XXL Nutrition

Uitbreiden 30 mm equipment of naar 50 mm?

• Topic Starter Topic Starter
De stangen zijn in 30 mm veel goedkoper dan 50 mm (meer dan t dubbele voor een curl en rechte barbell. Dat plus het feit dat ik al 30 mm spul heb doet me toch naar alles 30 mm neigen. Hoef ik niet al die kleinere gewichten ook nog in 50 mm te kopen.

Vraag me ook wel af waarom 50mm. 30mm is goedkoper toch ook in schijven?

Schijven zijn ietsje duurder, of iig de rubbergripper schijven bij fitness-seller.
geloof 42 tegenover 46 euro voor een 20 kg schijf.

Zo, knoop doorgehakt.
30mmx200cm halterstang
30mmx120 curlbar
30 mm schijven rubber gripper
2x20
2x10
4x5
Heb ik in totaal bijna 120 kg schijven, kan ik wel even mee vooruit. Een maandje toch... :P

mijn mening: ALLES 50mm, behalve 1 paar 30mm dumbbells van 15-20kg om de fly's, curls, triceps oef etc te doen. Voor de zware presses ea neem je de 50mm dumbbell handles

Sja, maar 150 euro voor 50 mm curl en rechte stang of 56 euro voor 30 mm...
Plus de extra gewichten die ik zou moeten kopen. Ben je zo minimaal 150 euro meer kwijt.
Dus heb het 30 mm spul besteld. Kan het gewicht dat ik gebruik makkelijk dragen, en het voordeel van die lagers in zo'n 50mm stang zie ik ook niet echt...
Wellicht dat 50 mm wat eenvoudiger op de stang schuift (?), maar ik zie het voordeel niet echt.

mijn mening: ALLES 50mm, behalve 1 paar 30mm dumbbells van 15-20kg om de fly's, curls, triceps oef etc te doen. Voor de zware presses ea neem je de 50mm dumbbell handles

waarom? til je zo veel dat de bar het niet meer aan kan?

waarom? til je zo veel dat de bar het niet meer aan kan?

omdat ik zou gaan voor het één of het ander (alles 50mm of alles 30mm) maar omdat de gewichten tussen 1-20kg meestal gebruikt worden voor oefeningen als fly's, rear delt fly's, bicep curls en allerhande tricep extenions, en voor die oefeningen zijn 50mm DB handles wat onhandig en de schijf diameter wat groot mss, terwijl dat bij presses niet uitmaakt. daarom dat ik ook dat 30mm setje zou bijpakken.

Maar waarom dan alles 50 en een beetje 30 ipv gewoon alles 30.
Wat is nou echt het voordeel van 50 mm, los van de hogere belastbaarheid?
Dat t stoerder oogt? Dat alle sportscholen het hebben en het daarom 'de norm' is?
Ik zie het niet echt namelijk...

wat is dit het anti 50mm topic? kijk als je serieus bent over een homegym, koop je 50mm, het is betere kwaliteit, zwaarder belastbaar, en gewoon 10 keer aangenamer om met te werken, punt.

Nee, niet het anti-50mm topic. Ik vroeg me gewoon oprecht af waarom je die dure stangen zou kopen los van dat ze zwaarder belastbaar zijn. Wat t voordeel is. En waarom er een lager in zit (waardoor hij duurder is), die schijven kunnen van zichzelf toch al om de as draaien? Plus, gezichten zijn axisymmetrisch, zo'n lager lijkt alleen nuttig als je asymmetrisch gewicht hebt dat niet legger om de as kan draaien...
Maar ok, blijkbaar zijn ze handiger in gebruik. In welke zin dan? Dat je de schijven er makkelijker aan rijgt?

Laatst bewerkt:
Maar waarom dan alles 50 en een beetje 30 ipv gewoon alles 30.
Wat is nou echt het voordeel van 50 mm, los van de hogere belastbaarheid?
Dat t stoerder oogt? Dat alle sportscholen het hebben en het daarom 'de norm' is?
Ik zie het niet echt namelijk...

+ 1

Uiteindelijk zal ik ook wel 50mm kopen wanneer m'n deadlift op 200 zit, maar voorlopig is 30 gewoon evengoed.

is het niet gwn dat 50mm erbij is gekomen zo dat er weer verkocht werd...

Sja, maar 150 euro voor 50 mm curl en rechte stang of 56 euro voor 30 mm...
Plus de extra gewichten die ik zou moeten kopen. Ben je zo minimaal 150 euro meer kwijt.
Dus heb het 30 mm spul besteld. Kan het gewicht dat ik gebruik makkelijk dragen, en het voordeel van die lagers in zo'n 50mm stang zie ik ook niet echt...
Wellicht dat 50 mm wat eenvoudiger op de stang schuift (?), maar ik zie het voordeel niet echt.

Als je op de centen gaat letten snap ik niet waarom je het nieuw gaat kopen, waarom dan geen gebruikte partij 30mm schijven, ben je helemaal voordelig uit en heb je een grotere partij aan kg's. En die kwaliteit is geen haar beter als nieuw.

Omdat ik in een studentenkamer zit en het zo stil mogelijk wil houden. Rubber coated schijven worden vrijwel niet aangeboden. Ik heb al weken zitten kijken, maar zag vrijwel niks... Dus moest wel nieuw. Daarnaast heb ik geen auto om het eventueel op te halen, hetgeen mijn zoekgebied aanzienlijk verkleint.

Sowieso voor 50mm gaan. Je krijgt echt spijt van 30mm als je een jaar of 2 aan het trainen bent. 50mm is officiële grootte voor powerliften en gewichtheffen en over het algemeen veel sterker. Het loont echt wel in een goede stang te investeren, want voor je het weet hang je er 200kg aan!

De 30mm stang is tot 200 kg belastbaar. Ik bench nu 70 kg (3x8).
Ik verwacht niet snel 200 kg te deadliften. Ja, over 3 jaar heel misschien, maar dat zien we dan wel weer... Ik verwacht niet daar ooit te komen. Het is niet mijn leven, maar een hobby.

Je mag wel iets ambitieuzer zijn kerel :D
Het is niet alleen belastbaarheid, maar ook algemene sterkte van zo'n stang, want sommige trekken heel snel krom als je ze een keer laat vallen bijvoorbeeld

De 30mm stang is tot 200 kg belastbaar. Ik bench nu 70 kg (3x8).
Ik verwacht niet snel 200 kg te deadliften. Ja, over 3 jaar heel misschien, maar dat zien we dan wel weer... Ik verwacht niet daar ooit te komen. Het is niet mijn leven, maar een hobby.

volgens mij was jij nooit echt van plan om 50mm te kopen, las je uberhaupt het geld ervoor had (ik las student)

Ik wilde het eerst zeker wel, tot ik de prijzen zag van die stangen. Heb ook heel marktplaats af zitten zoeken naar rubberen schijven, 50 mm of 30 mm. Als ik ze had gevonden had ik ze gekocht. Vooral vanwege het 'iedereen heeft t dus zal t wel beter zijn'.
Maar je mag denken wat je wil...

---------- Post added do 23 jun 2011 at 20:52 ----------

Je mag wel iets ambitieuzer zijn kerel :D
Het is niet alleen belastbaarheid, maar ook algemene sterkte van zo'n stang, want sommige trekken heel snel krom als je ze een keer laat vallen bijvoorbeeld

Ok, nou hoop ik niet snel hier op dit zoldertje een stang met 100 kg te laten vallen, want dan ben ik erg bang voor de vloer :p
Wellicht heb ik een verkeerde beslissing genomen, we'll see op de lange termijn. Maar de argumenten voor 50 waren voor mij niet genoeg om mijn 30mm spul dat net twee maanden is af te danken/dubbel te kopen in 50 mm, dus ben ik maar gewoon mijn eigen gevoel en portemonnee achterna gegaan...

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven