MuscleMeat

Uitvoering van lunges

Bob1337

Competitive Bodybuilder
Waardering
92
ik vraag me af hoe anderen deze uitvoering doen, ben er een beetje mee aan het experimenteren.

welke spieren span je vooral aan? druk je jezelf meer omhoog of duw je jezelf meer naar achteren?
als je je laat zakken, ga je dan recht naar voren, of stap je ook enigszins opzij waardoor je je het voorste been dus extra moeilijk maakt?
doe je grote of kleine stappen?

post je ervaringen hoe je het maximale uit deze oefening haalt.

Ik stap uit naar voren, zak, en maak dan de beweging rechtsstreeks naar mijn beginpositie. Ik merk wel dat het erg belastend voor mijn knieen is trouwens.

Ik stap uit naar voren, zak, en maak dan de beweging rechtsstreeks naar mijn beginpositie. Ik merk wel dat het erg belastend voor mijn knieen is trouwens.

Ik doe hetzelfde, ik hou van de explosiviteit in die oefening. Ik heb tot nu toe nog geen last gehad in mijn knieën van lunges. Ik maak vrij grote stappen omdat anders mijn knie verder dan mijn teen gaat en dat is niet goed hebk gehoord en gelezen.

Je hebt veel soorten lunges waarbij je bij elk wel extra nadruk legt op de hamsstrings, maar je kan zo ook je andere beenspieren goed mee pakken door de oefeningen te wisselen.

Bijv.
- Normale lunges (benen verder van elkaar af is moeilijker, benen breder zetten = makkelijker) en dan blijven hangen in die positie voor een aantal reps met of zonder gewicht
- Om&om lunges, dus steeds wisselen met of zonder gewicht
- Walking lunges met of zonder gewicht
- Jumping lunges :p, leuk voor na je zware beentraining of... als opwarmertje... dus je gaat in de lunges staan, jumpt omhoog en als je bijna beneden bent wissel je om van kant en jump je meteen weer, enz..
- Lunges op verhoging -> bankje of wat gewichtschijven waar je je voorste been op zet en dan lekker laaaaaaag gaan en weer knijpen met je been/bil spieren om omhoog te komen en meteen weer terug (spanning er lekker op houden :cool:)...ook dit met of zonder gewicht

Je hebt veel soorten lunges waarbij je bij elk wel extra nadruk legt op de hamsstrings, maar je kan zo ook je andere beenspieren goed mee pakken door de oefeningen te wisselen.

Bijv.
- Normale lunges (benen verder van elkaar af is moeilijker, benen breder zetten = makkelijker) en dan blijven hangen in die positie voor een aantal reps met of zonder gewicht
- Om&om lunges, dus steeds wisselen met of zonder gewicht
- Walking lunges met of zonder gewicht
- Jumping lunges :p, leuk voor na je zware beentraining of... als opwarmertje... dus je gaat in de lunges staan, jumpt omhoog en als je bijna beneden bent wissel je om van kant en jump je meteen weer, enz..
- Lunges op verhoging -> bankje of wat gewichtschijven waar je je voorste been op zet en dan lekker laaaaaaag gaan en weer knijpen met je been/bil spieren om omhoog te komen en meteen weer terug (spanning er lekker op houden :cool:)...ook dit met of zonder gewicht

Zet je achterste voet eens op een bankje !!!!! (als je je glutes eens goed wilt voelen :))

aka rear foot elevated split squats oid.

Er zijn ook nog de reverze lunges! Je stapt naar achter en gaat met dat been door je knie.

dan denk ik dat je knie voorbij je voeten komt, zorg ervoor dat je echt zakt ipv naar voor te vallen.

dan denk ik dat je knie voorbij je voeten komt, zorg ervoor dat je echt zakt ipv naar voor te vallen.

Ik vraag me af of het uitmaakt dat je knie voorbij je voeten komt?
Ik bedoel als je hurkt gaan je voeten ook voorbij je knieën... en staat er ook weerstand op.

Laatst bewerkt:
Maar niet met dumbbells en ook niet 45 a 60 keer achter elkaar.

Ik vraag me af of het uitmaakt dat je knie voorbij je voeten komt?
Ik bedoel als je hurkt gaan je voeten ook voorbij je knieën... en staat er ook weerstand op.

knie mag niet voorbij je voeten, punt! heel slecht voor je miniscus. Maar bon zo te zien is luisteren je beste vak niet.

En ik spreek nog altijd over bodybuilding lunges, niet over een papiertje oprapen op de grond. Daarom dat ik ook wil dat je het goed doet.

• Topic Starter Topic Starter
ik doe meestal stappen net groot genoeg dat mijn scheen haaks op de grond staat, zo is er niks aan de hand lijkt me. heb op die manier nog geen problemen gehad.

elke week doe ik ze wel weer een beetje andere qua explosiviteit, stap wijdte, etc en probeer ook wat meer nadruk te leggen op quads, omdat ik thuis train en gelimiteerd ben aan losse gewichten en geen opties als leg extension heb.

walking lunges kan ik helaas niet doen, geen ruimte voor :D

wat prefereren jullie, BB of DB lunges? BB lunges doe ik zelf liever, en voor mij praktischer omdat ik daarvoor toch al bezig ben met een halter.

Terug
Naar boven