XXL Nutrition

Stelling Van Rossem heeft eigenzinnige oplossing voor crisis

Peiling Peiling Wat vind jij van het plan van Van Rossem?

• Totaal stemmers
    27

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Jean-Pierre Van Rossem heeft in Phara op Canvas zijn eigenzinnig plan uitgelegd om uit de crisis te geraken, anders zal deze volgens hem nog jaren aanslepen en enorme gevolgen hebben.

Zijn plan komt er op neer dat de overheden, via een Europese regeling, 35% van de spaargelden op banken ter beschikking krijgen. Mensen krijgen in ruil een goede intrest maar worden dus wel verplicht om 35% van hun spaargeld te lenen aan de staat als een soort 'staatsbon'.

Met het geld dat ter beschikking komt geeft hij aan dat hiermee massaal openbare werken gedaan moeten worden. De staat kan zo voor werk zorgen en hoeft dit geld pas na 5 jaar terug te betalen aan de burgers. Zo kan de staat volgens Van Rossem dus geld uitgeven dat het nu niet heeft, en toch voor werkgelegenheid zorgen om uit de crisis te geraken.

Geef je mening maar!

Goed idee.
Hoorde laatst volgens mij op Pauw en witteman ook een braziliaanse chick, die zei dat toen daar crisis was iedereen ook zijn/haar spaargeld moest inleveren.

Mooi idee misschien, maar "de staat" en "terugbetalen" gaat niet samen.

• Topic Starter Topic Starter
Mooi idee misschien, maar "de staat" en "terugbetalen" gaat niet samen.
De Belgische staat vertrouw ik inderdaad voor geen haar maar als het op Europees niveau geregeld wordt dan zou ik er wel vertrouwen in kunnen hebben. Maar zelf ben ik niet in staat om het goed of af te keuren, laten we beter over aan de topeconomen vind ik. Toch was het eens interessant om dit te pollen.

Welk spaargeld? Heb niet echt iets dat ik kan missen. Iig zo iets niet verplichten, maar mss zijn er wel mensen die geïnteresseerd zijn.

Ze krijgen van mij geen rooie cent.

Ik zou uit mijzelf best staats obligaties willen kopen. Echter hebben deze zo'n lange looptijd.

Hoeveel jaar wil van Rossem dit geldt vasthouden? Wanneer de betaalt de staat het terug? Hoe zit het met de inflatie van 't geld?

Als de staat het 10 jaar vasthoud. En de inflatie is jaarlijks 1%, wordt 't geld dus al met 1,01^10 minder waard. (heel simpel, geen enkele andere factor erbij in betrokken)

Ik zou uit mijzelf best staats obligaties willen kopen. Echter hebben deze zo'n lange looptijd.

Hoeveel jaar wil van Rossem dit geldt vasthouden? Wanneer de betaalt de staat het terug? Hoe zit het met de inflatie van 't geld?

Als de staat het 10 jaar vasthoud. En de inflatie is jaarlijks 1%, wordt 't geld dus al met 1,01^10 minder waard. (heel simpel, geen enkele andere factor erbij in betrokken)
Ja dan krijg je te maken met een variabele rente of hoe noemt zoiets. Lijkt me logisch dat het elk jaar flink moet blijven renderen ja.

Misschien dat van Rossem zijn moneytron schema maar weer van stal moet halen om de crisis te bezweren.

Haha ja die kundige mensen van de overheid die vertrouw ik mijn spaargeld wel toe :roflol:

Niet dat ik spaargeld heb, maar als ik het zou hebben :)

In no way dat de staat dat geld reeds binnen 5 jaar terug kan leveren, laat staan met de nodige intrest.
Wel mooi geformuleerd trouwens, je kan al snel denken 'leuk, met intrest' maar de kans is groot dat zelf MET die intrest, het geld dat je terugkrijgt minder waard is dan het geld dat je ingeleverd hebt (met inflatie enzo).

Nope, vertrouw het zaakje niet :)
Niettegenstaande vind ik wel dat er meer geld in de economie moet gepompt worden, en dat we moeten blijven consumeren om zo de economie toch wat te stimuleren.

Van Rossem, ik hoor het hem wel graag uitleggen

De staat krijgt al genoeg binnen via de belastingen, weet ook niet of massale werkprojecten deze crisis gaan oplossen. Het zijn geen jaren 30 waar arbeiders beschikbaar waren om dijken aan te leggen of zich bezig te houden met inpoldering. Nederland en Belgie zijn een land waar de dienstensector groot is en ik denk niet dat een kunstmatig project de vraag naar diensten laat toenemen. Welk project ook zou oneigenlijke concurrentie zijn voor commerciele bedrijven en de crisis alleen maar verergeren. Of in ieder geval zorgen voor deflatie op het gebied waar de projecten gestart worden.

Ben wel bereid om 35% van mijn spaargeld beschikbaar te stellen voor 5 jaar (met goede intrest)

Denk niet dat het zal helpen, plus een goede intrest er bovenop heb er mijn vraag tekens bij.

Als je de staat wil helpen zijn er gewoon staatsleningen waar je op kan inschrijven. Roven van spaargelden zal het einde van overheden betekenen.

Van Rossem blijft toch ook een crypto communist met zijn plannen.

Stel je voor dat ik zie dat ze mijn spaargeld uitgeven aan projecten waar ik fundamenteel niet achter sta. Dan draag ik bij aan iets wat ik echt niet wil. Dat gebeurt helaas al met het belastinggeld, maar als mijn spaargeld ook nog eens gebruikt zou worden voor de vele,vele zinloze prestige projecten die de overheid bedenkt dan zou ik daar niet mee kunnen leven.
Nee dus.

Als je de staat wil helpen zijn er gewoon staatsleningen waar je op kan inschrijven. Roven van spaargelden zal het einde van overheden betekenen.

Van Rossem blijft toch ook een crypto communist met zijn plannen.
Dit idee heeft hij van een nazi (naam ff kwijt), die het trouwens met succes heeft volbracht (wel onder Hitler en dus binnen een dictatuur).

Hij bedoelt met openbare werken bijv. nieuwe wegen en fietspaden aanleggen, zeker in België zou dat op zich niet slecht zijn, omdat er ook nood aan is...

Hoeveel arbeiders kent onze maatschappij nou nog? Als iemand een nagel breekt bij het aanleggen van een fietspad volgt denk ik gelijk een rechtszaak wegen nalatigheid. Openbare werken dien je overigens openbaar en meestal ook nog Europees aan te besteden. Van Rossem voert een vorm van protectionisme in die Europees gezien gewoon onmogelijk is.

Dit idee heeft hij van een nazi, die het trouwens met succes heeft volbracht (wel onder Hitler en dus binnen een dictatuur).

Hij bedoelt met openbare werken bijv. nieuwe wegen en fietspaden aanleggen, zeker in België zou dat op zich niet slecht zijn, omdat er ook nood aan is...

Probleem is alleen Big-T dat in Nederland het geld waarschijnlijk op zal gaan aan het verbouwen van buurthuizen die de jongeren zelf gesloopt hebben, bonussen voor falende directeuren en nog meer uitkeringen voor mensen die alles aangrijpen waarom ze niet kunnen(=niet willen) werken.
We hebben honderdduizenden werkelozen en honderduizenden vacatures waar maar niemand voor te krijgen is.???
Er moeten mensen uit alle uithoeken van Europa hier komen om bijv. in de kassen te werken terwijl zoveel gezonde mensen in de uitkering maar een beetje rondhangen de hele dag.
Als je daar eens begint bespaar je onnoemelijk veel geld.

Terug
Naar boven