Mijn moeder heeft ook zo'n traject doorlopen en is na een gastric bypass 44 kilo kwijtgeraakt. Omdat ik het onderwerp interessant vind heb ik veel sessies meegemaakt, van de intake tot de nabehandeling, welke best intensief zijn. Het schijnt dat er bij ongeveer 2% van de mensen daadwerkelijk iets mis is met de schildklier zodat ze makkelijk aankomen maar bij de rest komt het toch voornamelijk door teveel eten. Wat vaak wordt veroorzaakt door deels een genetische bepaling die ervoor zorgt dat het beloningssysteem in de hersenen niet verzadigd raakt en deels door de manier waarop er altijd met eten is omgegaan.
Elke keer dat je bijvoorbeeld zoet eet krijg je meer receptoren die jouw behoefte naar zoet en/of stimuleren en op deze manier raakt iemand ook daadwerkelijk verslaafd aan dit ongezonde eten. Het is mijn inziens dan ook niet puur een kwestie van afvallen maar ook een kwestie van afkicken. Daarbij is het vaak ook echt een kwestie van kennis over voeding. Veel mensen aten dan wel kip, maar dan wel kipschnitsels, aardappels werden gebakken in een dikke laag boter en op een of andere manier denkt de halve wereld ook dat ontbijtkoek supergezond is. Al deze kleine dingetjes werden ook vaak vergeten op te schrijven en zo kwamen er bij sommigen in de groep nog weleens 1000 kcal bij op hun lijstje.
Ook merk ik dat deze mensen vaak bijna niet bewogen, je zit hier dan ook vaak al op het niveau scootmobile. Dan is het ook al wel heel moeilijk om onder je behoefte te gaan zitten. Wat dat betreft ben ik dan ook wel gaan geloven in de nood voor maagoperaties en dergelijke. Maar in een ideale wereld zouden de meeste van deze mensen ook een soort 'obese' traject kunnen doorlopen en leren om hun levensstijl aan te passen, alleen denk ik dat hier zoveel begeleiding bij zou moeten komen dat het waarschijnlijk goedkoper en/of makkelijker is om het via een operatie te laten doen.