AndroidHealthClinic

van 1gig naar 2gig werkgeheugen?

Big Steve

Ripped Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
Ga je dat echt merken qua snelheid? Loopt alles (zoals spellen) dan een stuks sneller en makkelijker of is het zonde van het geld?

Grts Steve

1 gig is meer dan genoeg.

zal je weinig van merken, is ook niet echt nodig voor de gewone Home pc..
je zal bijna nooit als gewone gebruiker 2gb gebruiken
1gb is meer dan genoeg

idd 1 gig is meer dan genoeg... wat moet je met 2 gig .. is imo geld verspilling voor gewoon thuis gebruik

512 Mb was nog niet zo lang geleden meer dan genoeg, 1 Gb momenteel voor de meesten ook. Maar als je bijvoorbeeld naar games kijkt zijn er al games die soepeler draaien met 2 Gb, bijvoorbeeld Battlefield 2. Ook bij grote bestanden en veel acties in Photoshop is meer werkgeheugen aan te raden.

Voor de prijs hoef je het meestal niet te laten, standaard 400 Mhz geheugen kost voor 2 Gb zo'n € 150,-. Als je wilt overklokken zo'n € 70-90 meer voor 2 Gb.

Hangt ervan af waarvoor je het nodig denkt te hebben. Voor bijvoorbeeld het spelen van World of Warcraft is het zeker een verbetering.

Ik zou er gelijk 1 nemen van 4 GB kan je voorlopig ff vooruit.

4 Gb is dan wel weer overkill in 99% van de gevallen, of je moet een grote database draaien of enorme photoshop bestanden gaan bewerken. De norm is momenteel 1 Gb en bij 2 Gb zie je nog enige verbetering in bepaalde gevallen. Tussen 2 en 4 Gb zal je voorlopig geen verschil zien, misschien over een jaartje of 3 wel. De sprong van 512 Mb als norm naar nu 1 Gb heeft in ieder geval langer geduurd dan 3 jaar.

combineer die 2 gig geheugen met een supersnelle harde schijf: WD Raptor....

en je kunt weer helemaal meekomen!

;)

Wat velen niet weten is dat de pc ook virtueel geheugenheeft welke hij aanspreekt. Dit virtuele geheugen plaats hij op de hdd. Oftewel, is stukken langzamer dan ram geheugen. 2gb geheugen ga je dus wel degelijk merken, omdat bij games dan veel minder het vurtueel geheugen wordt aangesproken. Als je bijv. veel photoshopped, dan is het een must.

Doe je alleen beetje surfen, dan is het gewoon overkill en zou ik het zo laten.

Yzord zei:
Wat velen niet weten is dat de pc ook virtueel geheugenheeft welke hij aanspreekt. Dit virtuele geheugen plaats hij op de hdd. Oftewel, is stukken langzamer dan ram geheugen.

virtueel geheugen kun je boven de 1.5 gig rustig uitschakelen in windows, loopt je pc alleen maar sneller van

en let op je CAS latency, hoe lager.....hoe sneller!;)

:rolleyes:

Cas latency boeit amper, snel geheugen is leuk voor de geheugen benchmarkfreaks maar het haalt weinig uit. Enige voordeel van geheugen met lage latency's is dat je het meestal kan overklokken zodat je geheugen geen bottleneck wordt als je de CPU overklokt.

Hier een goede conclusie over verschillen in geheugen latencies :

http://techreport.com/etc/2005q4/mem-latency/index.x?pg=10

hooguit enkele procenten dus, amper merkbaar in dagelijkse werk.

Je swapfile uitzetten is verder ook niet aan te raden, ongeacht hoeveel geheugen je hebt. Diverse spellen en applicaties verwachten een swapfile en draaien gewoon niet of erg langzaam zonder een swapfile.

• Topic Starter Topic Starter
Thnx voor de tips :)

Ik heb echter 4 geheugenposities, daar ga ik Kingston KVR400X64C3A/512 insteken want die heb ik namelijk al een tijdje ergens in de la liggen :D

Nu hoor ik van iemand In het geval van Dual channel moeten gelijke modules paar gewijs worden geplaatst. Ik heb ze wel alle vier van de zelfde merk en type maar niet als Dual channel gekocht is dit erg?

Kom op slimme jongens zeg eens wat :D Ik heb dus 4 dezelfde merk werkgeheugens maar die zijn niet als kit gekocht. Word je pc daar instabiel van?

Big Steve zei:
Kom op slimme jongens zeg eens wat :D Ik heb dus 4 dezelfde merk werkgeheugens maar die zijn niet als kit gekocht. Word je pc daar instabiel van?

Instabiel niet, maar je bent volgens mij nu wel je dual data rate kwijt. Je kan beter een kit kopen, of anders 2 kits van 2 bankjes. Hoeveel GB ga je kopen dan? Als je in totaal 2 GB wilt kan je het beste een kit kopen van 2x 1GB.

Voor spellen zoals F.E.A.R, Quake 4 en Battlefield 2 is 2GB geheugen perfect als je wilt dat het goed loopt.

Ik wil totaal 2GB hebben, dus een kit van 2x 1GB is volgens jou het beste.
Alle genoemde spellen wil ik kunnen spelen. Dan kan je kiezen uit 333MHz of 400MHz maakt dat nog veel uit? Enig idee waar dit het goedkoopst te bestellen is?

Laatst bewerkt:
Ik bel net naar de PC winkel waar ik mijn onderdelen altijd haal en deze begint te lachen, hij zegt dat het bijna niets uitmaakt en zegt dat ik het gewoon bij deze vier Kingston KVR400X64C3A/512 moet laten hij zegt dat ik het in pratijk altijd wel goed zit met die dual data rate als het merk en type maar het zelfde is.

ff memtest86 downloaden en testen maar :P

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven