd- en dvd-schijfjes. Dat er nu nieuwe voorwerpen belast worden met de heffing, is volgens staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie noodzakelijk om aan het vereiste van een billijke vergoeding voor producenten te blijven voldoen. Privékopieën worden steeds vaker gemaakt op andere informatiedragers dan dvd's en cd-roms.

Alle heffingen gaan naar stichting De Thuiskopie, die de bedragen vervolgens verdeelt onder de rechthebbenden.

yessss , spaart me een flinke cent uit

Dus als je backup wilt maken van bestanden op je PC, je beroepsmatig of prive zelf hebt gecreeerd, betaal je heffing? Die in de portemonnee terecht komt van een Stichting Thuiskopie (Stichting Brein?), en je betaald er ook nog eens BTW over de heffing? Lekker krom..

Ik lig er niet wakker van, maar heb zo mijn vraagtekens bij deze heffing en de 'schade' die wordt opgelopen. Heffing op losse (interne) HDD's of flash geheugen (USB sticks/memory cards) zie ik ook nergens voorbij komen? Dat zijn toch de grootste backup bronnen op dit moment?

Ik koop een externe harde schijf om persoonlijke files op te slaan en moet kopieerbelasting betalen.
oke logisch...
Ze gaan er van uit dat iedereen die een opslag medium koopt, gelijk een piraat is en allerlei films en muziek download?

Alsof dat geld naar de daadwerkelijke artiesten gaat.

Misschien een beetje dom maar die belasting komt gewoon bovenop de aankoopprijs denk ik?

Terug
Naar boven