MuscleMeat

uitslag bloedonderzoek

• Topic Starter Topic Starter
Was dit zo?

Hoe lang spelen de klachten trouwens? Winterdipje?

Krijg je genoeg goede slaap?

Train je altijd alles tot failure of heb je een aanpak waarvan je niet kapot gaat?
yes nuchter voor 9 uur in de ochtend, heb hier al wel een jaar tot anderhalf jaar last van ook toen ik even gestopt was met sporten..

Slaap gemiddeld 7 tot 9 uur per nacht, en train meestal wel tot falen maar niet overdreven lange workouts of veel te veel volume ook niet iedere oefening tot falen

Beste Rick,

We hebben je bloeduitslagen ontvangen. Je vindt in de bijlage het rapport met de waarden. Hieronder vind je mijn interpretatie.

Allereerst het bloedbeeld. De witte bloedcellen (leukocyten) en bloedplaatjes (trombocyten) zijn normaal. Het hematocriet is een bepaling die iets zegt over de bloeddikte en die is bij jou ook normaal.

In de klinische chemie is er sprake van een afwijkend cholesterolprofiel. Je hebt een laag ('gunstig') HDL-cholesterol en een hoog-normaal ('ongunstig') LDL-cholesterol. De verhouding tussen deze twee, die belangrijk is voor je risico op hart- en vaatziekten, is daarmee suboptimaal. Je kunt het LDL-cholesterol verbeteren met leefsftijlmaatregelen. De website van de Hartstichting geeft daar enkele bruikbare tips voor: https://www.hartstichting.nl/oorzaken/cholesterol/hoog-cholesterol/hoog-cholesterol-verlagen
De triglyceridewaarde is nipt verhoogd, en het VLDL-cholesterol is normaal. Een dergelijke triglyceridewaarde is verder weinig betekenisvol (ik ga er trouwens wel vanuit dat je nuchter was ten tijde van de bloedafname). Het creatinekinase is verhoogd maar dat is gebruikelijk bij krachtsporters. Het is immers een enzym dat vrijkomt uit spierweefsel bij zware fysieke belasting. Een verhoging tot aan 1500 U/l is doorgaans acceptabel en niet schadelijk.

De creatininespiegel zegt iets over de nierfunctie en is bij jou verhoogd. Dat betekent dat de schatting van de nierfunctie lager dan normaal is. Het is echter belangrijk te weten dat het creatinine sowieso hoger is bij mannen met een gespierd postuur en eventueel ook door creatinesupplementen. Daarom is deze waarde als schatting van de nierfunctie niet heel betrouwbaar. Een cystatine C is een betrouwbaarder maat voor nierfunctie bij krachtsporters. Het is aan te bevelen deze bij een volgende bloedonderzoek te bepalen.

Tot slot het hormonale profiel. Je hebt een normale testosteronspiegel. Om een idee te geven: je valt in het 45e percentiel, wat betekent dat van de 100 gezonde mannen van jouw leeftijd er 45 een testosteronspiegel hebben lager dan jij en 55 mannen hoger dan jij. Het SHBG is verder normaal. Dit is een eiwit dat geslachtshormonen, waaronder testosteron, bindt en daarmee - kort door de bocht - inactiveert. Resulterend is je vrije (ongebonden) testosteronspiegel ook normaal. De LH-waarde, het stuurhormoon dat de testikels aanzet tot testosteronproductie, is eveneens normaal.

Je gaf bij je bestelling aan dat je een gebrek had aan energie en een veel lager libido dan normaal. Normaliter geven dit soort testosteronwaarden dit soort problemen niet. Mogelijk dat je een (uitgebreid) kuurverleden hebt, dan komt het weleens voor omdat het referentiekader anders is geworden. Hoelang heb je deze libidoproblemen al, en is dit geleidelijk op komen zetten of abrupt? En heb je ook last van erectieproblemen of verminderde baardgroei?

Hopelijk helpt deze interpretatie je met het begrijpen van je bloeduitslagen. Laat het weten als je desondanks nog vragen hebt.

Met vriendelijke groet,

Peter Bond
Is toch wel wat genuanceerder dan "volgens de arts zit alles binnen de referentie waardes en is hier niets mis mee". Wat daar staat klopt als een bus (ik heb je interpretatie destijds dus gedaan). Bij een testosteronspiegel lager dan 8 nmol/L is het waarschijnlijk dat dit soort klachten erdoor zouden kunnen komen, en tussen de 8 à 12 nmol/L (het 'grijze' gebied) wordt het steeds onwaarschijnlijker dat dat het geval is naarmate je hoger zit. Als je ook nog jouw SHBG-spiegel in acht neemt wordt het nóg onwaarschijnlijker. Met andere woorden: het is zeer onwaarschijnlijk dat je testosteronspiegel hieraan ten grondslag ligt, en heel waarschijnlijk dat iets anders eraan ten grondslag ligt. Desalniettemin zien we het weleens, als we andere zaken hebben uitgesloten, terug bij kuurders met een flink kuurverleden (en dan lijkt het simpelweg op te treden bij elke fysiologische testosteronspiegel, ook bij bijv. 25 nmol/L). We vermoeden omdat het referentiekader dan simpelweg anders is geworden, het beeld van wat normaal is is vertekend. Beetje alsof je jarenlang in een Ferrari hebt rondgereden en nu in een 'gewone' auto moet rijden, dat idee om het even plat te slaan met een auto-analogie.

Ik heb je destijds nog gevraagd naar je trainingsvolume, maar heb ik helaas geen reactie meer op gekregen. Dat lijkt me hier wel relevant. Je zou i.v.m. je gebrek aan energie nog wat andere zaken in het bloed kunnen meten, al komt hier vaak niks uit ('vermoeidheidslabje', waarvan een gedeelte al is gedaan, maar wat resteert is dan TSH, fT4, glucose, screening op leukocyten in de urine en proteinurie, en evt. nog een ECG). Wat ik me vooral ook afvraag is waarom je nu liever verdere informatie op een forum vraagt i.p.v. ons?

Ik zou eerst al het andere mogelijke doen: vitamine d, genoeg vet, omega3, genoeg kcal, genoeg slaap, gezond lean vetpercentage, etc.

Alles om geen TRT nodig te hebben.

Dan over een tijdje nog een 2e meting maken.

Als dat allemaal gelijk of erger uitvalt eens bij de kliniek vragen.
Bananen + zink geeft mij ook altijd een stevige leuter

Edit: CK ook, moet toch op z'n minst nogmaals getest worden om te checken of dit langdurig hoog is en zo ja, waar precies.
Beide hogere waardes kan normaal zijn (net hard getraind, veel creatine nemen etcetera) maar kan ook beiden nierfalen laten zien of andere nierproblemen en ook daar komt vermoeidheid bij kijken.
CK-waarde prikken we om de leverwaarden beter te kunnen duiden. Immers komen ASAT en ALAT ook in spierweefsel voor, en geeft de CK-waarde dan een redelijke inschatting van de mate van spierschade en hoe deze dus de leverwaarden kan beïnvloeden zonder dat hier leverschade debet aan is. Je hoeft hier niet net voor te hebben getraind, de CK-waarde blijft vaak dagenlang verhoogd bij krachttraining. Diagnostisch is de CK-waarde alleen interessant als je een spierziekte of rhabdomyolyse in je dd hebt. Dat hebben wij niet. Van nierfalen is overigens duidelijk geen sprake, daar is zijn creatinine veelte laag voor. Wel is, zoals later bij de volledige interpretatie te zien, een bepaling met cystatine C aanbevolen bij toekomstig bloedonderzoek om een betere schatting van de nierfunctie te krijgen. Immers is de creatininewaarde onbetrouwbaar bij bovengemiddelde spiermassa en creatinesuppletie. (Creatininewaarde is desalniettemin natuurlijk zeer nuttig ter screening, omdat je niet snel een vals-negatieve zult hebben in onze populatie. Een vals-positieve neem je voor lief, een vals-negatieve heb je liever niet.)

Vrijwel al onze klanten hebben een chronisch verhoogd CK ;)

• Topic Starter Topic Starter
Is toch wel wat genuanceerder dan "volgens de arts zit alles binnen de referentie waardes en is hier niets mis mee". Wat daar staat klopt als een bus (ik heb je interpretatie destijds dus gedaan). Bij een testosteronspiegel lager dan 8 nmol/L is het waarschijnlijk dat dit soort klachten erdoor zouden kunnen komen, en tussen de 8 à 12 nmol/L (het 'grijze' gebied) wordt het steeds onwaarschijnlijker dat dat het geval is naarmate je hoger zit. Als je ook nog jouw SHBG-spiegel in acht neemt wordt het nóg onwaarschijnlijker. Met andere woorden: het is zeer onwaarschijnlijk dat je testosteronspiegel hieraan ten grondslag ligt, en heel waarschijnlijk dat iets anders eraan ten grondslag ligt. Desalniettemin zien we het weleens, als we andere zaken hebben uitgesloten, terug bij kuurders met een flink kuurverleden (en dan lijkt het simpelweg op te treden bij elke fysiologische testosteronspiegel, ook bij bijv. 25 nmol/L). We vermoeden omdat het referentiekader dan simpelweg anders is geworden, het beeld van wat normaal is is vertekend. Beetje alsof je jarenlang in een Ferrari hebt rondgereden en nu in een 'gewone' auto moet rijden, dat idee om het even plat te slaan met een auto-analogie.

Ik heb je destijds nog gevraagd naar je trainingsvolume, maar heb ik helaas geen reactie meer op gekregen. Dat lijkt me hier wel relevant. Je zou i.v.m. je gebrek aan energie nog wat andere zaken in het bloed kunnen meten, al komt hier vaak niks uit ('vermoeidheidslabje', waarvan een gedeelte al is gedaan, maar wat resteert is dan TSH, fT4, glucose, screening op leukocyten in de urine en proteinurie, en evt. nog een ECG). Wat ik me vooral ook afvraag is waarom je nu liever verdere informatie op een forum vraagt i.p.v. ons?
Klopt, zie nu dat ik daar niet meer op gereageerd had ben de laatste tijd erg druk geweest dus was er even tussendoor geschoten. Ik kwam toevallig vandaag op dit forum terecht en las wat andere topics over dit onderwerp en was benieuwd wat voor advies andere zouden geven vandaar dat ik hier een topic heb gemaakt.

Maar wellicht is het makkelijker om dan op dat bericht verder te kijken ernaar.

Klopt, zie nu dat ik daar niet meer op gereageerd had ben de laatste tijd erg druk geweest dus was er even tussendoor geschoten. Ik kwam toevallig vandaag op dit forum terecht en las wat andere topics over dit onderwerp en was benieuwd wat voor advies andere zouden geven vandaar dat ik hier een topic heb gemaakt.

Maar wellicht is het makkelijker om dan op dat bericht verder te kijken ernaar.
Voel je altijd vrij om erop te reageren of ons nog een e-mail te sturen. Voor wat testosteronwaardes betreft zul je online altijd iemand vinden die een bepaalde waarde te laag vindt en verklarend voor welke klacht dan ook vindt. In dit topic gelukkig (nog) niet weliswaar.

Je hoeft hier niet net voor te hebben getraind, de CK-waarde blijft vaak dagenlang verhoogd bij krachttraining.

Dit wist ik niet! Dacht dat dit meer een om en nabij 24 uurs dingetje was. Thanks!

Van nierfalen is overigens duidelijk geen sprake, daar is zijn creatinine veelte laag voor. Wel is, zoals later bij de volledige interpretatie te zien, een bepaling met cystatine C aanbevolen bij toekomstig bloedonderzoek om een betere schatting van de nierfunctie te krijgen

Nee precies, imho iets om in de gaten te houden ALS het niet ging om iemand met veel spiermassa en/of creatine inname.

Immers is de creatininewaarde onbetrouwbaar bij bovengemiddelde spiermassa en creatinesuppletie.

Precies waarom ik de vragen stelde :D

Desalniettemin zien we het weleens, als we andere zaken hebben uitgesloten, terug bij kuurders met een flink kuurverleden (en dan lijkt het simpelweg op te treden bij elke fysiologische testosteronspiegel, ook bij bijv. 25 nmol/L). We vermoeden omdat het referentiekader dan simpelweg anders is geworden, het beeld van wat normaal is is vertekend. Beetje alsof je jarenlang in een Ferrari hebt rondgereden en nu in een 'gewone' auto moet rijden, dat idee om het even plat te slaan met een auto-analogie.
'Herstelt' dit op ten duur wel als je lang genoeg op een lagere dosis zit?

'Herstelt' dit op ten duur wel als je lang genoeg op een lagere dosis zit?
Soms wel soms niet. Ik vind het lastig om hier een goed antwoord op te geven. In de eerste plaats omdat we niet goed weten of dit nu daadwerkelijk zo is. Voor hetzelfde geld komen de klachten ergens anders door, en is de (blijvende) verlichting door testosterontherapie een placebo-effect. Mocht het wel zo zijn, dan zien we wel bij een deel van deze gebruikers dat we de dosering over een langere periode (grofweg een jaar) stukje bij beetje kunnen afbouwen en dat dat best goed gaat. Maar bij sommigen dus ook niet, die voelen zich echt als een vaatdoekje als ze minder dan 250 mg per week injecteren. Die probeer je dan af te bouwen door bijv. 175 mg wekelijks te proberen (een zeer riante TRT zeg maar), hebben een dalspiegel van 45 nmol/L, en krijgen dan libidoklachten, erectieproblemen, en het vermoeidheidsriddeltje. Injecteren ze weer meer dan trekt dat weg. Ik denk dat het in elk geval bij een deel van de gebruikers echt wel placebo/suggestie is. Je ziet dat effect ook sterk terug bij alle geblindeerde studies met testosteron. We hebben ook een redelijk aantal klanten die op eigen initatief TRT is gestart met voor aanvang daarvan op zich normale testosteronspiegels, die initieel dan verbetering merkte, en dan na een paar maanden alsnog terug bij af zijn. Want ja, testosteron was inderdaad niet het onderliggende probleem. De initiële verbetering noemen we maar de honeymoon phase.

Soms wel soms niet. Ik vind het lastig om hier een goed antwoord op te geven. In de eerste plaats omdat we niet goed weten of dit nu daadwerkelijk zo is. Voor hetzelfde geld komen de klachten ergens anders door, en is de (blijvende) verlichting door testosterontherapie een placebo-effect. Mocht het wel zo zijn, dan zien we wel bij een deel van deze gebruikers dat we de dosering over een langere periode (grofweg een jaar) stukje bij beetje kunnen afbouwen en dat dat best goed gaat. Maar bij sommigen dus ook niet, die voelen zich echt als een vaatdoekje als ze minder dan 250 mg per week injecteren. Die probeer je dan af te bouwen door bijv. 175 mg wekelijks te proberen (een zeer riante TRT zeg maar), hebben een dalspiegel van 45 nmol/L, en krijgen dan libidoklachten, erectieproblemen, en het vermoeidheidsriddeltje. Injecteren ze weer meer dan trekt dat weg. Ik denk dat het in elk geval bij een deel van de gebruikers echt wel placebo/suggestie is. Je ziet dat effect ook sterk terug bij alle geblindeerde studies met testosteron. We hebben ook een redelijk aantal klanten die op eigen initatief TRT is gestart met voor aanvang daarvan op zich normale testosteronspiegels, die initieel dan verbetering merkte, en dan na een paar maanden alsnog terug bij af zijn. Want ja, testosteron was inderdaad niet het onderliggende probleem. De initiële verbetering noemen we maar de honeymoon phase.
Ik vroeg het ook mede voor mezelf aangezien ik op 250mg test per week mezelf compleet 'off' voel.

Massa behouden is geen probleem op die dosis maar wel de rest van low t klachten :')

Ik ken mensen die al jaren een trt dosis van 300mg/week gebruiken. Men kan zeggen dat dit een cycle dosis is maar voor hen is dit wat nodig is om hun symptomen te laten verdwijnen. Ik heb begrepen dat iedereen hier verschillend in is. Dit zou te maken hebben met de hoeveelheid androgeenreceptoren die voor iedereen verschillend is. Ook zou SHBG hier een rol in spelen maar niet voor het bindingseffect. Voldoende hoeveelheden SHBG zijn nodig voor de gevoeligheid van de androgeenreceptoren. Zo heb je ook individuen die met 100mg symptoomvrij zijn. Iedereen is verschillend.

Ik ken mensen die al jaren een trt dosis van 300mg/week gebruiken. Men kan zeggen dat dit een cycle dosis is maar voor hen is dit wat nodig is om hun symptomen te laten verdwijnen. Ik heb begrepen dat iedereen hier verschillend in is. Dit zou te maken hebben met de hoeveelheid androgeenreceptoren die voor iedereen verschillend is. Ook zou SHBG hier een rol in spelen maar niet voor het bindingseffect. Voldoende hoeveelheden SHBG zijn nodig voor de gevoeligheid van de androgeenreceptoren. Zo heb je ook individuen die met 100mg symptoomvrij zijn. Iedereen is verschillend.
Dit lijkt mij heel raar. 300 per week om symptomen tegen te gaan en beter voelen.

Ja wat is beter voelen dan? Superman voelen elke dag is niet normaal hè. En 300 per week hoeveel x je normale waarde is dit wel niet?

Dit lijkt mij heel raar. 300 per week om symptomen tegen te gaan en beter voelen.

Ja wat is beter voelen dan? Superman voelen elke dag is niet normaal hè. En 300 per week hoeveel x je normale waarde is dit wel niet?
We zien wel extremere protocollen de revue passeren om zich maar goed te voelen (richting de 1 g wekelijks in combinatie met een dagelijkse cocktail aan hard drugs en andere medicatie). Meestal is er dan ook wel het besef dat het geen duurzame oplossing is en dat zijn gelukkig ook wel de (dungezaaide) grensgevallen. Maar ja, de terugval is enorm als een aanpassing daaraan (lees: het e.e.a. eruit mikken / dosering verlagen) ervoor zorgt dat ze zich enorm neerslachtig en futloos voelen.

Dit heeft te maken met androgeen resistentie. De enige is er onderheviger aan dan de andere. Ook schijnt er competitie te bestaan met endocrien disrupting chemicals (edc's) voor de androgeenreceptoren. Van deze laatste weet ik niet zeker wat de eigenlijke impact is, maar het is er wel. 1500+ ng/dl of 52 nmol/l totaal testosteron is echt niet abnormaal. Vrij testosteron ligt algemeen tussen 25 en 40 ng/dl met uitschieters naar 50 ng/dl. Wat overeen stemt met 870 pmol/l tot 1390 pmol/l en uitschieters naar 1735 pmol/l.

Op het andere forum waar ik bij ben was er eens een poll met de vraag welke dosis iedereen wekelijks gebruikt om zich optimaal te voelen.
<100mg/week 9%
100 - 150mg/week 38%
150 - 200mg/week 28%
200 - 250mg/week 15%
>250mg/week 10%

Dit heeft te maken met androgeen resistentie. De enige is er onderheviger aan dan de andere. Ook schijnt er competitie te bestaan met endocrien disrupting chemicals (edc's) voor de androgeenreceptoren. Van deze laatste weet ik niet zeker wat de eigenlijke impact is, maar het is er wel. 1500+ ng/dl of 52 nmol/l totaal testosteron is echt niet abnormaal. Vrij testosteron ligt algemeen tussen 25 en 40 ng/dl met uitschieters naar 50 ng/dl. Wat overeen stemt met 870 pmol/l tot 1390 pmol/l en uitschieters naar 1735 pmol/l.

Op het andere forum waar ik bij ben was er eens een poll met de vraag welke dosis iedereen wekelijks gebruikt om zich optimaal te voelen.
<100mg/week 9%
100 - 150mg/week 38%
150 - 200mg/week 28%
200 - 250mg/week 15%
>250mg/week 10%
En nog verschilt het per persoon. @vntl weegt ook 120kg en zal meer Testo nodig hebben om zich goed te voelen

Terug
Naar boven