MuscleMeat

'Verplicht onderwijs moet alternatief zijn voor celstraf'

mark30049

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
115
Als jongeren zich schuldig hebben gemaakt aan een overtreding, moeten ze door rechter naar school gestuurd kunnen worden.
Dat staat in een wetsvoorstel van staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie, meldt NOS.

De maatregel gaat alleen op in het geval van relatief lichte vergrijpen, zoals winkeldiefstallen en vandalisme.

Teeven verwacht dat jaarlijks 375 tot 500 jongeren via het strafrecht een diploma kunnen halen. De staatssecretaris hoopt dat de kansen op werk voor de jongeren worden vergroot als ze een diploma halen en dat op die manier criminaliteit voorkomen kan worden.

Marcouch
Het plan voor onderwijs als alternatief voor een gevangenisstraf komt van PvdA-Kamerlid Marcouch, die in het verleden met straatjongeren in Amsterdam werkte.

De PvdA'er zegt dat onderwijs voor straatjongeren de enige manier is om uit de criminaliteit te komen. "Ik denk dat het ontzettend belangrijk is voor de veiligheid in de buurten. Ik hoop dat de buurtbewoners er blij mee zijn dat die jongens uit die wijken worden gehouden en dat ze inzien dat ze een kans krijgen", aldus Marcouch volgens NOS.

Het wetsvoorstel is opgesteld in samenwerking met scholen en jeugdreclassering.

http://www.nu.nl/politiek/3590588/verplicht-onderwijs-moet-alternatief-celstraf.html

___

Ik neem aan dat dit door de overheid betaald gaat worden. Ik zit zelf helaas nog zonder havo diploma, en heb 900 euro nodig om dit jaar staatcoïtusamen te kunnen betalen. Beter dat ik vandeweek een paar ruitjes intik dan, dan krijg ik t voor niks. Typisch PvdA plan dit weer.

:roflol:

Als het voor hen gratis is en voor andere jongeren zoals de TS dan gaat dit echt nergens over alhoewel ik het achterliggende gedachtegoed wel begrijp.

Ik neem aan dat dit door de overheid betaald gaat worden. Ik zit zelf helaas nog zonder havo diploma, en heb 900 euro nodig om dit jaar staatcoïtusamen te kunnen betalen. Beter dat ik vandeweek een paar ruitjes intik dan, dan krijg ik t voor niks. Typisch PvdA plan dit weer.

:roflol:

Ik neem aan dat het een lening is, zoals dat bij iedereen zo is / gaat worden. Het zou wel heel raar zijn als dit door de overheid betaald wordt aangezien het hier om wel heel lichte vergrijpen gaat. Daarnaast hoeven ze geen fl**ker uit te voeren, aangezien ze er toch niet voor betalen en er verder geen verplichtingen zijn.

Anders krijg je inderdaad dat men criminele gedrag stimuleert en men het gaat opzoeken om het gratis te krijgen.

Laatst bewerkt:
haha die gekke Marcouch altijd

Dwang is k*tter dan leven in een riool vol gekken. TBS met gedwongen verpleging is dan ook mijn angst. Geef mij maar gevangenisstraf.

Een opleiding kunnen volgen maar dan moeten ze die wel betalen door ook nog werk te verrichten tijdens hun cel straf

Ik neem aan dat het een lening is, zoals dat bij iedereen zo is / gaat worden. Het zou wel heel raar zijn als dit door de overheid betaald wordt aangezien het hier om wel heel lichte vergrijpen gaat.
Gaat vaak om kansarme gezinnen, zou imo dus niet logisch zijn als het terugbetaald moet worden. En aangezien de overheid geen kosten heeft aan herstelbemiddeling, alternatieve sancties... die ze snel inzetten in zo'n gevallen, kan dat geld waarschijnlijk gebruikt worden voor onderwijs.
Daarnaast hoeven ze geen fl**ker uit te voeren, aangezien ze er toch niet voor betalen en er verder geen verplichtingen zijn.

Anders krijg je inderdaad dat men criminele gedrag stimuleert en men het gaat opzoeken om het gratis te krijgen.
Zal volgens mij wel meevallen, aangezien hangjongeren en hun ouders niet het voorbeeld zijn van mensen die veel belang hechten aan onderwijs. Denk wel dat het beter is om preventief te werken door sneller te reageren op spijbelaars, jongeren die niet ingeschreven zijn op een school, niet-werkzoekende dropouts... Hier in Vlaanderen duurt het bijvoorbeeld alleszins veel te lang voor er gedreigd wordt om het kindergeld niet meer toe te kennen in die gevallen. Vaak spijbelen ze dan al een half jaar tegen dat er iets mee gedaan wordt en hebben ze al een eigen drugshandeltje opgezet, enkele kleinere feiten gepleegd en hebben de ouders er niets meer aan te zeggen.

Gaat vaak om kansarme gezinnen, zou imo dus niet logisch zijn als het terugbetaald moet worden. En aangezien de overheid geen kosten heeft aan herstelbemiddeling, alternatieve sancties... die ze snel inzetten in zo'n gevallen, kan dat geld waarschijnlijk gebruikt worden voor onderwijs.

Ik dacht dat iedereen in Nederland gelijk was en gelijk behandeld moest worden... wat dat ook mag betekenen. Er zijn ook kansarme gezinnen die wel 'normaal' kunnen doen (geen criminaliteit) en moeten wel het geld voor hun studie, zoals ook gebruikelijk is, ophoesten. Een kleine misstap (en hier gaat de grote fout) en je krijgt alles vergoed.

De keuze is snel gemaakt... indien je weinig geld hebt, eventjes het verkeerde pad op, kies een kleine vergrijp en je krijgt gratis studie aangeboden van duizenden euro's. Nederland is wat dat betreft een paradijs voor de criminelen.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: mat
Onzin natuurlijk, educatie is iets wat je eerst zelf moet willen. Verplichten is alleen geldverspilling.

Misschien is er wel iets te zeggen voor een strafvermindering indien men een diploma haalt.

20% van de jeugdgevangenen raakt uit de criminaliteit. Wat ontiegelijk veel geld gaat er naar het re-integreren in de maatschappij, en hoe weinig zin heeft het. Het lijkt mij beter om recidivisten een dodelijke injectie te geven. Dit klinkt heel immoreel, maar ik weiger te betalen voor mensen die keer op keer de fout in gaan, en eigenlijk niet meer te redden zijn.

Verplicht onderwijs IN de gevangenis.

Goed plan. Mensen opsluiten is iets middeleeuws. Het is een kwestie van blijven proberen of het beter wordt. Wanneer de 'oplossing' gevonden is betaald dit zichzelf uit. Het vraagt wel om een investering.

Daarbij: Ze geven hiermee daadwerkelijk de keus om te proberen een beter leven op te bouwen, of een gevangenisstraf uit te zitten.

-

Laatst bewerkt:
Ik dacht dat iedereen in Nederland gelijk was en gelijk behandeld moest worden... wat dat ook mag betekenen. Er zijn ook kansarme gezinnen die wel 'normaal' kunnen doen (geen criminaliteit) en moeten wel het geld voor hun studie, zoals ook gebruikelijk is, ophoesten. Een kleine misstap (en hier gaat de grote fout) en je krijgt alles vergoed.
Ja, tuurlijk. Begrijp wat je bedoelt hoor. Had het er niet bij geschreven, maar ik vind bijvoorbeeld dat schoolkosten minstens gekoppeld moeten worden aan het gezinsvermogen. In theorie is het zelfs gratis, maar in praktijk moeten veel gezinnen de schoolrekening in schijven betalen. Noem ik geen gelijkheid.

Gaat natuurlijk niet enkel om kansarme gezinnen. Sommige ouders geven er bijvoorbeeld geen hol om waar hun kind overdag uithangt. Daarom ook dat ik voorstander ben om vroeger in te grijpen en dan op een manier die het meest effect heeft; veel sneller aan ouders hun centen zitten als Jantje niet op school raakt en daarnaast pedagogische maatregelen die opgelegd kunnen worden aan de ouders.

Ze zouden ze beter verplicht laten werken,kunnen ze hun schade direct terugbetalen. Ff wat sluikstortjes opruimen ofzo kan iedereen.

Beter zorgen dat ze voor die tijd verplicht onderwijs krijgen...

Terug
Naar boven