MuscleMeat

trainen met equipment (shirt, pak, banden)

dj_phreak

2024 sterkste 50+er van Zuid Holland
Elite Member
Waardering
499
Lengte
1m82
Massa
117kg
Vetpercentage
Naar aanleiding van de thread over bankdruk-shirts nu één over het gebruik van BD-shirts, kniebuigpakjes en kniebanden. Voor discussie over vragen als:

- Welke equipment is het best voor welke bouw/techniek?

- Hoe de equipment te gebruiken in de training?

- Hoe het meeste resultaat halen uit een shirt of pakje?

- Wat zijn je eigen ervaringen met een bepaald stuk equipment?

A.U.B. geen discussie over de ethiek van het gebruik ervan!
Daar kan een andere thread voor worden gemaakt.

• Topic Starter Topic Starter
Omdat dit topic zo stormloopt (NOT! ;) ) zal ik zelf maar eens wat discussievoer lanceren.

Trainen met shirt:
Mocht ik ooit nog eens een trainingsmaat vinden (om te helpen het shirt aan te trekken), dan ben ik van plan het volgende te gaan doen: Twee keer per week trainen; 1 dag met shirt, 1 dag zonder. Alle percentages zijn gebaseerd op de 1RM van die betreffende oefening; voor BD dus de 1RM mèt shirt.

DAG 1: BD 6x1x90% met shirt, gevolgd door 2 oefeningen 6x3x82-85% voor triceps en schouders (nekdrukken, schuin drukken, rack press, whatever). 1 lichte oefening voor de rug.

DAG 2: BD 4/1/4/1/4/1 x 60%/82%. Daarna zwaar de rug trainen met hogere reps om meer massa te kweken voor meer kracht onderin.

eigen ervaringen met equipment
Zelf heb ik met bankdrukken Inzer's HPHD en EHPHD gebruikt. Mijn ervaring was, dat ik beter presteerde in een shirt dat niet al te strak zat. Als ik echt moeite had om het op mn borst te krijgen, bouwde ik geen voorspanning in mn pecs op... en daar moest ik het juist altijd van hebben.
Ook de mouwen naar buiten draaien bij het aantrekken hielp bij mij goed. Dus als je het aanhebt zeg maar de linkermouw tegen de klok in draaien en de rechter met de klok mee. Hierdoor kreeg ik iets eerder spanning bij het zakken en was de lock-out wat makkelijker.

En nu jullie...

dj_phreak zei:
Naar aanleiding van de thread over bankdruk-shirts nu één over het gebruik van BD-shirts, kniebuigpakjes en kniebanden. Voor discussie over vragen als:

- Welke equipment is het best voor welke bouw/techniek?

- Hoe de equipment te gebruiken in de training?

- Hoe het meeste resultaat halen uit een shirt of pakje?

- Wat zijn je eigen ervaringen met een bepaald stuk equipment?

A.U.B. geen discussie over de ethiek van het gebruik ervan!
Daar kan een andere thread voor worden gemaakt.

-> als je toch van plan bent regelmatig te trainen meteen pak, koop er dan 2 dezelfde, één redelijk los ('t moet nu ook niet als een t-shirt aanvoelen), en één wat strakker, die je gebruikt voor tijdens de wedstrijd.

-> meeste resultaat halen uit een pakje : dermee trainen, der ervaring mee opdoen, en vooral vragen aan anderen.

Ja, terugkomend op de bankdrukshirt topic. Het is juist dat je in training een maat ruimer gebruikt dan op een wedstrijd.

Mijn ervaring en dat is wat ik degene ook overbreng die ik train/coach, is dat je 'normale' training zo je (bij)oefeningen uitvoert zoals de oefening uitgevoerd wordt met shirt of pak. Het gebeurt nog te vaak dat men anders gaat tillen of drukken als een pak of shirt wordt aangedaan.

Maximaal trainen in de sportschool is leuk en waar wil je dat het gebeurt? Op de wedstrijd lijkt mij en daardoor mijn advies 2 tot 4 keer voor een wedstrijd je shirt en suits aandoen, niet meer want de kans op overtrainen/overbelasting wordt groter als je teveel met shirt gaat drukken en met suits gaat buigen en tillen. Door het teveel trainen met shirt en suits worden bepaalde spieren niet of minder belast.

Goed trainen met riem en pols- en kniebandages, zodat je basiskracht goed ontwikkelt en technische onvolkomenheden kan corrigeren zodra je met shirt of suit tilt.

En wat het belangrijkste is dat je doelen stelt in je training, zodat je subdoelen kan stellen en daar vanuit naar jouw doel kan werken.

Terug
Naar boven